۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۲۹
کد خبر: 82401906
T T
۰ نفر
تغيير نگاه كشاورزان درمازندران/ فروش زمين به صرفه نيست

ساري- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اين نكته كه در سه سال اخير روند بي رويه تغيير كاربري هاي غير مجاز در استان كنترل شده ، گفت:با حمايت دولت در مقوله توسعه زير ساختي ، مكانيزاسيون و ساماندهي بازار ،نگاه به فروش زمين در كشاورزان تغيير يافته است.

دلاور حيدرپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: امروز كشاورزي در مازندران مقرون به صرفه شده است و نگاه ' زمين را بفروشيم ' و تغيير كاربري نيز عوض شده است.
وي توضيح داد: هر چند سرانه زمين هاي كشاورزي در مازندران كم است ،ولي كشاورزي مقرون به صرفه است و بازدهي سرمايه در فعاليت هاي كشاورزي استان ،كمترين زمان دارد.
وي با بيان اينكه بر اساس فرمول توجيه اقتصادي در كشاورزي 2 هكتار در باغ و پنج هكتار در زراعت است، اظهار داشت: هر چند اين رقم واحد اقتصادي در كشاورزي مهم است ،اما مزيت مازندران شرائط اقليمي مناسب و منابع آبي آن است كه از زمين مي توان تا سه بار محصول برداشت كرد.
وي با تاكيد بر اينكه كشاورزي در زمين هاي خرد مازندران توجيه اقتصادي دارد ،بيان داشت: امروز با گسترش فرهنگ مالكيت مشاعي و گروهي زمين هاي كشاورزي و تشكيل تعاوني و اتحاديه ها ، توليد محصولات كشاورزي روند افزايشي دارد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران سرانه زمين كشاورزي در استان را شش دهم هكتار اعلام كرد و افزود : امروز علاوه بر افزايش ضريب كشت ،طرح هاي تكميل كننده درآمد كشاورزان نيز در حال اجرا است.
وي اكوتوريسم ،گردشگري كشاورزي ،بوم گردي و روستا گردي را از برنامه هاي مهم اقتصادي در روستاهاي مازندران عنوان كرد و بيان داشت: محصولات كشاورزي نيز همواره مورد استقبال گردشگران است.
**موفقيت دولت يازدهم در جلوگيري از تغييركاربري غير مجاز در مازندران
حيدر پور با بيان اينكه در سه سال گذشته به اندازه 10 سال ما قبل با متخلفان زمين خواري و تغيير كاربري غير مجاز برخورد صورت گرفته است، گفت: 22 ماشين انتظامي ويژه گشت پيشگيري و برخورد با تغيير كاربري غير مجاز با حكم دادستان در تمام نقاط استان به صورت شبانه روزي فعال است.
او با اشاره به اينكه بايد زمين مازندران را قدر بدانيم و زمين اين استان براي امنيت غذايي و اشتغال كشور بايد حفظ شود، گفت: البته نيازهاي توسعه شهرها ، روستاها و طرح هاي عمراني به زمين نيز ديده شده است.
وي گفت: امروز هر گونه تغيير كاربري قانوني و بر اساس نياز ،متناسب با مقررات صورت مي گيرد و خسارت به زمين هاي كشاورزي حداقل است.
وي همكاري مردم و به ويژه كشاورزان مازندران در پيشگيري و جلوگيري از تغيير كاربري غير مجاز را مطلوب ارزيابي كرد و گفت: از طرفي مديريت هاي جهاد كشاورزي و امور اراضي استان نياز و تقاضاهاي تغيير كاربري قانوني كشاورزان را با نگاه امكان مساعدت و بر اساس مقررات دارند.
آمار هاي رسمي در حوزه كشاورزي اهميت ملي كشاورزي مازندران را نشان مي دهد و يكي از آمار ها ضريب كشت 35/1 درصدي در مازندران است كه اين شاخص در كشور هفت دهم درصد است و به عبارتي ديگر سطح زير كشت سالانه استان بيش از 670 هزار هكتار و 2 برابر ميانگين كشوري است.
استان مازندران با 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادي توليدات بخش كشاورزي كه حدود 5/4 برابر ميانگين كشور است، رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است.
72 نوع محصول كشاورزي در مازندران توليد مي شود كه در 15نوع از جمله برنج با يك ميليون تن ،مركبات با 2 ميليون و 500 هزار تن ،كيوي ،گل و گياه ،دام وطيور و در حوزه شيلات رتبه اول تا سوم كشور را دارد.
خبرنگار: سيد رضا هاشمي كروئي ** انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
6990/1899

سرخط اخبار استان‌ها