۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۷:۲۰
کد خبر: 81943208
T T
۰ نفر
103 طرح كشاورزي دهه فجر در همدان بهره برداري مي شود

همدان- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: همزمان با دهه فجر 103 طرح كشاورزي با اعتباري بالغ بر 498 ميليارد و 236 ميليون ريال بهره برداري مي شود.

منصور رضواني جلال روز يكشنبه در جمع اصحاب رسانه استان همدان افزود: 40 مورد از اين طرح ها مربوط به آبياري تحت فشار،سه مورد لوله گذاري آب، دو مورد پوشش انهار، چهار مورد احداث كانال آبرساني، هشت مورد لايروبي و مرمت قنوات، يك مورد تجهيز و نوسازي اراضي و سه مورد احداث استخر ذخيره آب است.
وي همچنين از افتتاح شش واحد مرغ گوشتي، پنج واحد گاوداري شيري، يك واحد گوساله پروراري و سه مورد واحد بره پروراري و دو واحد پرورش ماهي قزل آلا در اين دهه خبر داد.
رضواني جلال با اشاره به افتتاح هفت واحد توليدات گياهي در استان همدان افزود: چهار گلخانه سبزي و صيفي، دو باغ سيب و يك واحد توليد قارچ خوراكي نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان با بيان اينكه افتتاح اين واحدها براي 321 نفر اشتغال جديد ايجاد خواهند كرد بيان كرد: سه واحد صنايع تبديلي و تكميلي محصولات كشاورزي، 10 پروژه منابع طبيعي و آبخيزداري و چهار طرح سازمان تعاون روستايي است.
وي جهاد كشاورزي را از نمادهاي اقتصاد مقاومتي عنوان كرد و افزود: در اقتصاد مقاومتي هم نگاه به درون و هم نگاه به برون وجود دارد كه خوشبختانه در بخش كشاورزي با اتكا به درون ظرفيت صادرات به خارج نيز وجود دارد.
وي عنوان كرد: همدان در سالجاري بيش از 174 ميليون دلار صادرات محصولات كشاورزي به خارج از استان داشته است و افزايش اين ميزان نيز در گرو توجه به نيازهاي بازار هدف است.
وي تصريح كرد: شش و نيم درصد بهره برداران برتر كشاورزي كشور در همدان فعال هستند كه پنج نفر از اين افراد بهره برداران ملي هستند و هم اكنون 3.3 درصد ارزش افزوده بخش كشاورزي به استان همدان تعلق دارد و اين در حالي است كه همدان 1.2 درصد جمعيت كشور را به خود اختصاص داده است و سهم اقتصاد همدان در كشور 1.5 درصد است.
وي اضافه كرد: 28 درصد اشتغال استان در بخش كشاورزي است و همچنين ارزش افزوده سهم استان 23 درصد است كه اين رقم بالايي بوده اما ظرفيت هاي بخش كشاورزي بيش از اين ميزان است.
وي از انجام 120 هزار هكتار آبياري تحت فشار با 700 هزار متر مكعب صرفه جويي در مصرف آب خبر داد و ادامه داد: هم اكنون به دنبال انجام آبياري قطره اي با راندمان بيش از 90 درصد هستيم.
وي تصريح كرد: در سه حوزه تامين، انتقال و توزيع كارهاي مختلفي انجام شده است كه اميدواريم با جذب اعتبارات لازم بتوان به حفظ آب كمك كرد.
وي ادامه داد: توسعه گلخانه ها از اهداف استان به دليل وجود كم آبي در استان است و در حال هزار و 810 هزار متر مربع گلخانه در استان وجود دارد چرا كه گلخانه ها در كنار حفظ امنيت غذايي مي توانند تا ميزان قابل توجهي از مصرف آب جلوگيري كنند.
وي با اشاره به الگوي كشت و حركت به سمت كشت ارقام كم آب بر عنوان كرد: زعفران، دانه هاي روغني و كلزا از جمله محصولات كم آب بر هستند و كشت محصولاتي كه با كمترين آب راندمان بسيار بالايي داشته باشند در دستور كار قرار دارد.
وي يكپارچگي اراضي را از ديگر نيازهاي بخش كشاورزي براي مكانيزه شدن دانست و افزود: سال گذشته حدود 400 ميليارد ريال براي مكانيزه شدن تخصيص داده شده است اما اگر زمين ها خرد شود ديگر مكانيزه شدن صرفه اقتصادي نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه بخش كشاورزي نيازمند افزايش فرهنگ بهره وري است عنوان كرد: هم اكنون ارزش افزوده بخش كشاورزي در استان همدان 65 هزار ميليارد ريال است.
رضواني جلال با بيان اينكه شش كارخانه چغندر قند استان را خريداري مي كردند عنوان كرد: در سالجاري توليد 280 هزار تن چغندر قند در استان پيش‌بيني شده بود اما 60 هزار تن بيشتر از پيش‌بيني توليد شد و هم اكنون نيز 35 درصد از مطالبات چغندركاران پرداخت و هنوز چغندر كاران 950 ميليارد ريال مطالبه پرداخت نشده دارند.
وي با تاكيد بر لزوم پرداختن به زير ساخت هاي صادراتي در استان عنوان كرد: تاكنون زير ساخت هاي متناسب با صادرات در استان فراهم نشده است كه اميدواريم با توجه به اهميت برنامه صادرات با توجه به اين حوزه نيز مشكلات پيش رو رفع شود.
رضواني جلال افزود: براي محصول گردو متقاضي بسته‌ بندي در استان وجود دارد اما براي فرآوري اين محصول تاكنون سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي نكرده است.
وي با اشاره به جايگزيني كشت محصول زعفران به جاي محصولات پرآب بر افزود: هم اكنون 63.5 هكتار زعفران در استان همدان كشت شده است كه انتظار برداشت 194 كيلوگرم زعفران از اين ميزان وجود دارد كه سطح زير كشت زعفران در استان همدان تا پايان برنامه ششم توسعه به 150 هكتار خواهد رسيد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان از ذخيره ميوه شب عيد در استان خبر داد و گفت: يك‌هزار و 100 تن پرتقال و 700 تن سيب براي بازار شب عيد تهيه و ذخيره شده است.
7530/6993

سرخط اخبار استان‌ها