۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82143409
T T
۰ نفر

انجمن كشمش ملاير ملي مي شود

۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۶
کد خبر: 82143409
انجمن كشمش ملاير ملي مي شود

ملاير- ايرنا- نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان همدان گفت: زمينه و بسترها براي ملي شدن انجمن كشمش ملاير مهيا است و اقدامات اوليه براي تشكيل اين انجمن در سطح ملي آغاز شده است.

به گزارش ايرنا منوچهر رضايي روز يكشنبه در نشست هماهنگي تاسيس انجمن ملي كشمش ملاير اظهار كرد: انجمن توليد و صادركنندگان كشمش ملاير از 15 سال پيش در اين شهرستان تاسيس شده و هم اكنون بايد عنوان ملي به خود بگيرد.
وي با بيان اينكه اين انجمن يكي از بهترين سمن هاي استان همدان است، افزود: در حال حاضر براي ملي شدن انجمن كشمش ملاير بايد با 11 استان توليد كننده كشمش در كشور رقابت كنيم كه در اين راه نيازمند تشكيل زنجيره اي از توليد و صادركنندگان، باغداران، فرآوري كنندگان اين محصول از كاشت تا برداشت نهايي و عضويت آنها در اتاق بازرگاني استان هستيم.
وي ادامه داد: عضويت تعداد بيشتري اعضا در اتاق بازرگاني موجب مي شود تا با ظرفيت كامل و قوي تري در اتاق ايران حضور يافته و راي مناسب و قاطع را براي ثبت انجمن ملي كشمش به نام شهرستان ملاير اخذ كنيم.
رضايي بيان كرد: اگرچه كشمش ملاير در توليد محصول رتبه نخست را ندارد، اما كيفيت محصول، ارزش غذايي، تمركز واحدهاي كشمش فرآوري، وجود برند ملاير در بازار جهاني كشمش و تشكل 15 ساله انجمن كشمش در اين شهرستان، جايگاه ما را در مقايسه با 11 استان ديگر براي ملي شدن انجمن كشمش ملاير ارتقا داده است.
وي افزود: برگشت 80 هزار تن از محصول صادراتي كشمش تركيه از اروپا به دليل وجود آفات سموم، زمينه ساز اين امر شد تا اتاق ايران به اين نتيجه مهم برسد كه كشمش را همانند پسته از ديگر محصولات صادراتي جدا كرده و يك انجمن ملي براي اين محصول مهم صادراتي تشكيل دهد.
مشاور اقتصادي استاندار همدان گفت: تاكنون جلسه هاي آموزشي و تخصصي لازم در اين زمينه برگزار و تمامي امكانات و ظرفيت ها شناسايي و معرفي شده تا تمام كساني كه ظرفيت سازي شده و در اين زمينه فعاليت مي كنند، به عضويت اتاق بازرگاني درآيند.
رضايي خواستار همكاري و مشاركت جدي باغداران و فعالان اين صنف در مدت كوتاه باقيمانده شد و اظهار كرد: به طور حتم ثبت انجمن ملي كشمش به نام ملاير كيفيت و مزيت صادراتي كشمش و جايگاه جهاني اين محصول را در رقابت با ساير رقبا ارتقا مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: شرايط روز اقتصاد جهاني اقتضا مي كند تا حلقه هاي يك رشته فعاليت اقتصادي در ارتباط با يكديگر باشند، چرا كه توليد و صادرات در دنياي جديد نيازمند گردش اطلاعات و هماهنگي بين زنجيره توليد و صادرات است.
معاون استاندار و فرماندار ويژه ملاير نيز واگذاري امور به بخش خصوصي و تشكل سازي در حوزه توانمندي هاي شهرستان را يك ضرورت دانست و گفت: ثبت انجمن ملي كشمش به نام ملاير نيازمند همكاري و تعامل فعالان اين محصول است.
عبدالعظيم رضايي اظهار كرد: نبايد فرصت تشكيل اين انجمن ملي را به راحتي از دست بدهيم، چراكه هر اندازه تشكل هاي قدرتمندي در سطح ملي داشته باشيم و بتوانيم اين انجمن و اتاق بازرگاني را تقويت كنيم، يك ظرفيت مهم براي شهرستان ايجاد مي شود.
وي با بيان اينكه تشكيل اين انجمن در سطح ملي دستيابي به اهداف مهم را در سطوح بالاتر محصول كشمش مهيا مي كند، بيان كرد: محصول كشمش و انگور اين شهرستان كه جايگاه بسيار مناسبي در سطح كشور و جهان دارد، مشمول همه شرايط براي تحقق اقتصاد مقاومتي است.
رضايي تاكيد كرد: با توجه به اينكه بخشي از محصول توليد و صادر شده كشمش از كيفيت مطلوبي برخوردار نيست، نياز است نظارت هاي لازم در اين راستا صورت گيرد تا بتوانيم جايگاه خود را در سطح بازارهاي جهاني حفظ و ارتقا دهيم.
وي گفت: اين در حاليست كه محصول كشمش ملاير در خارج از كشور بازفرآوري شده و همان محصول دوباره به اين شهرستان صادر مي شود كه مي طلبد با ايجاد صنايع تبديلي، ارزش افزوده اين محصول را در خود شهر حفظ كنيم.
رضايي تاكيد كرد: هم اكنون براي ثبت انجمن ملي كشمش به نام ملاير، جاي هيچگونه نگراني و ابهامي وجود ندارد و با ثبت اين انجمن مي توانيم با برند سازي و تشكل به دنبال سرمايه گذاري هاي جديد در زمينه فرآوري و صنايع تبديلي اين محصول مهم و اقتصادي پيش برويم كه سالهاست مغفول مانده است.
در اين نشست جمعي از كشاورزان و باغداران، شركت تعاوني باغداران و فعالان اين عرصه مسايل و مشكلات موجود در صنعت انگور و كشمش و ديدگاه ها و نظرات خود را در خصوص انجمن ملي كشمش مطرح كردند.
10 هزار و 389 هكتار از اراضي شهرستان ملاير زير كشت انگور است و ساليانه حدود 300 هزار تن انگور در ملاير برداشت مي شود كه 60 درصد توليد انگور استان همدان را به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر نيز 50 واحد كشمش پاك كني در ملاير فعال است و ساليانه بيش از 34 هزار تن كشمش از اين شهرستان به كشورهاي جهان صادر مي شود.
شهرستان ملاير با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقي استان و 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/6993

سرخط اخبار استان‌ها