۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۲۹
کد خبر: 82104471
T T
۰ نفر
سرمايه گذاران هلندي متقاضي توليد زعفران در مرند

تبريز- ايرنا - فرماندار شهرستان ويژه مرند از تمايل سرمايه گذاران هلندي براي مشاركت در توليد زعفران در اين شهرستان خبر داد و گفت: مرند با دارا بودن اقليم مناسب، بهترين نقطه شمال غرب كشور براي كشت محصولات كشاورزي با مصرف آب كم به خصوص زعفران است.

به گزارش ايرنا، تقي كرمي روز سه شنبه در ديدار با اين هيات خارجي پنج نفري از كشور هلند افزود: در حال حاضر در اين شهرستان 115 هكتار از اراضي كشاورزي به كشت زعفران اختصاص يافته است كه طبق برنامه تدوين شده اين مقدار در سال 1399 شمسي به 300 هكتار افزايش مي يابد.
كرمي اظهار كرد: در سال گذشته شهرستان مرند با توليد 400 كيلوگرم زعفران توسط 198 كشاورز زعفران كار، به عنوان قطب توليد اين محصول در شمال غرب كشور شناخته شد.
فرماندار شهرستان ويژه مرند گفت: اين شهرستان در زمينه خريد پيازچه زعفران از كشور هلند، واگذاري اراضي كشت زعفران و صادرات آن به نام شهرستان مرند و فرآوري تحت ليسانس كشور هلند آماده همكاري است.
رئيس هيات پنج نفري سرمايه گذاران كشور هلند گفت: سفر اين هيات به مرند با هدف افزايش همكاري در خصوص كشت محصولات با مصرف آب كم همچون زعفران و گل محمدي است.
روبرت وندر تانگ/ Robert vander tang/ افزود: با توجه به تحقيق هاي انجام شده و مشاهده كيفيت بالاي زعفران در مزار ع مرند، اين كشور آماده همكاري در زمينه افزايش كشت زعفران در اين شهرستان است.
وي به وجود تكنولوژي روز دنيا در كشور هلند در خصوص كشت زعفران اشاره كرد و گفت: در صورت تحقق اين همكاري مي توان شاهد افزايش سه برابري كشت اين محصول در اشهرستان مرند بود.
وي به كشت سنتي زعفران در مرند اشاره كرد و گفت: پرورش پيازچه زعفران در مرند به روش سنتي هفت سال طول مي كشد اما با اجراي روش پرورش صنعتي در اين شهرستان مي توان پيازچه زعفران را در مدت زمان كمتر از يك سال پرورش داد و شاهد افزايش توليد اين محصول گران قيمت در مرند بود.
وي گفت: توليد اين محصول در هلند با توجه به بارندگي مداوم با مشكل مواجه است اما زعفران هلند در طول سال به 23 كشور جهان صادر مي شود.
اين هيات طي بازديد از مزارع كشت زعفران در شهر بناب مرند و پرورش گل محمدي، اين محصولات را در سطح بالاي كيفي ارزيابي كردند و مشاركت بيشتر دو كشور در بحث تبادل اطلاعات در زمينه كشاورزي را خواستار شدند.
مرند با حدود 240 هزار نفر جمعيت در 71 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
3072/518

سرخط اخبار استان‌ها