۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۶
کد خبر: 82190218
T T
۰ نفر

60 هزار تن گندم در نهاوند برداشت شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۶
کد خبر: 82190218
60 هزار تن گندم در نهاوند برداشت شد

نهاوند - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي نهاوند گفت: با پايان يافتن كار برداشت محصول گندم در نهاوند 60 هزار تن گندم از مزارع اين شهرستان برداشت شد.

احمد باقري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با آغاز فصل برداشت گندم كه از ابتداي تير ماه در اين شهرستان صورت گرفت تا كنون 60 هزار تن گندم از مزارع نهاوند برداشت شده كه 55 هزار تن آن تحويل مراكز اصلي خريد شده و مابقي براي كشت و ساير مصارف شخصي در اختيار كشاورزان قرار دارد .
وي در رابطه با گندم برداشت شده از مزارع نهاوند افزود: پيش بيني امسال ما از ميزان برداشت گندم با توجه به افزايش بارندگي هاي سال زراعي جاري 60 هزار تن بود كه اين رقم در مقايسه با سال گذشته با 20 درصد افزايش روبرو بوده است
وي افزود: اين ميزان گندم توسط كارخانه آرد نهاوند ، تعاوني كوثر خزل ، دو مركز تعاون روستايي و دو مركز بوجاري بذر خريداري شده است.
وي گفت: جهاد كشاورزي شهرستان با همكاري اداره غله نهاوند به منظور نظارت بر خريد گندم در مراكز خريد كارشناساني را مستقر كرده كه حتي در روزهاي تعطيل فعال هستند و بر كار خريد گندم نظارت دارند.
باقري ادامه داد در اين شهرستان هفت هزار هكتار زمين ديم و 12 هزار هكتار زمين آبي زير كشت محصول گندم رفته كه كار برداشت مكانيزه اين محصول با بهره گيري از 90 دستگاه كمباين بومي و غير بومي از ابتداي تير ماه آغاز شد.
وي اضافه كرد: امسال با توجه به بارش هاي خوبي كه در شهرستان وجود داشت نزديك به 40 هزار تن محصول جو توسط كشاورزان از 12 هزار و 500 هكتار زمين زراعي برداشت شد كه 15 هزار تن آن در بازار بورس عرضه شده و مابقي نيز به بخش خصوصي تحويل شده است.
وي ادامه داد: نرخ خريد تضميني محصول گندم 12 هزار و 750 ريال در هر كيلوگرم و اين رقم براي جو 10 هزار و 28 ريال در هر كيلوگرم اعلام شده كه محصولات برداشت شده با اين رقم تحويل مراكز خريد شده است.
وي از پيگيري مطالبه هاي كشاورزان خبر داد و گفت: مسئولان استاني و شهرستاني پيگيري هاي لازم را به منظور دريافت مطالبه هاي كشاورزان انجام داده اند كه اميدواريم در آينده نزديك شاهد دريافت آن توسط كشاورزان باشيم.
در حال حاضر 70 هزار هكتار اراضي قابل كشت در نهاوند وجود دارد كه 50 هزار هكتار آنها زير كشت انواع محصولات زراعي و باغي رفته است.
شهرستان نهاوند از قطب هاي مهم كشاورزي استان همدان است كه از مهمترين محصولات زراعي آن گندم ، جو، گشنيز ، كلزا ، نخود ، لوبيا ، چغندر قند ، آفتابگردان ، صيفي جات و از مهمترين محصولات باغي آن نيز مي توان به سيب ، گلابي ، هلو و شليل ، گردو اشاره كرد.
شهرستان نهاوند با وجود اينكه تنها 8 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده ولي 13 درصد توليد استان همدان را تامين مي كند و در زمينه توليد بعضي محصولات مانند گشنيز و كلزا صاحب رتبه هاي برتر كشوري است.
اين شهرستان با دارا بودن جمعيتي بالغ بر 190 هزار نفر در 105 كيلومتري جنوب استان همدان واقع شده است.
2087/ 7525

سرخط اخبار استان‌ها