۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82725878
T T
۰ نفر

آغاز كشت گلرنگ در سيستان و بلوچستان

۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 82725878
آغاز كشت گلرنگ در سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي سيستان و بلوچستان گفت: كشت گلرنگ در مزارع استان آغاز شده است و تا نيمه دوم آذرماه ادامه دارد.

حسين كيخا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه گلرنگ از جمله محصولاتي است كه براي كشت آن آب كمي مصرف مي شود و تحمل شوري خاك را دارد اظهار داشت: امسال پيش بيني مي شود سطح زير كشت اين محصول از 360 هكتار سال گذشته به حدود 700 هكتار افزايش يابد.
وي ادامه داد: شهرستان هاي شمالي و نواحي مركزي سيستان و بلوچستان عمده مناطق كشت اين محصول محسوب مي شوند.
وي با بيان اينكه آغاز برداشت گلرنگ در سيستان و بلوچستان از اوايل ارديبهشت ماه است گفت: خريد اين محصول نيز همانند گندم به صورت تضميني از سوي دولت انجام مي شود.
به گزارش ايرنا گلرنگ (كاجيره) يا كاغاله گياهي است يكساله كه ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
برگ هاي آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است كه گل هاي آن منفرد، لوله اي و به رنگ زرد مايل به قرمز بوده كه در انتهاي ساقه ظاهر مي شود.
سيستان و بلوچستان به سبب نزديكي به خط استوا و بهره گيري از رطوبت دريا توانمندي زيادي در توليد محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپايا، گواوا، هندوانه آناناسي، نارگيل، زيتون محلي، انار، مركبات و غيره دارد.
توليد محصولات كشاورزي در سيستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمين هاي برخي مناطق اين استان مانند نيكشهر، سرباز، ايرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان توليد 2 بار محصول را دارند.
هم اينك در بيش از 200 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان محصولات زراعي و در 80 هزار هكتار از باغ هاي استان انواع ميوه هاي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري توليد مي شود.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan

سرخط اخبار استان‌ها