خبرگزاری کار ایران

خودکفایی کشور در تولید انواع بذر گندم

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم از خودکفایی تولید انواع بذر این محصول راهبردی در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا ازوزارت جهاد کشاورزی، اسمعیل اسفندیاری پور گفت: در حال حاضر بذر مورد نیاز تمامی مزارع گندم این مملکت به وسیله موسسات تحقیقاتی کشور تامین و از طریق شرکت های بخش خصوصی تولید می شود و به عبارتی ایران هیچ گونه وابستگی در خصوص بذر گندم به خارج از کشور ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: بذر یکی از نهاده های بسیار مهمی است که نقش برجسته و تعیین کننده ای در افزایش محصول در واحد سطح را به عهده دارد و درصورت رعایت اصول ناظر بر تولید بذر می تواند افزایش محصولی تا میزان صددرصد را نتیجه بخشد.

مجری طرح گندم با بیان اینکه داشتن بذر مناسب یکی از مهمترین مولفه‌های تولید کشاورزی است، گفت: بذر مناسب و مرغوب ضمن افزایش راندمان تولید محصول نقش مهمی در تامین امنیت غذایی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه تامین نیاز غذایی در توسعه و پیشرفت کشور ها بسیار نقش آفرین است، افزود: غلات نخستین اولویت غذای مردم در سراسر دنیاست و گندم نخستین و بیشترین سطح کشت در دنیا را برای تامین غذای انسان در بر دارد.

اسفندیاری پور در ادامه به موضوع انتقال یافته های جدید تحقیقاتی به مزارع اشاره کرد و بیان داشت: کشاورزی سنتی امروزه توجیه اقتصادی ندارد و باید همه کشاورزان به توسعه علمی و دانش‌های جدید کشاورزی به عنوان نهاده جدید تولید توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش تولید محصولات کشاورزی با انتقال یافته‌های تحقیقاتی محقق می‌شود، گفت: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی کشور این اقدام مهمترین نیاز در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش تولید انواع محصولات به ویژه گندم در کشور است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم افزود: هدف ترویج کشاورزی رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و ارتقا سطح زندگی کشاورزان بویژه کشاورزان خرده‌مالک است تا از طریق آشنایی با یافته‌های پژوهشی و فناوری بصورت ساده و کاربردی بتوانند با افزایش تولید و کاهش هزینه و کسب درآمد بیشتر سطح زندگی خود و خانواده را فراهم کنند.

وی همچنین بر لزوم انتقال دانش، تکنولوژی و یافته های تحقیقاتی جدید به مزارع با هدف افزایش تولید در واحد سطح تاکید کرد و اظهارداشت: با تصویب مجلس شورای اسلامی هشت هزار فارغ التحصیل کشاورزی از اواسط بهمن ماه سال 1393 در مراکز خدمات کشاورزی با هدف انتقال دانش، تکنولوژی و یافته های جدید علمی به مزارع بکارگیری شدند.

اسفندیاری بیان داشت: انتقال یافته های جدید به مزارع با حضور این تعدادکارشناس در مراکز خدمات کشاورزی تسریع می شود.

وی در ادامه از تشکیل بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران پیشگام در کشور خبر داد و افزود: این بنیاد در راستای طرح افزایش ضریب خود اتکایی در تولید گندم ایجاد شده است.

مجری طرح گندم اظهارداشت: از اهداف تشکیل بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران می‌توان به افزایش مشارکت گندم‌کاران پیشگام در سیاست‌گذاری و بهبود امور تولید، فرهنگ‌سازی در جهت نحوه افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک و تمامی نهاده‌های تولید، جذب سرمایه‌های فکری، نوآوری و انتقال تکنولوژی های‌نوین به گندم‌کاران در زمینه‌های مختلف و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: با تشکیل بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران پیشگام به دنبال مشارکت مردم و لزوم تکثیر رفتار حرفه‌ای کشاورزان پیشرو و ایجاد مزارع الگویی و ارائه راهکارها برای دستیابی به حداکثر تولید در این محصول استراتژیک هستند.

 

کد خبر : ۴۱۴۲۱۰