۹ مهر ۱۳۹۵، ۱:۴۹
کد خبر: 82249627
T T
۰ نفر
پايداري نظام نوين ترويج كشاورزي از دغدغه هاي مديران وزارتخانه است

گرگان - ايرنا - مشاور و قائم مقام معاونت آموزش و ترويج سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي و منابع طبيعي كشور گفت: امروز دغدغه وزير جهاد كشاورزي و به تبع آن زيرمجموعه وزارتخانه در توسعه كشاورزي و افزايش توليدات، پايداري نظام نوين ترويج در اين عرصه است.

به گزارش ايرنا محمد رضا شاه پسند پنجشنبه در گردهمايي ساليانه كشت پائيزه محصول زراعي استان گلستان، گفت: اكنون پايداري نظام نوين ترويج در عرصه كشاورزي بسيار خوب طراحي شده و لازم است بيش از گذشته براي عملياتي كردن آن پي گيري صورت گيرد.
به گفته وي اجراي طرح مزبور در چهار استان كشور عملياتي شده كه تاكنون 25 درصد از اجراي آن سهم استان گلستان بوده كه جاي قدرداني از مشاركت مسوولان و كارشناسان جهادكشاورزي گلستان در به نتيجه رساندن نظام نوين ترويج دارد.
وي با بيان اين كه پايداري نظام نوين ترويج بسته به انسجام سازماني است، افزود: اين مهم با بازديد هايي كه از عملياتي شدن آن در گلستان انجام شده، مشهود است و اين انسجام براي تداوم نظام نوين ترويج در استان وجود دارد.
شاه پسند اضافه كرد: علت مهم موفقيت استان گلستان در اجراي نظام نوين ترويج، وجود همگرايي ميان بخش هاي مرتبط است.
وي گفت: لازم است ساير استان هاي كشور در عملياتي كردن نظام نوين ترويج در استان هاي خود از موفقيت مسوولان و كارشناسان جهادكشاورزي استان گلستان الگو بگيرند.

*نظام مديريت دانش در توليد كشاورزي گسترش يابد
مشاور و قائم مقام معاونت آموزش و ترويج سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي و منابع طبيعي كشور گفت: نظام مديريت دانش در توليد كشاورزي از جمله نهادهايي است كه بايد به آن توجه شده و در ادبيات سازماني هم گسترش داده شود.
وي افزود: لازم است از ظرفيت هاي بخش غيردولتي داراي توانمندي در گسترش نظام مديريت دانش در راستاي اهداف وزارتخانه در توليد محصول هاي كشاورزي، استفاده بهينه شود.
وي گفت: بايد موازي كاري ميان دستگاه ها را كه به ضرر اهداف وزارتخانه در استفاده بهينه از ظرفيت ها براي افزايش راندمان توليد در بخش كشاورزي محسوب مي شود، كنار گذاشت.
رئيس سازمان جهادكشاورزي گلستان نيز به افتخارات توليدات كشاورزي استان به ويژه در گندم طي چند سال اخير اشاره كرد و گفت: اين مهم با مديريت و پي گيري كارشناسان، اطلاع رساني به موقع قبل از كشت؛ كاشت، داشت و برداشت، كنترل آفت و بيماري ها و مقابله با علف هاي هرز به دست آمده و تصادفي هم نيست.
مختار مهاجر افزود: بارندگي تنها عامل افزايش توليد گندم در سال زراعي جاري نبوده است زيرا در سال زراعي 74 - 73 همين بارندگي در گلستان باعث خسارت به كشتزارها و كاهش توليد شد.
وي گفت: كشاورزان گلستان ركود تاريخي را در توليد گندم در سال زراعي جاري با توليد افزون بر يك ميليون و 500 هزار تن محصول رقم زدند كه اين مقدار در سابقه كشاورزي استان وجود نداشته است.
به گفته وي افزايش گندم خريداري شده از كشاورزان گلستان در چند سال زراعي اخير و به ويژه 91، 92، 93 و 94 به ترتيب 260 ، 464، 610 و 891 هزار تن بوده است.
وي همچنين از همكاري و مديريت شركت غله و تعاون روستايي گلستان در مديريت خريد محصول هاي زراعي پائيزه شامل گندم، جو و كلزا در سال زراعي 95 - 94 قدرداني كرد.
*سياستگذاري كشاورزي گلستان در سال زراعي آتي كشت متناوب است
رئيس سازمان جهادكشاورزي گلستان همچنين گفت كه سياست گذاري كشاورزي اين استان براي سال زراعي جاري اجراي كشت متناوب براي كلزا، پنبه و چغندرقند است.
وي افزود: با توجه به اين كه 650 هزار هكتار زمين كشاورزي در گلستان وجود دارد و 550 هزار هكتار آن به كشت پائيزه اختصاص دارد لازم است در سطح يك چهارم آن تناوب كشت اجرا شود.
وي گفت: امسال اولويت نخست تناوب كشت در سطح 60 هزار هكتار به دانه روغني كلزا، اولويت دوم در سطح 30 هزار هكتار به كشت پنبه و اولويت سوم در سطح دو هزار و 500 هكتار به كشت چغندر قند اختصاص داده شده است.
مهاجر افزود: اجراي تناوب كشت در زمين هاي كشاورزي استان مي تواند افزايش توليد در سطح و بهبود خاك را به ارمغان آورد.
به گزارش ايرنا استان مرزي گلستان در شمال ايران و كرانه شرقي درياي خزر با افزون بر650 هزار هكتار زمين كشاورزي از قطب هاي توليد محصولات زراعي و باغي كشور محسوب مي شود.
تقريبا نيمي از جمعيت يك ميليون و 900 هزار نفري گلستان در روستاها سكونت داشته و به حرفه كشاورزي و دامپروري اشتغال دارند.
6204/6203
خبرنگار: علي اصغر تيموريان

سرخط اخبار استان‌ها