۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82255449
T T
۰ نفر
شكر با قیمت مصوب دربازار عرضه می شود/ بنای ما تولید داخلی است

تهران-ایرنا-وزیر جهاد كشاورزی با تاكید بر این كه شكر با قیمت مصوب در بورس و بازار عرضه می شود، گفت: كمبودی برای عرضه شكر وجود ندارد و این كالا طی یك هفته تا 20 روز آینده توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران در مورد این كه چرا قیمت شكر توسط وزارت جهاد كشاورزی كنترل نشده و اكثریت كارخانه های قندریزی تعطیل شده اند در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
وزیر جهادكشاورزی در پاسخ به این سوال اظهارداشت: سیاست و بنای ما دفاع از تولید داخلی است و اگر كارنامه و آمار تولید و واردات شكر را بررسی كنید مشخص می شود كه تا سال 92 حجم واردات شكر نسبت به تولید بیشتر بوده و حدود یك میلیون و 570 هزار تن را شامل می شد.
حجتی ادامه داد: اما از سال 93 تولید از واردات بیشتر شده است به نحوی كه در سال 94 فقط 520 هزار تن واردات شكر داشته ایم و تولید كشور 5/2 برابر واردات شد در نتیجه واردات سال به سال كاهش و تولید افزایش پیدا كرده است و دست وارد كننده ها از نظر حجم كوتاه شده است.
وی تاكید كرد: از سال 93 به بعد وزارت جهاد كشاورزی بحث تنظیم تعرفه و مدیریت واردات و افزایش تولید را در دستوركار خود قرار داد كه در نهایت براساس آمارها میزان تولید شكر در سال 94 به یك میلیون و 535 هزار تن رسید.
وزیر جهادكشاورزی اظهارامیدواری كرد: تولید شكر در سال جاری به یك میلیون و 600 هزار تن برسد و به طور حتم اگر در كشور مشكل كمبود كارخانه قند رفع شود در دو یا سه سال آینده از واردات شكر بی نیاز خواهیم شد.
حجتی افزود: وزارت جهاد كشاورزی حدود 600 هزار تن شكر از خارج برای مصرف وارد می كرد حال با توجه به ذخیره هایی كه ما در ایام عید داشتیم و میزان تولید نیشكر در خوزستان، این میزان واردات می بایست در خرداد و تیرماه انجام می شد، اما به علت ضعف مدیریتی در وزارت جهاد كشاورزی این مسئله به مرداد و شهریور ماه موكول شد كه موجب متلاطم شدن بازار شد.
وی خاطرنشان كرد: از طرف دیگر در آن زمان بنا بود به خاطر هزینه های بالای تولید قیمت شكر از سوی كارخانه ها مقداری گران شود كه این هم در زمان هماهنگی دستگاه ها با تاخیر صورت گرفت كه این مسئله موجب شد كه آن هایی كه شكر به صورت عمده داشتند صبر كنند تا قیمت ها افزایش یابد البته در شرایط كنونی مشكل كاملا رفع شده و شكر در بازار به صورت مناسب عرضه شده است.
وزیر جهادكشاورزی افزود: همچنین شركت بازرگانی دولتی از آن تاریخ به بعد شكر را به صورت تصفیه شده نگهداری می كند تا در زمان كمبود به سرعت عرضه شود.
حجتی گفت: در سه سال اخیر شكر توسط كارخانجات عرضه می شود البته همواره آن ها باید حدود 200 تومان زیر قیمت این محصول را به فروش برسانند به طوری كه براساس مصوبه سازمان حمایت اگر یك كیلو شكر 1700 تومان تمام می شود كارخانه باید آن را 1500 تومان به فروش برساند البته وزارت جهاد مكلف است كه آن را از محل اعتباری تامین كند.
وی خاطرنشان كرد: ما اجازه واردات شكر به هیچ كس به جز وارد كنندگان ندادیم و آن ها كسانی هستند كه سال هاست محصولات خود را به زیر قیمت تمام شده فروخته اند و امروز براساس آمارها دولت بیش از 300 میلیارد تومان به كارخانجات و تولیدكنندگان بدهكار است.
وزیرجهاد كشاورزی یادآور شد: از طرف دیگر نظارت بر توزیع به صورت جزء و پس از عرضه عمده محصول بر عهده سازمان حمایت، سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات است.
حجتی درمورد مسئله خرید و فروش سم در كشور گفت: این محصول در بازار خرید و فروش می شود و اخیرا با مجوزی كه از مجلس گرفته ایم قرار است در مورد سم فروشی ها و داروهای دامپزشكی مانند داروهای پزشكی اعمال حاكمیت و نظارت صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد خرید ساختمان برای وزارت جهاد كشاورزی یادآور شد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در قوانین بودجه سال 93، 94 و 95 و با توجه به محدودیت های منابع عمومی، دولت پیشنهادی را در بودجه سال 93 به مجلس ارائه كرد كه براساس آن اگر چنانچه احداث ساختمان توجیه كارشناسی داشت دولت اقدام به این كار بكند.
وزیر جهادكشاورزی افزود: براساس این مصوبه قرار بود ساختمان های این وزارتخانه كه مازاد بوده براساس مصوبه دولت و در چارچوب منابع پیش بینی شده است و طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه به فروش برسد حال با توجه به پراكندگی حوزه های ستادی وزارت جهاد كشاورزی در 18 نقطه تهران و كرج، ما پیشنهاد دادیم كه این اقدام صورت بگیرد.
حجتی یادآور شد: در خردادماه سال 93 دولت مصوبه را صادر كرد تا ساختمان های مازاد طی مراحل قانونی به فروش برسد پس از آن براساس موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد كه 455 میلیارد تومان اعتبار برای خرید ساختمان از همین محل تامین شود از این رو امیدوارم مراحل اجرایی این امر به خوبی طی شود در این رابطه هزینه ها، درآمدها و اعداد و ارقام مشخص و شفاف است.
وی خاطرنشان كرد: این موضوع از موضوعات مصوبه مربوط به ستاد تدابیر ویژه بود كه این مصوبه در دولت قبل به تصویب رسید و ابلاغ شد كه براساس آن با توجه به محدودیت های منابع، مقرر شد كه از محل صندوق توسعه ملی و از طریق بانك مركزی اعتبارات مربوطه برای خرید كالاهای اساسی و پول در اختیار شركت های دولتی قرار گیرد حال زمانی كه ما آمدیم زمان از دست رفته بود و از فروردین تا مرداد سال 92 یك كیلو كود فسفاته از خارج وارد نشده بود و كشاورزان با مشكل روبه رو بودند.
وزیر جهادكشاورزی ادامه داد: تا آن زمان در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته بود از این رو وزارت جهاد كشاورزی با اختصاص 210 میلیون دلار از محل مصوبه مذكور اقدام به خرید 522 هزار تن كود در نیمه دوم سال 92 كرد كه این كودها در اختیار شركت های خدماتی قرار گرفت از طرفی دیگر براساس آن مصوبه و با توجه به ردیف های یارانه ای بودجه، وزارت جهاد بخشی از هزینه های تامین بذر و حدود 25 تا 30 درصد هزینه های كود خارجی را در قالب یارانه تامین كرد كه این مساله موجب شد كه در خرید و فروش این محصولات یك عدم توازن و تراز صورت بگیرد كه باید این عدم توازن از محل یارانه ها تامین می شد.
وی یادآور شد: آن مصوبه قبل در مورد دریافت اعتبارات از صندوق توسعه ملی كاملا تصفیه شد كه این مساله از محل فروش محصولات و مصوبه بعدی دولت در مورد ذخایر صورت گرفت.
سیام**9121 ** 1336 خبرنگار:سمیه لاری ** انتشاردهنده: مهرنوش خانزائی

سرخط اخبار اقتصاد