۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۳-۰۱-۱۴۰۳
کد ۹۵۲۸۹۲
انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۳-۰۱-۱۴۰۳

7 خوراکی مهم برای افزایش قد کودکان

7 خوراکی مهم برای افزایش قد کودکان
در حالی که قد تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد، دریافت کافی مواد مغذی از رژیم غذایی به منظور اطمینان یافتن از رشد و توسعه مطلوب کاملا ضروری است...

عصر ایران - مشخص شده که برخی از مواد غذایی می توانند سلامت عمومی بدن را بهبود ببخشند، و حتی به افزایش قد در کودکان کمک کنند! از جمله این مواد غذایی ارزشمند می توان به حبوبات، مرغ، ماست، بادام و سبزیجات برگدار اشاره کرد.

در حالی که قد تا حد زیادی به ژنتیک بستگی دارد، دریافت کافی مواد مغذی از رژیم غذایی به منظور اطمینان یافتن از رشد و توسعه مطلوب کاملا ضروری است. تمامی نکاتی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرند، از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی هستند.

اما در صورتی که صفحات رشد استخوانی بسته شده باشند چه؟ زمانی که صفحه رشد بسته شده باشد و به حداکثر قد خود رسیده باشیم، دیگر امکان افزایش قد وجود نخواهد داشت. در این دوران صرفا بعضی از مواد غذایی با پشتیبانی از سلامت استخوان ها و مفاصل، به حفظ قد کمک خواهند کرد.

به عنوان مثال، پروتئین نقش کلیدی در رشد سالم ایفا می کند و در عین حال باعث ترمیم بافت و تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شود. سایر ریزمغذی‌ ها مانند کلسیم، ویتامین دی، منیزیم و فسفر نیز در سلامت استخوان ‌ها نقش دارند و به رشد یاری می رسانند.

در همین حال، تحقیقات مشابه نشان می دهند که پروبیوتیک ها (محصولات حاوی باکتری های مفید) که اغلب در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند، می توانند رشد را در کودکان افزایش دهند.

در ادامه به 7 خوراکی مهم برای تضمین رشد مطلوب کودک در زمان قد کشیدن اشاره شده است: 

از مواد غذایی مفید برای افزایش قد کودکان

لوبیا

انواع لوبیا فوق العاده مغذی هستند و منبع بسیار خوبی از پروتئین به شمار می روند. نشان داده شده که پروتئین سطح فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) را افزایش می دهد؛ هورمونی مهم که رشد را در کودکان تنظیم می کند. لوبیا همچنین سرشار از آهن و ویتامین ب است که می تواند به محافظت در برابر کم خونی کمک کند؛ وضعیتی که با کمبود گلبول های قرمز سالم در بدن مشخص می شود.

نه تنها آهن برای رشد بافت مورد نیاز است، بلکه کم خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است به تاخیر در رشد در کودکان منجر شود. علاوه بر این، لوبیا سرشار از چندین ماده مغذی دیگر مانند فیبر، مس، منیزیم، منگنز و روی است. بدین ترتیب خوراک لوبیا می تواند غذایی عالی برای کمک به افزایش قد در کودکان باشد.

گوشت مرغ

مرغ سرشار از پروتئین و طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری است و از این رو می تواند یک افزودنی عالی به رژیم غذایی سالم باشد. این ماده غذایی واضحا سرشار از ویتامین B12 است؛ یک ویتامین محلول در آب که برای افزایش قد و حفظ آن بسیار مهم است. مرغ همچنین سرشار از تائورین است، اسید آمینه ای که تشکیل و رشد استخوان را تنظیم می کند.

علاوه بر این، مرغ غنی از پروتئین و حاوی حدود 20 گرم از این ماده در هر 85 گرم است. هرچند مشخصات غذایی دقیق بر اساس روش پخت کمی متفاوت هستند، مرغ منبع خوبی از نیاسین، سلنیوم، فسفر و ویتامین B6 به شمار می رود.

بادام درختی

بادام درختی سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی برای رشد قد است.

این مغز علاوه بر اینکه چربی‌ های سالم را تامین می کند، سرشار از فیبر، منگنز و منیزیم است. علاوه بر این منبعی غنی از ویتامین E نیز محسوب می شود؛ یک ویتامین محلول در چربی که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. کمبود این ویتامین مهم می تواند با عوارض جانبی جدی از جمله کاهش رشد در کودکان همراه باشد.

بادام درختی همچنین ممکن است به تقویت سلامت استخوان هم کمک کند. در یک مطالعه کوچک روی 14 نفر، مشخص شد که مصرف بادام از تشکیل استئوکلاست ها که نوعی سلول تجزیه کننده بافت استخوانی هستند، جلوگیری می کند.

سبزیجات برگدار

سبزی های برگدار مانند اسفناج، کلم برگ و کلم از نظر تغذیه فوق العاده هستند. در حالی که مقدار دقیق مواد مغذی بین انواع مختلف در نوسان است، سبزی های برگدار به طور کلی مقدار متمرکزی از ویتامین ث، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم را ارائه می دهند. آنها همچنین سرشار از ویتامین کا هستند، یک ماده مغذی که می تواند تراکم استخوان را برای حمایت از رشد بیشتر و کمک به حفظ قد کودک افزایش دهد.

یک مطالعه روی 103 داوطلب خانم نشان داد که مصرف منظم سبزیجات با کاهش قابل توجه افت توده استخوانی همراه است.

کینوآ

کینوآ یک دانه بسیار مغذی است که اغلب با سایر غلات در رژیم غذایی جایگزین می شود. این ماده یکی از معدود غذاهای گیاهی است که به عنوان پروتئین کامل در نظر گرفته می شود، به این معنی که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که بدن ما به آن نیاز دارد.

کینوآ همچنین منبع عالی منیزیم است؛ بخش ضروری بافت استخوانی که می تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد. علاوه بر این، هر وعده کینوآ حاوی مقدار زیادی منگنز، فولات و فسفر است که همگی برای سلامت استخوان‌ ها مهم هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ به راستی یک نیروگاه تغذیه ای ارزشمند به شمار می رود. این ماده غذایی به خصوص غنی از پروتئین است؛ 6 گرم به ازای یک تخم مرغ بزرگ و کامل.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی لازم برای رشد است، از جمله ویتامین دی که می تواند جذب کلسیم را برای کمک به حفظ سلامت اسکلتی افزایش دهد. یک مطالعه کوچک نشان داده که مصرف مکمل ویتامین دی توسط کودکان با سطوح پایین این ویتامین منتج به افزایش رشد در یک دوره 6 ماهه می شود .

علاوه بر این، یک مطالعه روی 874 کودک مشخص کرد که مصرف منظم تخم مرغ با افزایش ماهانه قد مرتبط است.

شیر

شیر اغلب جزء کلیدی یک رژیم غذایی سالم و کامل به خصوص برای کودکان در نظر گرفته می شود.

شیر با تامین چندین ماده مغذی ارزشمند که برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند، از جمله کلسیم، فسفر و منیزیم، به رشد کمک می کند. علاوه بر این، شیر سرشار از پروتئین است و تقریبا 8 گرم از این ماده مغذی در حجم 244 میلی لیتر را ارائه می دهد.

از طرفی دیگر تحقیقات نشان می دهند که شیر گاو می تواند باعث افزایش رشد در کودکان شود و در عین حال ممکن است به افزایش وزن و عضله سازی نیز یاری برساند. با این حال، در صورت وجود حساسیت یا عدم تحمل، باید از مصرف شیر خودداری شود.

از جمله دیگر مواد غذایی مفید برای افزایش قد در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- انواع توت

- سیب زمینی شیرین

- ماست

برچسب ها: قد ، کودکان ، مواد غذایی
ارسال به دوستان
وبگردی