مسؤول آبزیان دامپزشکی خراسان‌ جنوبی گفت: طرح پایش ماهیان گرمابی هر ساله در کشور از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد و این طرح در خراسان جنوبی نیز اجرا شده است.

به گزارش خبرآنلاین از بیرجند، محمد شفائی گفت: طرح پایش ماهیان گرمابی هر ساله در کشور از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح پایش بیماری‌های ماهیان گرمابی در خراسان‌ جنوبی نیز اجرا شد، افزود: این طرح سیستم مراقبتی برای بیماری‌های مهم و اخطار کردنی ماهیان گرمابی بود که برای کنترل چند بیماری ویروسی از جمله کویی هرپس ویروس و ویرمی بهاره کپور ماهیان اجرا شد.

مسؤول آبزیان دامپزشکی خراسان‌جنوبی تاکید کرد: در راستای بررسی وجود عوامل ویروسی یادشده در سطح مراکز پرورش ماهیان گرم آبی استان، اداره کل دامپزشکی اقدام به برقراری مراقبت فعال و غیر فعال از استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی کرد.

شفائی با اشاره به اینکه در همین راستا از ابتدای امسال از 30 واحد پرورش ماهیان گرم آبی بازدید و نمونه‌گیری انجام شد،ادامه داد: 20 نمونه آب، 94 نمونه ماهی و بیش از 200 مورد آزمایش نمونه‌هایی اخذ شد و برای انجام آزمایشات انگلی، قارچی، کشت میکروبی به آزمایشگاه مرکزی اداره کل ارسال و اطلاعات مربوط به بازدید و نمونه‌برداری از واحدها در سامانه یکپارچه جی ای اس آبزیان درج شد.

وی تاکید کرد: در این بازدیدها توصیه‌هایی شامل رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای، نحوه صحیح غذا دهی و کوددهی، تهیه بچه ماهی از مراکز تحت نظارت دامپزشکی، دفن بهداشتی تلفات در صورت وقوع، تعویض آب در زمان بروز تولید گاز در استخرها، عدم استفاده از کود مرغی و استفاده از آهک در زمان شکوفایی جلبک جهت پیشگیری از وقوع تلفات در فصل گرما به پرورش دهندگان ارائه شد.

مسؤول آبزیان دامپزشکی خراسان‌جنوبی از تولیدکنندگان خواست تا با مشاوره و راهنمایی لازم از دامپزشکان مجرب از مصرف خودسرانه و بی‌رویه دارو و مواد شیمیایی در مزارع پرورشی خودداری کرده و در صورت مصرف دارو، دوره پرهیز از صید و مصرف مواد غذایی را رعایت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 575543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =