۴ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۳۵
کد خبر: 82399020
T T
۰ نفر
امكان صرفه‌جویی 88 تا 110 میلیون مترمكعبی در آب مصرفی كشاورزی اردبیل

اردبیل - ایرنا - نتایج پژوهش های كارشناسان جهاد كشاورزی استان حكایت از این دارد كه امكان صرفه‌ جویی 88 تا 110 میلیون مترمكعبی در آب مصرفی كشاورزی در دشت اردبیل وجود دارد.

به گزارش ایرنا ، حسین كربلایی خیاوی ، رییس مركز تحقیقات ، آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل روز دوشنبه در جلسه بررسی اولویت های تحقیقاتی استان گفت: با بكارگیری نتایج پژوهش‌های اخیر در زمینه نحوه كاشت و روش ‌های آبیاری در مزارع سیب‌ زمینی با وسعت 22 هزار هكتار از اراضی دشت اردبیل صرفه جویی این میزان آب در این دشت بحران زده امكان پذیر است.
وی با بیان اینكه اولویت تحقیقاتی این مركز مدیریت منابع آب و كاهش ریسك بحران آب است، اظهار كرد: ارائه الگوی كشت مناسب با وضعیت اقلیمی و هیدرولوژیكی موجود ، تغییر روش و زمان كاشت محصولات مختلف ، استفاده از سطوح آبگیر باران برای استحصال آب بارندگی ها برای كشاورزی و باغداری در حفاظت منابع آب بسیار موثر خواهد بود.
به گفته وی ، معرفی ارقام مقاوم به خشكی در زمینه گندم ، جو، سیب‌ زمینی و گونه ‌های طبیعی مرتعی و جنگلی تحول مهمی در وضعیت كشاورزی استان و همچین میزان تولیدات كشاورزی داشته است.
وی گفت: با جایگزینی ارقام جدید تعداد دفعات آبیاری در زراعت گندم و جو تقلیل یافته و با كاشت و توسعه گونه‌ های گیاهی پیشنهاد شده در عرصه‌ منابع طبیعی علاوه بر ذخیره آب ، افزایش محصول گیاهان دارویی و صنعتی و تامین علوفه ، فرسایش و تلفات خاك‌ های حاصلخیز استان به كمتر از یك ‌پنجم وضعیت فعلی كاهش می یابد.
در سال های گذشته بواسطه مصرف بی رویه دشت اردبیل با افت شدید منابع آب زیرزمینی مواجه شده و در وضعیت بحرانی قرار گرفته است ، از چند سال پیش هر گونه حفر چاه و برداشت آب از این دشت ممنوع اعلام شده است.
كشت گسترده سیب زمینی در اردبیل كه یك پنجم محصول كشور را تولید می كند با توجه به مصرف زیاد آب از عوامل مهم هدر رفت منابع آب استان ذكر می شود و كارشناسان بر اصلاح و بكارگیری روش های آبیاری نوین در این كشت و یا جایگزین محصولات دیگر تاكید می كنند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/6018

سرخط اخبار استان‌ها