تنظيم بازار كشاورزي بايد به دست كارشناسان خبره انجام شود

اروميه - ايرنا - استاندار آذربايجان غربي گفت: كنترل و تنظيم بازار محصولات كشاورزي با مشكل مواجه است و اين اقدام بايد به دست كارشناسان خبره اين كار سپرده شود.

استاندار آذربايجان غربي روز پنجشنبه در نشست با اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي در اروميه افزود: تقويت بخش كشاورزي براي رقابت محصولات در بازارهاي جهاني ضروري است چراكه محصولات كشاورزي استان ما قدرت رقابت در بازارهاي جهاني را ندارند.
وي اظهار كرد: آذربايجان غربي در بخش كشاورزي نيازمند توجه به چندين موضوع از جمله اصلاح الگوي آبياري، اصلاح الگوي كشت، تحقيقات و پژوهش، مشوق هاي صادراتي، آموزش و ترويج است.
سعادت بيان كرد: اين استان از قطب هاي مهم كشاورزي در كشور است و خشك شدن درياچه اروميه موجب شده تا الگوي آبياري اين استان نيز رو به تغيير گذاشته و به سمت الگوهاي نوين حركت كند.
وي اظهار كرد: پرداخت يارانه به كشاورزان و نيز تسهيلات بانكي به كشاورزان در زمينه تجهيز باغ ها و اراضي به سيستم آبياري هاي نوين مد نظر مسئولان استان بوده و در چهارچوب قانون و مشاركتهاي مردمي در حال تحقق است.
استاندار آذربايجان غربي اضافه كرد: اصلاح الگوي كشت نيز مورد توجه كارشناسان در اين بخش در راستاي احياي درياچه و نيز صرفه جويي در به كار گيري منابع است.
سعادت افزود: تحقيقات و پژوهش نيز از ضروريات اين بخش بوده و دولت نمي تواند از ايده هاي محققان بهره نبرد.
استاندار آذربايجان غربي اضافه كرد: مردم اين استان به علت حضور در عرصه كشاورزي و آشنايي كامل با اين بخش ايده ها و خلاقيت هاي بسيار مطلوبي در اين بخش دارند كه نيازمند حمايت دولت براي پياده سازي و اجراي عملي اين ايده ها هستند.
وي بيان كرد: مشوق هاي صادراتي نيز نبايد در بخش كشاورزي فراموش شوند و در برنامه ششم توسعه بايد امكان استفاده از مشوق هاي صادراتي فراهم شود.
وي بيان كرد: بخش كشاورزي استان نيازمند سرمايه در گردش و تسهيلات با نرخ كم بهره است كه اين امر توجه ويژه مسئولان را مي طلبد.
سعادت ادامه داد: در زمينه آموزش و ترويج نيز اگر نياز باشد بايد كانال آموزشي براي اصلاح برخي موارد و فرهنگ سازي در زمينه كشت و داشت و برداشت ايجاد شود.
وي اضافه كرد: انگوري كه در استان توليد مي شود، از گذشته براي تهيه كشمش و سبزه بوده ولي اين موضوع هم اكنون فراموش شده است.
استاندار آذربايجان غربي بيان كرد: هم اكنون انگور توليدي در استان به كنستانتره تبديل مي شود كه نمي تواند در بازارهاي جهاني قابليت رقابت داشته باشد چراكه ديگر كشورها محصول را باكيفيت بالا و هزينه اي كمتر عرضه مي كنند.
وي ادامه داد: به علت عدم فروش كنستانتره ها در سال قبل، كارخانه ها امسال مجبورند انگور را با قيمت پايين تر خريداري كنند كه اين موجب متضرر شدن كشاورزان مي شود.
به گزارش ايرنا اعضاي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس از روز گذشته براي بررسي ظرفيت هاي بخش كشاورزي استان و نيز مشكلات اين بخش در اروميه به سر مي برد.
گفت و گو با مسئولان استان و نيز تشكل هاي كشاورزي و بازديد از واحد هاي صنعتي كشاورزي از برنامه هاي اين سفر است.
آذربايجان غربي داراي 800 هزار هكتار اراضي زير كشت با شش ميليون تن محصول در سال است.
7125/2093**خبرنگار: طاهره نويد آرين**منتشر كننده: صابر چهرقاني

سرخط اخبار استان‌ها