۱۷ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82787986
T T
۰ نفر
كسب رتبه اول البرز در كنترل ريزش كمباين در كشور

كرج- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي البرز گفت كه اين استان موفق به كسب رتبه اول كشوري در كنترل ريزش كمباين در زمان برداشت غلات شده است.

سيد مجيد موسوي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: كسب اين رتبه در سال زراعي 96-95 با كنترل و نظارت فني مناسب بر كمباين هاي برداشت غلات (82 دستگاه ) و رعايت اصول فني ميسر شده است.
وي اظهار داشت: ميانگين كشوري ريزش كمباين (مجموعه ريزش هاي پلاتفورم و انتهاي كمباين در موقع برداشت غلات) 5 درصد است كه استان البرز با ميزان 3.2 درصد موفق به كسب رتبه اول شد.
وي، نظارت مستمر توسط ناظرين برداشت در سطح استان و شهرستان هاي تابعه و همچنين ورود ناوگان كمباين به روز و مجهز را منجر به كسب اين رتبه دانست.
موسوي، افزايش درجه مكانيزاسيون در كشت محصولات پاييزه (ميانگين 92 درصد) و توسعه كشاورزي حفاظتي در سطح 6700 هكتار از كشت هاي پاييزه استان را از ديگر موفقيت هاي سازمان جهاد كشاورزي استان البرز عنوان كرد كه در اجراي كشاورزي حفاظتي با توجه به سهميه هاي ابلاغي رتبه سوم كشوري را در سال زراعي 96-95 كسب كرديم.
وي اضافه كرد: همچنين در 9 ماهه سال جاري بيش از 270 ميليارد ريال تسهيلات متقاضيان از محل خط اعتباري مكانيزاسيون به بانك هاي عامل معرفي شده است كه حدود 80 ميليارد از اين رقم جذب شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز افزود: همچنين در جهت نوسازي ناوگان ماشين هاي كشاورزي ، تاكنون متقاضيان به تعداد 31 دستگاه به بانك معرفي و 12 دستگاه بذركار ريزدانه كار نيز با استفاده از تسهيلات يارانه اي بلاعوض خريداري شده است.
كشاورزي حفاظتي راهكاري مناسب براي حفظ و اصلاح منابع كشاورزي با هدف افزايش توليد و پايداري محصول همراه با حفظ محيط زيست است.
در اين روش كشاورزي به جاي استفاده از روش‌هاي خاك‌ورزي رايج، از خاك‌ورزي حفاظتي (بدون خاك‌ورزي يا انواع خاك‌ورزي حداقلي) استفاده مي‌شود، به اين معنا كه زير و رو شدن خاك در اين روش مثل سيستم رايج خاك ورزي نبوده و دستكم 30 درصد بقاياي محصول قبل در سطح خاك حفظ مي شود.
اين روش كشاورزي بر پايه حفاظت از خاك، آب و گياه بنا شده و يكي از راه هاي موثر براي برون رفت از بحران خشكسالي، مديريت آب و جبران مواد آلي خاك براي اقتصادي كردن كشاورزي است.
از مزاياي ديگر اين روش كشاورزي؛ كاهش فشردگي خاك، افزايش ضريب نگهداري رطوبت در خاك، افزايش مواد آلي خاك، جلوگيري از فرسايش، كاهش تبخير، پيشگيري از به هم خوردن ساختمان خاك و همچنين اصلاح آن، افزايش كارآيي مصرف آب، تنظيم pH و Ec و در آخر پشتيباني از جانداران ميكرو و ماكرو خاكزي مي باشد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشين طهماسبي**انتشاردهنده: محمد عزيزپور

سرخط اخبار استان‌ها