۱۸ دی ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 82376983
T T
۰ نفر
میزان مصرف عوامل خطر تغذیه ای ایرانیان اعلام شد

تهران - ایرنا - نتایج طرح ملی مشترك تعیین میزان دریافت نمك و سدیم، قند و انواع روغن و چربی با تاكید بر اسیدهای چرب ترانس و اشباع اعلام شد.

رئیس انستیتو تغذیه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نتایج این طرح نشان داد كه مقدار كل نمك دریافتی در روز ، 9/10 گرم است. نمك اضافه شده در زمان پخت غذا یا نمك سر سفره 54 درصد از كل نمك دریافتی را تشكیل می دهد. مهم ترین غذاهای فرآیند شده در تامین سدیم نیز نان و پنیر هستند.
دكتر هدایت حسینی افزود: متوسط دریافت قند كل 102 گرم در روز است، منظور از قند كل مجموع قندهای موجود در انواع مواد غذایی مانند نان، میوه وسبزی، لبنیات، كیك، شیرینی، نوشابه، قند و شكر و است.
وی خاطرنشان كرد: ارزیابی الگوی مصرف انواع روغن و چربی های خوراكی در 6 استان نشان می دهد كه سهم روغن های نیمه هیدروژنه (روغن نباتی جامد) كاهش چشمگیری داشته و سهم مصرفی روغن های نباتی مایع 5/4 برابر افزایش یافته است و روغن مخصوص سرخ كردنی 30 درصد سهم روغن مصرفی را تشكیل می دهد.
وی ادامه داد: اصلاح الگوی اسیدهای چرب روغن های نیمه هیدروژنه و كاهش مصرف این گروه از روغن ها باعث كاهش قابل توجهی در میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس مضر برای سلامتی شده است.
رئیس انستیتو تغذیه گفت: نتایج بدست آمده از این دو بررسی ملی به صورت اینفوگرافیك و گزارش تفصیلی برای سازمان های ذیربط جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی برای كاهش عوامل خطر تغذیه ای ارسال شده است.
حسینی اضافه كرد: در این پژوهش میزان مصرف نمك وقند و شكر مراجعه مستقیم به در منازل و با روش توزین مخازن در یك دوره زمانی 10 روزه تعیین شد. در این بررسی از تمام افراد واجد شرایط نمونه ادرار 24 ساعته جمع آوری شد.
وی ادامه داد: بررسی الگوی كمی و كیفی مصرف روغن و چربی های خوراكی به عنوان مهمترین منابع دریافت اسیدهای چرب ترانس و اشباع در رژیم غذایی خانوارهای ایرانی بررسی شد. این بررسی در خانوارهای شهری مراكز استان های آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، لرستان، سمنان و خراسان با روش مصاحبه تلفنی و تكمیل پرسشنامه انجام شد.
گفتنی است این طرح مشترك بین انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی كشور، معاونت بهداشت، وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت انجام شده است.
اجتمام**9185**1569**خبرنگار: سادات حسینی خواه **انتشار: علی حبیبی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه