قیمت‌های توصیه‌ای؛ استانداری: لازم‏، کارشناسان: زائد

روزنامه همشهری زنجان نوشت:جلسات اخیر استانداری محلی برای رایزنی درباره مشکل گرانی بود. به همین سبب لایحه‌ای در جهت اعلام قیمت‌های معقول و منطقی برای کالاهای اساسی مصوب شد. بر اساس این لایحه قرار بود خانه صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای اساسی چون گوشت و برنج قیمت‌هایی مبتنی بر نظر مصرف‌کننده و تولید‌کننده اعلام کند.

استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت با همكاری ستاد تنظیم بازار مجریان این طرح خواهند بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو یی با اشاره به اقتصاد میانه حاکم بر اقتصاد ایران، اعلام ‌می‌کند: با این روش سعی می‌شود تا کالاها بالاتر از قیمت اعلام شده خرید و فروش نشود. «ناصر فغفوری» با بیان اینكه 30 نوع كالا که غالبا از نوع ضروری است با قیمت توصیه‌ای اعلام می‌شوند، می‌افزاید: چهارشنبه هر هفته قیمت کالاهای منتخب از جمله حبوبات، لبنیات، قند و شکر و روغن در 3 گروه كالایی به تناسب کیفیت و برند در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود.

روند قیمت‌گذاری توصیه‌ای
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری کالاها با کیفیت‌های مختلف، به آمار و اطلاعاتی که در اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اشاره می‌کند و می‌افزاید: كار قیمت‌گذاری با مقایسه و بررسی آن كالا انجام می‌شود تا در نهایت به یك قیمت معقول برسیم. در این خصوص برای قیمت‌های توصیه‌ای کمیته نرخ‌گذاری شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی و اتاق اصناف این كار را انجام می‌دهند. برای كالاهایی كه دارای كیفیت‌های متفاوت هستند معمولا 3 قیمت بر اساس كیفیت و نوع برند آن اعلام می‌شود.

مچ متخلفان گرفته می‌شود
فغفوری هدف اصلی از برنامه‌ریزی قیمت‌های توصیه‌ای را کنترل قیمت‌های بازار می‌داند و تأکید می‌کند. این نوع قیمت‌گذاری موجب می‌شود اگر در فروشگاه‌ها تخلفی در موضوع قیمت‌ها انجام بگیرد با آنها راحت‌تر و سریع‌تر بتوان برخورد کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه می‌دهد: همشهریان پس از علم و آگاهی بر این قیمت‌های توصیه‌ای، اگر در كالاهای اعلام شده قیمتی فراتر از آنچه گفته شد دیدند می‌توانند از خرید كالاهای گران پرهیز كنند. اما همشهریان برای پیگیری این تخلف از سوی دولت می‌توانند با تلفن 124 تماس بگیرند تا با واحد متخلف به صورت مستقیم برخورد شود.
وی در خصوص تخلفات نرخ کالاها از وجود قیمت‌های مختلف برای یک کالا در واحدهای صنفی خبر می‌دهد و معتقد است؛ با این برنامه یك مقدار ثابت قیمتی در نظر گرفته شده است و با این قیمت‌ها مردم می‌دانند اگر واحدی بالاتر از این قیمت چیزی فروخت در آن واحد تخلفی صورت گرفته است.

قیمت‌های توصیه‌ای و بازار
قیمت‌های توصیه‌ای تأثیرات محسوسی از نظر اقتصادی در بازار عرضه و تقاضای زنجان خواهد گذاشت. « داود كریمی» یكی از اقتصاددانان در گفت وگو با همشهری در این خصوص معتقد است: غالبا سازوکار قیمت‌گذاری بازار بهتر از تصمیم‌گیری نهادهای دولتی جواب می‌دهد، چرا كه قیمت‌گذاری از سوی یک نهاد دولتی ممكن است برخی از طرفین عرضه و تقاضا را از چرخه بازار خارج كند كه در نهایت این موضوع به ضرر مصرف‌كننده خواهد بود. البته برنامه قیمت‌های توصیه‌ای ممكن است در كوتاه مدت جوابگو باشد، اما در بلند مدت مطمئنا به بازار آسیب خواهد زد. وی با تأكید بر مضر بودن این کار توضیح می‌دهد: اینكه شخص یا دستگاه چگونه می‌تواند قیمت‌گذاری برای هر كالایی را انجام دهد تا قیمت‌ها به گونه‌ای باشد كه نه پایین‌تر از عرف بازار باشد تا عرضه‌كننده آسیب ببیند و نه بالاتر از آن كه مصرف‌كننده را با مشكل روبه‌رو كند جای سوال دارد. اجرای این کار موجب خلل در بازار خواهد شد، چرا كه قیمت باید از یك منبعی اعلام شود و در اقتصاد آن منبع خود بازار است.
وی با بیان اینكه در شرایط بحران مانند جنگ یا رخ دادن حوادث طبیعی دولت اعلام قیمت‌گذاری و در آن دخالت‌می‌كند، ادامه می‌دهد: در شرایطی كه عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد و تبانی میان عرضه‌كنندگان نیست و تورم و ركود در شرایط بسیار بدی قرار ندارد نیازی به اجرای این‌گونه برنامه‌ها نیست.

نمایشگاه‌های موضوعی یا فصلی
«احمد یوسفی» كارشناس ارشد تجارت بین‌الملل می‌گوید: برای كنترل قیمت كالاها دولت به‌جای اینكه به صورت یك طرفه برای یك سری از كالاها قیمت‌هایی را اعلام کند می‌تواند با قدرتمندتر كردن اتحادیه‌های مخصوص و نظارت بر عملكرد آنها به كنترل قیمت‌ها بپردازد. وی معتقد است در زنجان و اتاق اصناف به شدت در کنترل قیمت‌ها ضعیف نشان می‌دهد. یوسفی برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی و فصلی و حراجی‌ها به طور مقطعی یكی از بهترین راهكارهایی می‌داند كه دولت می‌تواند به وسیله آن در كنترل قیمت‌ها نقش داشته باشد و در این کار دخالت كند. وی با انتقاد از ورود مستقیم دولت در قیمت‌گذاری و اعلام یک قیمت برای کالا این کار را محکوم به تأثیر مثبت در کوتاه مدت می‌کند، آن هم در گرو این که بر كنترل قیمت‌ها مؤثر باشد. اما امکان بسیار وجود دارد که در بلند مدت به بازار عرضه و تقاضا آسیب بزند.

اطلاع از قیمت‌های توصیه‌ای
فغفوری راهكارهای ارتباط شهروندان زنجانی با چگونگی اطلاع از این قیمت‌های توصیه‌ای را تماس با شماره تلفن 33144144 عنوان می‌کند. این قیمت‌ها قرار است روزانه دوبار از رادیو اعلام شود. در ضمن با استفاده از امکانات الکترونیکی شهرداری، این قیمت‌ها در شهر نصب خواهد شد. کار اطلاع رسانی با همكاری شهرداری‌ها، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های سازمان انجام خواهد شد.‌

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =