۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82278213
T T
۰ نفر
توصیه های فنی به كلزاكاران گلستان/برنامه ریزی كشت 47هزار هكتار

گرگان - ایرنا- كشت كلزا در مناطق دشت گلستان طی روزهای اخیر در حال انجام است و در این زمینه معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادكشاورزی استان توصیه های فنی در زمینه كاشت و داشت این محصول ارائه كرد.

به گزارش ایرنا، كشت پائیزه دانه روغنی كلزا در مناطق كوهستانی واقع در شرق استان از اواخر شهریور امسال آغاز شد، اما بیشترین سطح زیر كشت این محصول در زمین های كشاورزی مناطق دشت انجام می شود كه معادل 90 درصد اراضی زیر كشت آن است.
كشت كلزا در زمین های مناطق دشت گلستان تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.
امسال 20 رقم كلزا برای كشت در اراضی استان در نظر گرفته شده و برنامه ریزی مسئولان جهادكشاورزی توسعه كشت این محصول در افزون بر 47 هزار هكتار است.
كشت كلزا بهترین تناوب برای گندم و جو كه گلستان قطب كشوری تولید آن است، بوده و رعایت این تناوب علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را كاهش می دهد.
در این زمینه و براساس اعلام جهاد كشاورزی گلستان، سهراب سهرابی در توصیه های خود گفت: با توجه به پیش بینی اداره كل هواشناسی استان در خصوص فقدان بارش تا اواسط آبان ماه و احتمال تداوم آن بویژه در مناطق مركزی و شرقی گلستان باید با بكارگیری كلیه امكانات نسبت به ارائه توصیه های فنی جهت آبیاری و كشت به روش 'هیرم كاری' كلزا در مناطق آبی گلستان اقدام شود.
به گفته وی؛ آبیاری قبل از كاشت در محدوده سدها ضروری بوده و نیز كشاورزان دارای چاه های سطحی، نیمه عمیق، عمیق و بهره مند از آبهای سطحی در این مورد اقدام كنند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت كنترل علف های هرز در مزارع كلزا توصیه فنی در خصوص ضرورت مصرف علفكش های خاك مصرف ترفلان(قبل از كشت) و بوتیزان استار( بعد از كشت و قبل از سبز شدن) در همه اراضی زیر كشت كلزا انجام شود.
سهرابی افزود: ضدعفونی بذور كلزا با سموم حشره كش گائوچو و یا كروزر به كلزاكاران توصیه می شود.
به گفته وی؛ توصیه و مصرف كودهای پایه ترجیحا براساس انجام آزمون خاك صورت پذیرد، در این خصوص مصرف كود پتاس، فسفر و 30 درصد از كل نیاز كود ارته قبل از كاشت در محصولات گندم، جو و كلزا مطلوب است.
وی اضافه كرد: در مناطق كشت آبی فاقد بقایای گیاهی می توان از مصرف كود پایه ازته صرفه نظر نمود و همزمان با اولین آبیاری و یا تامین رطوبت از طریق بارندگی در مراحل اولیه رشد اقدام شود.
سهرابی همچنین بر رعایت اصول تغذیه، تاریخ كاشت، تراكم بوته، كنترل و مبارزه با علف های هرز و كالیبراسیون ادوات كشت مطابق دستورالعمل های فنی تاكید كرد.
به گزارش ایرنا سال گذشته در استان گلستان از سطح هشت هزار و 260 هكتار زیر كشت كلزا مقدار 12 هزار و 620 تن محصول برداشت و به قیمت تضمینی تعیین شده توسط شورای اقتصاد به نرخ هر كیلوگرم 25هزار و 300 ریال، خریداری شد.
گلستان واقع در شمال كشور افزون بر 650 هزار هكتار زمین كشاورزی و باغی دارد كه وجود چنین ظرفیتی باعث شده تا این استان جزو قطب های مهم تولید محصول های كشاورزی از جمله گندم و دانه روغنی كلزا در كشور محسوب شود.
1648
** انتشار دهنده: سالارنیا
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا گلستان» دنبال كنید. irnagorgan@

سرخط اخبار استان‌ها