۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82768966
T T
۰ نفر
نمايشگاه صنايع غذايي كشورهاي اسلامي در تهران گشايش يافت

تهران - ايرنا - نمايشگاه تخصصي صنايع غذايي با حضور 10 كشور اسلامي در برج ميلاد تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش ايرنا نمايشگاه صنايع غذايي كشورهاي اسلامي به مدت سه روز از 28 تا 30 آذرماه برپا مي شود.
در اين نمايشگاه هيات هاي تجاري از كشورهاي ايران، عراق، عمان، قطر، امارات، افغانستان، كويت، پاكستان، قزاقستان، لبنان و اردن حضور دارند.
مسئول واحد بازاريابي و توسعه صادرات در حاشيه اين نمايشگاه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: بيش از 100 شركت ايراني فعال در حوزه غذا در اين نمايشگاه شركت كرده و 50 تاجر خارجي نيز در اين نمايشگاه حضور دارند.
مهين اميدي اسلامي افزود: اين كشورها براي مذاكره به نمايشگاه آمده اند به ويژه شركت هاي افغانستاني كه به دنبال خريد كالاي ايراني هستند.
وي همچنين گفت: نمايشگاه طلا و جواهر در هنگ كنگ تا پايان سال برگزار مي شود كه يك هيات تجاري از ايران در اين نميشگاه حضور خواهد يافت.
اميدي اسلامي اضافه كرد: نمايشگاه غذاي حلال در مالزي نيز فروردين سال آينده برگزار مي شود كه مقدمات آن در حال انجام است.
وي اهداف حضور در اين نمايشگاه ها را افزايش و ايجاد رقابت در سطح بين المللي، ايجاد فرصت هاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه هاي بازرگاني، دسترسي سريع به اطلاعات و عدم حضور واسطه، ورود به بازارهاي منطقه اي در جهت بازاريابي جهاني و شناسايي سلايق و نيازهاي مشتريان و بازار عنوان كرد.

*لزوم افزايش روابط ديپلماتيك
معاونت امور بازرگاني و توسعه تجارت گفت: مهمترين اولويت براي رونق تجارت، افزايش روابط ديپلماسي با كشورهاي منطقه است و بر اساس قوانين كشور بايد سعي كنيم روابط سياسي خود را توسعه دهيم.
خليل پرتوزاده افزود: تلاش براي معرفي كالاهاي ايراني به كشورهاي خارجي از اقداماتي است كه در راستاي آن تلاش مي كنيم كه به شكل حضور در كشورهاي خارجي و پذيرش هيات هاي تجاري خارجي و معرفي كالاهاي داخلي به اجرا درمي آيد.
وي با اشاره به حضور 50 تاجر در اين نمايشگاه اظهار كرد: اميدواريم نشست ها و مذاكراتي كه در حاشيه اين نمايشگاه برگزار مي شود به توافق و قرارداد منجر شود.
وي اقتصاد مقاومتي را سرلوحه كار اين سازمان دانست و افزود: اساس اقتصاد مقاومتي توليد است، كه در صورت افزايش توليد در كشور، نه تنها مي توانيم نيازهاي خود را تامين كنيم بلكه با صادرات اين توليدات مي توان ارزآوري و به تبع آن اشتغال را افزايش داد كه اين مساله از اهداف اصلي اقتصاد مقاومتي است.
پرتوزاده با بيان اينكه شركت هاي داخلي بايد براي رقابت با توليدات خارجي خود را آماده كنند، كيفيت و قيمت كالا را از شاخص هاي حضور در بازارها و رقابت با محصولات ساير كشورها دانست.
وي اظهار كرد: با توجه به بازار رقابتي، براي افزايش روابط تجاري مي توانيم از شرابط استراتژيك خود در منطقه، روابط با كشورهاي همسايه و خطوط ريلي و حمل و نقل مناسب در كشور نهايت استفاده را داشته باشيم.

*واسطه ها حذف شوند
رئيس اتحاديه تاجران جوان هرات افغانستان نيز در حاشيه اين نمايشگاه در گفت وگو با ايرنا، خواستار حذف واسطه ها به منظور توسعه تجاري بين اين 2 كشور شد.
محمد زبير رحيمي گفت: نمايشگاه پل ارتباطي بين توليد كننده و مصرف كننده است و انتظار مي رود تجار ايراني و تجار عراقي، به صورت مستقيم و با مشورت اتاق بازرگاني با يكديگر وارد قرارداد شوند.
وي با اشاره به حضور هيات تجاري 20 نفره در اين نمايشگاه گفت: اين هيات براي مذاكره و انعقاد قرارداد با توليدكنندگان مواد غذايي در اين نمايشگاه حضور يافته اند.
رحيمي افزود: هم اكنون حدود 90 درصد بازار هرات و حدود 40 درصد بازار افغانستان از كالاهاي ايراني تامين مي شود.
اين عضو اتاق بازرگاني افغانستان اضافه كرد: بازار افغانستان رقابتي است و كشورهاي اروپايي و غربي تمايل براي حضور در بازار افغانستان زيادي دارند اگر چه مردم علاقمند به مصرف توليدات ايراني هستند.
وي اظهار كرد: توليدات ايراني سه شاخص كيفيت، بسته بندي و قيمت را دارا هستند، از سوي ديگر كشور ايران هم دين و همزبان ما هستند و تمايل داريم اين روابط تجاري ادامه يابد.
وي همچنين گفت: اتحاديه تاجران جوان هرات افغانستان بيش از 2 سال است تاسيس شده و خواهان روابط تجاري بيشتر با ايران است، البته در اين مدت مراودات تجاري زيادي با تاجران ايراني به ويژه مشهد داشته است.
به گفته وي، هفته قبل دوازدهمين نمايشگاه ايران در هرات برگزار شد كه يكي از مجريان آن، اتحاديه تاجران جوان هرات بوده كه قراردادهاي نيز منعقد شده است.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: نادره وائلي زاده انتشاردهنده:موسي فعاليان
تهرام/ 9754 / 1539
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد