۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82768854
T T
۰ نفر
نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده فرآوری مركبات مازندران

ساری - ایرنا- رئیس سازمان جهادكشاورزی مازندران نبود صنایع تبدیلی پیشرفته را حلقه مفقوده فرآوری مازاد مركبات تولیدی به ویژه پرتقال در استان عنوان كرد و گفت: از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع پیشرفته با هدف تبدیل پرتقال به چیپس، پودر و خوراك دام در صدور مجوز و پرداخت تسهیلات حمایت همه جانبه می شود.

به گزارش ایرنا ،براساس آمارهای رسمی، در مازندران افزون بر 110 هزار هكتار باغ مركبات وجود دارد كه به صورت میانگین بسته به شرایط آب و هوایی سالانه حدود 2.5 میلیون تن محصول از آنها برداشت و روانه بازار می شود.
از این میزان حدود یك میلیون و 700هزار تن پرتقال تامسون و مابقی نارنگی و دیگر مركبات است كه 70درصد مناسب برای تازه خوری است و قابلیت آب گیری ندارد.
دلاور حیدرپور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : هر چند 70درصد از پرتقال های تولیدی استان را تامسون تشكیل می دهد كه 100 درصد آن تازه خوری می شود و قابلیت آبگیری ندارد، اما صنایع و تكنولوژی برای فرآوری این نوع میوه در دنیا وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه پوست انواع مركبات از جمله پرتقال و نارنج مازندران قابلیت فرآوری برای تولید خوراك دام دارد، خاطر نشان كرد: تمام 13كارخانه صنایع تبدیلی مركبات استان علاوه بر قدیمی و فرسوده بودن، فقط قابلیت كنسانتره با یك اندازه از میوه پرتقال را دارند.
**تهیه پیش نویس پهنه بندی مركبات مازندران
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با اشاره به اینكه صنایع تبدیلی مناسب و شناسایی فرصت های جدید برای پهنه بندی باغهای مركبات اجتناب ناپذیر است، افزود: برای تغییر رقم و حضور در بازارهای جهانی، تهیه پهنه بندی مركبات برای افزایش صادرات در حال انجام است.
وی بیان داشت: با هماهنگی موسسه تحقیقات مركبات كشور مستقر در رامسر ارقام جدید زود رس با قابلیت فرآوری و همچنین متناسب با سلیقه كشورهای هدف معرفی می شود.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران با بیان اینكه به دنبال ایجاد بازار و فرصت های جدید برای توزیع و فروش محصولات كشاورزی مازندران هستیم، گفت:بسته های تشویقی برای صادرات مركبات تعریف شد.
حیدر پور با تاكید بر پایداری تولید و جلوگیری از ضرر و زیان تولیدكنندگان، خواستار تكمیل و توسعه زنجیره های تولید برای كاهش فاصله تولید تا مصرف مركبات و كیوی شد.
**اشباع تولید مركبات در مازندران
رئیس سازمان جهاد كشاورزی مازندران خطاب به كشاورزان توصیه كرد به هیچ عنوان باغداری در دشت ها را ایجاد و یا توسعه ندهند و تاكید كارشناسی كشاورزی بر كشت محصولات زراعی در دشت ها است.
وی با تاكید مجدد كه امروزه باغ ها در دشت ها بازده اقتصادی ندارند، گفت: كشاورزان می توانند باغ های درجه سه خود را در دشت ها از حالت باغ خارج كنند و به زراعت كه درآمد خوبی دارد ،برگردانند.
در یك دهه اخیر به دلیل درآمد مناسب میوه پائیزی پرتقال تامسون ، 70 درصد از باغات مركبات مازندران به زیر كشت این رقم از مركبات رفته است.
امروز به دلیل تولید انبوه و اشباع شدن بازار داخلی پرتقال تامسون از یك طرف و بی توجهی به بازار صادرات ،باغداران با مشكل فروش مناسب به نسبت هزینه تولید مواجه هستند.
بررسی ها نشان می دهد كه پرتقال و نارنگی های باغداران مازندران این روزها بی مشتری است و همانند سال های گذشته دلالان با كمترین قیمت این میوه پائیزی را از دست باغداران خارج می كنند.
قیمت پرتقال تامسون كه از اوایل اذرماه باغداران سخت مشغول برداشت و شاهد عرضه فراوان آن در بازارهستیم درهر كیلوگرم سر درخت به صورت یكجا 700تا 800 تومان ، در بازار دست فروش ها 900 تا یكهزار تومان و در فروشگاه ها نیز یكهزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه می شود.
** تقسیم بندی باغداری مركبات مازندران
از آنجاییكه شرائط آب و هوایی و زمین در مازندران برای كاشت درختان مركبات فراهم است ،به طور كلی در بیشتر زمین های شهری و روستایی استان شاهد باغداری ' خود مصرفی ' هستیم.
گروه دومی كه به عنوان تولید كننده مركبات دراستان مازندران هستند ،باغداری در زمین های زیر هزار تا 2هزار مترمربع است كه
علاوه بر خود مصرفی ، تولیدات آنان تا حدودی تعادل كننده و تكمیل كننده درآمد خانوارهای روستایی و شهری است.
بررسی ها نشان می دهد اغلب باغداری كه در زمین های زیر هزار متر انجام می شود در واقع به دلیل قانون تقسیم ارث قطعه قطعه شد و باغداری در زمین های كم مساحت برای بسیاری از كارمندان و شهرنشینان و روستاییانی كه برنجكاری شغل اصلی آنان است، نوعی تفریح ، خود مصرفی و تكمیل كننده درآمدی آنان محسوب می شود.
تولیدات مركبات مازاد بر مصرف این گروه از باغداران نیز معمولا به صورت سفارشی بین دوستان و فامیلان و یا در بازار روزهای مختلف عرضه می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد