۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۳
کد خبر: 82340565
T T
۰ نفر
هشدار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به خطر انقراض 20گونه ماهی در خلیج فارس و دریای خزر

تهران- ایرنا- رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی كشور از خطر انقراض 20 گونه ماهی در آبهای خلیج فارس و دریای خزر خبر داد و گفت: ذخایر آبزیان دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان سالیانه مورد ارزیابی قرار می گیرد تا در صورت كاهش ذخایر صید برخی گونه ها متوقف شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد پوركاظمی در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران ملی از فرایند ارزیابی ذخایر آبزیان دریای خلیج فارس افزود: طبق بررسی های انجام شده بدلیل صید بی رویه ماهیان «حلوای سیاه، هامور، صبیتی و شانك» در دریای جنوب و ماهیان «سفید، كپور، كیلكا، ماهیان خاویاری و اردك ماهیان» در دریای خزر ذخایراین گونه ها به شدت كاهش یافته است.
وی درباره بازسازی ذخایر میگو نیز گفت: در سال های اخیر بدنبال بازسازی ذخایر بوده ایم تا آنها را از طریق تكثیر بیوتكنیك حفظ كنیم؛ البته در این زمینه موفقیت هایی كسب كرده ایم.

** 200 گونه آبزیان خلیج فارس تجاریند
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی كشور با بیان اینكه بیش از یك هزار گونه انواع آبزیان در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان موجود است تصریح كرد: اكنون بیش از 200 گونه از این آبزیان تجاریند و بقیه در زنجیره غذایی یا تولیدات جانبی و یا تغذیه سایر ماهیان قرار دارند.

** ارزیابی سالیانه ذخایر دریایی 135 روز زمان می برد
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اظهارداشت: وضعیت ذخایر آبزیان آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر سالیانه 135 روز مورد ارزیابی كارشناسی قرار می گیرد كه در این رصدها، تیم‌های تحقیقاتی در مناطق مختلف آبهای مذكور با صید انواع آبزیان وضعیت گونه ها را در بانك اطلاعاتی ثبت می كنند.
به گفته وی، ایستگاه های ارزیابی ذخایر دریای جنوب از گواتر تا بوشهر و دریای شمال از آستارا تا بندر تركمن و همچنین ایستگاه های آب‌های سیستان و بلوچستان، غرب استان هرمزگان و بندر جاسك مورد بررسی قرار گرفته است و اكنون این ارزیابی در مناطق هرمزگان و قشم و پس از آن در بندر لنگه، بوشهر و منطقه خوزستان انجام خواهد شد.
به گفته وی، ارزیابی ذخایر آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر سالیانه بیش از 30 میلیارد ریال هزینه در بردارد.
وی ادامه داد: به طور متوسط میزان ذخایر در هر ایستگاه تحقیقاتی بین 400 هزار تا 2 میلیون تن برآورد می‌شود؛ همچنین در كنار آنها عمق آب،‌ آلودگی‌های موثر در آب و میزان كلروفیل در یك پروژه مشترك را بررسی می‌كنیم، زیرا پیش از این، اندازه‌گیری ذخیره آبزیان و مسائل زیست محیطی جداگانه انجام می‌شد.

** ایران رتبه اول تولید تجاری آبزیان حاشیه خلیج فارس
رئیس پژوهشكده اكولوژی خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: در جنوب كشور سالیانه 540 هزار تن انواع آبزیان صید می شود؛ همین امر منجر شد رتبه اول صید و تولید در بین كشورهای حاشیه خلیج فارس را كسب كند.
محمدصدیق مرتضوی با بیان اینكه ایران در صید گونه های مختلف آبزیان ممتاز است، افزود: اما رویكرد سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، صید كمتر از آبهای خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر است اما به دنبال گسترش فعالیت های خود در بخش آبزی پروری (تكثیر و پرورش) هستیم.
وی اضافه كرد: در بحث آبزی پروری به دنبال توسعه پرورش ماهی در قفس در آبهای جنوب كشور هستیم البته در كنار آن برنامه صید پایدار برای اقتصادی بودن جامعه صیادی را نیز درنظر داریم.
وی، یكی از فعالیت های پژوهشكده اكولوژی خلیج فارس را ارزیابی ذخایر كف زیان تجاری دانست و افزود: در اینجا، عملیات تورریزی انجام می شود؛ در این روش میزان ذخایر آبزیان موجود را به تفكیك «گونه« و «وزن» جداسازی و نمونه گیری می كنیم كه مشخص می شود چه میزان كفزیان تجاری قابل صید است.
وی یادآورشد: به طور نمونه در هرمزگان سالیانه 65 هزار تن صید داریم كه طبق برآوردهای ارزیابی ذخایر، این میزان سالیانه بین 10 تا 15 درصد اختلاف را نشان می دهد.
وی ارزیابی ذخایر آبزیان را مهم دانست و افزود: صید گونه های مختلف آبزیان باید به گونه ای مدیریت شود كه نه فقط لطمه ای به ذخایر وارد نشود بلكه بتوانیم تنوع گونه ای آبزیان را در اكوسیستم حفظ كنیم.
اقتصام** 9186 ** 2023** خبرنگار: هما همتخواه ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد