۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۵
کد خبر: 82949974
T T
۰ نفر
عرقيجات گياهي بدون پروانه بهداشت نخريد

يزد- ايرنا- كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد با بيان اينكه عرقيجات گياهي بعنوان دارو يا نوشيدني مفيد مصرف مي شود گفت: مردم از خريد عرقيجات بدون پروانه بهداشت خودداري نمايند.

حسين زارع بيدكي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در حال حاضر نيز انواع عرقيجات به 2 شكل سنتي و صنعتي توليد و عرضه مي شود .
وي اضافه كرد: با توجه به امكان وجود انواع آلودگي‌ها و تقلبات در توليد اين محصول، لازم است مصرف‌كنندگان با آگاهي كامل نسبت به عوارض و عواقب ناشي از مصرف آنها آشنا باشند .
اين كارشناس با بيان اينكه نوع سنتي آن عموما در كارگاه هاي زيرزميني و يا كارگاه هايي كه داراي هيچ مجوزي از وزارت بهداشت نيستند تهيه مي شود تصريح كرد: اين عده از مجامع امور صنفي پروانه كسب دارند و مطابق قانون فقط مجاز به عرضه محصول به مصرف كنندگان در محل كارگاه توليدي بوده و حق عرضه محصول در فروشگاه ها را ندارند.
زارع بيدكي افزود: همچنين مجاز به درج نام تجاري و يا عرضه محصول به صورت بازرگاني نيستند.
وي ادامه داد: احتمال آلودگي ميكروبي در نوع بدون پروانه بهداشت زياد بوده و مصرف آنها ممكن است منجر به بيماري شود همچنين با توجه به عدم نظارت از سوي سازمان غذا و دارو احتمال استفاده از اسانس در تهيه آنها وجود دارد.
كارشناس مواد غذايي اظهار كرد: عرقيجات حاوي اسانس‌هاي شيميايي براي سلامتي مضر بودن و عوارضي از قبيل آلرژي، حساسيت هاي پوستي مانند كهير، جوش و لك به وجود مي آورد.
زارع بيدكي افزود: توليد عرقيجات در كارخانه و با نظارت بازرسين سازمان غذا و دارو بايد صورت گيرد و توليدكنندگان ملزم به رعايت ضوابط بهداشتي خاص اين محصولات هستند.
وي گفت: پس از اخذ مجوز سازمان مذكور همچنين گواهي استاندارد حق توليد و عرضه محصول خود را دارند سازمان غذا و دارو جهت حفظ سلامت مصرف كنندگان قبل از صدور پروانه و اجازه توليد، توليد كنندگان را مكلف به رعايت نمايد.
كارشناس كنترل كيفيت مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد ادامه داد: احداث ساختمان به صورت كاملا بهداشتي ، خريداري و نصب تجهيزات لازم از قبيل دستگاه پاستور، تانك هاي مخصوص نگهداري مواد خوراكي، دستگاه پركن و دربند اتومات و تاريخ نگار، استفاده از ظروف مجاز و بهداشتي و استخدام يك نفر كارشناس صنايع غذايي و يا تغذيه به عنوان مسئول فني كه مكلف به حضور در زمان توليد و بسته بندي مي باشد و توليد بدون حضور او تخلف بهداشتي محسوب و منجر به پلمپ خط توليد مي‌شود.
زارع بيدكي تصريح كرد: همچنين در اين كارخانه ها پس از تاييد قابليت مصرف محصولات توليدي توسط مسئول فني ، مدير واحد حق عرضه محصول را دارد ضمن آنكه درج تاريخ توليد و انقضا و ساير اطلاعات مفيد براي مصرف كنندگان از الزامات توليد در اين كارخانه ها مي باشد.
وي افزود: اين در حالي است كه محصولات سنتي عموما بدون درج تاريخ توليد و انقضا و يا بصورت فله عرضه مي شود.
اين كارشناس يادآور شد: متاسفانه تبليغ غير واقعي اين محصولات سنتي توسط فروشندگان به علت حاشيه سود بالاتر همچنين ارزان تر بودن اين محصولات نسبت به نوع پاستوريزه و وجود شايعات غيرواقعي در خصوص محصولات كارخانه اي، امروز شاهد گسترش قارچ ‌گونه اين مراكز هستيم.
زارع بيدكي اظهار داشت: لازم است متوليان سلامت در وزارت بهداشت جهت پيشگيري از عرضه عرقيجات بدون پروانه كه عموما در كارگاه هاي زير زميني توليد شده اقدام لازم را به عمل آورند.
وي افزود: مصرف كنندگان نيز جهت حفظ سلامت خويش هنگام خريد عرقيجات با حساسيت زياد به دارا بودن پروانه بهداشتي، علامت استاندارد و تاريخ توليد و انقضاي محصول و آدرس و شماره تلفن كارخانه توجه كافي به عمل آورند و از خريد محصولات فاقد اين مشخصات خودداري نمايند.
7544/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها