۲۰ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۲۱
کد خبر: 81915395
T T
۰ نفر
راهكار افزايش توليد و حفظ محيط زيست «كشاورزي اكولوژيك» است

تهران - ايرنا - دبير انجمن علمي كشاورزي و بوم شناختي ايران، كشاورزي اكولوژيك در ايران را يك ضرورت خواند كه سبب رعايت مللاحظات زيست محيطي مي شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي، عبدالمجيد مهدوي دامغاني در نشست شوراي محيط زيست و توسعه پايدار وزارت جهاد كشاورزي افزود: در كشاورزي اكولوژيك از اصول و قوانين علم اكولوژيك در توليد استفاده مي شود.
كشاورزي اكولوژيك يكي از شاخه‏هاي كشاورزي پايدار به شمار مي‏رود و به معناي فعاليت‏هاي كشاورزي به شكلي است كه ضمن توليد محصول به مقدار كافي و پايدار، پيامدهاي زيست‏محيطي كشاورزي به كمترين مقدار برسد و بر همين اساس، به آن كشاورزي بوم‏سازگار نيز گفته مي‏شود.
وي با اشاره به تراز منفي آب، فرسايش، شوري و كاهش حاصلخيزي خاك و عملكرد توليد در بعضي محصولات كشاورزي گفت: كشاورزي ايران نيز به لحاظ امنيت غذايي و محيط زيست داراي چالش است كه با برنامه ريزي مناسب مي توان چالش ها را برطرف كرد.
وي، گذار از كشاورزي فعلي به كشاورزي اكولوژيك را راه حل پايداري امنيت غذايي دانست و در عين حال مصرف درست نهاده ها، جايگزيني نهاده ها، فرآورده ها و عمليات سازگار با محيط زيست و طراحي مجدد اكوسيستم را الگوي جهاني مراحل گذار به كشاورزي اكولوژيك مطرح كرد.
عضو هيات علمي پژوهشكده علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: الگوي كشت ملي بايد متناسب با ظرفيت هاي توليد كشور باشد و اين شورا نيز بايد بهينه سازي الگوي كشت را مورد توجه قرار دهد.

** توليد 9 محصول زراعي در چارچوب اقتصاد مقاومتي و سازگاري با محيط زيست
كاوه خاكسار مديركل دفتر غلات و محصولات اساسي معاونت امور زراعي گفت: برنامه هاي توليد 9 محصول زراعي در چارچوب اقتصاد مقاومتي با تاكيد برمحدوديت آب، خاك، تناوب و كشاورزي حفاظتي تهيه و براي آن بودجه بندي شده و اين معاونت در راستاي توليد سازگار با محيط زيست تلاش مي كند.
وي، پرداختن به محيط زيست در بخش كشاورزي را الزامي و واجب دانست و افزود: ما بايد تمركز خود را بر موضوع هاي محيط زيست در عرصه كشاورزي متمركز كنيم، زيرا منافعش به اين بخش بر مي گردد.
وي با بيان اينكه ما نيازمند كشاورزي پايدار هستيم و براي آن طرح داريم، اظهارداشت: زيرا قصد داريم به توسعه پايدار با توجه به حفظ محيط زيست دست يابيم.

** برنامه توليدات باغباني مبتني بر رعايت مسائل محيط زيستي
همچنين در اين نشست جهانگير عرب قائم مقام معاونت امور باغباني نيز گفت: در برنامه هاي توليدات بخش باغباني به مسايل محيط زيستي از جمله صرفه جويي در آب و توسعه باغات در اراضي شيبدار توجه شده است.
وي افزود: از سال 1975 كه اتحاديه اروپا 9 عضو داشت تاكنون 10 ميليون هكتار اراضي شيبدار براي حفظ منابع آب و كاهش و فرسايش خاك از طريق كاشت درختان مثمر ايجاد شده است.
به گزارش ايرنا، عدم توازن بين عرضه و تقاضاي آب در كشور مديريت منابع آب را، بويژه در بخش كشاورزي، با چالش روبرو ساخته است. در اين ارتباط مبادلات بين المللي محصولات كشاورزي و جابجايي آب نهفته در آنها كه به آن آب مجازي گفته مي شود مي تواند يكي از راه كارهاي مديريت آب باشد.
اقتصام(1)9186 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد