۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۷
کد خبر: 83132322
T T
۰ نفر
سند جامع راهبردي تامين امنيت غذايي كشور فراهم شود

اصفهان- ايرنا- رييس كميسيون كشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني اصفهان با تاكيد بر فراهم شدن سند جامع راهبردي براي تامين امنيت غذايي گفت: در اين سند ميزان رضايتمندي اقتصادي، فرهنگ، محيط، امنيت غذايي، زير ساخت هاي روش زندگي و سلامت زير پوشش قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، حميدرضا قلمكاري روز چهارشنبه در همايش تخصصي نقش و آگاهي جامعه در مصرف آبزيان در سالن اجتماعات اتاق بازرگاني اصفهان افزود: در گذشته تمامي راهبردهاي كلان كشور صادرات محور بوده اما توليدات امروز با ممنوعيت صادرات رو به رو شده است.
وي بيان كرد: امنيت غذايي دسترسي همه مردم و در تمام اوقات به غذاي كافي براي داشتن يك زندگي سالم است كه پايداري در دريافت غذا و دسترسي هميشگي به غذا و موجود بودن غذا براي همگان را به دنبال دارد.
وي با اشاره به 10 كشور اول جهان از جمله استراليا، بلژيك، چين، دانمارك، فنلاند، آلمان و ايتاليا در تامين امنيت غذايي تصريح كرد: ايران جايگاهي در بين اين كشورها ندارد كه بايد در اقدامات بالا دستي كشور ديپلماسي امنيت غذايي و بستري براي استراتژيك تعيين شود.
قلمكاري ادامه داد : متاسفانه براساس آمار سال 93 امنيت غذايي در ايران رتبه 82 در بين 125 كشور دنيا را داشت كه نيازمند كار در اين زمينه است تا ايمني غذايي به عنوان راهبرد دنبال شود.
وي هدف از ايجاد ايمني غذايي را به حداقل رساندن بيماري هاي ناشي از اين بخش دانست و ادامه داد: دسترسي به غذاي ايمن ركن اساسي امنيت غذايي است و زماني كه بخواهيم اين امنيت را برقرار كنيم توجه به ايمني نكته اي امكانپذير است.
رييس كميسيون كشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني اصفهان با بيان اينكه تمامي اقدامات بايد مبتني بر توسعه يافتگي باشد، تصريح كرد: توسعه پايدار به معناي برآورده كردن نيازهاي زمان حال است كه سازمان ملل متحد 17 اصل توسعه پايدار را در راستاي امنيت و سلامت غذايي مي داند.
قلمكاري ادامه داد: سهم هر يك از اقلام خوراكي آبزيان در سبد هزينه خانوار ايراني حدود سه درصد است كه اگر به درستي به تغذيه و ايمني غذايي پرداخته شود بحث هاي خدمات درمان و مراقبتي در آينده از بين مي رود.
به گفته وي از سال 1994 تا 2010 ميلادي در آمريكا جهت كاهش بيماري هاي قلبي به روش استفاده از تغذيه محصولات سالم حدود 70 ميليارد دلار هزينه شده است.
رييس كميسيون كشاورزي، آب و محيط زيست اتاق بازرگاني اصفهان با اشاره به ميزان توليدات آبزي پروري و صيد در ايران، افزود: رتبه ايران در صيد ماهي 28 و در بحث آبزي پروري رتبه هفدهم جهان را دارد.
قلمكاري راهكارهاي اساسي اقتصادي براي افزايش مصرف آبزيان را در ثبات قيمت ها، تخصيص اعتبارات، اعطاي يارانه بصورت مواد غذايي سالم، توسعه فروشگاه ها و بازارهاي كشاورزي، خدمات آموزشي و پرورشي و ترغيب به نوين سازي آبزي پروري و صيد ذكر كرد.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي اصفهان با اشاره به نقش اين استان در پايداري و توسعه يافتگي گفت: اصفهان در مركز كشور و استاني صنعتي بوده كه در سال هاي اخير با خشكسالي دست و پنجه نرم مي كند اما جاي افتخار است كه در زمينه مواد پروتئيني استاني شاخص و سرآمدترين استان هاست.
افيوني افزود: بيشترين ميزان توليد شير، ماهي، تخم مرغ و گوشت قرمز به استان اصفهان اختصاص دارد و مواد صنايع تبديلي و كارخانه جات از اين استان تامين مي شود.
وي ادامه داد: بيش از 120 درصد مازاد بر مصرف استان توليد آبزيان داريم و توانستيم وضعيت توليد را با كميت و كيفيت مطلوب در استان ارائه كنيم.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي اصفهان تصريح كرد: با توجه به محدوديت منابع آبي و خشكسالي و با استفاده از تكنولوژي روز و تزريق دانش آموختگان، توليد آبزيان نسبت به سنوات قبل افزايش پيدا كرده است.
وي با اشاره به اينكه سياست سازمان جهاد كشاورزي مبني بر توليد با كيفيت و مرغوب و ارزش صادرات محور است، خاطرنشان كرد: اگر قوانين دست و پاگير و موقتي كه برنامه هاي درازمدت را به مخاطره مي اندازد را نداشته باشيم مي توانيم مواد پروتئيني همچون ماهي و گوشت قرمز را صادر كنيم.
مدير شيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي اصفهان گفت: 65.5 ميليون قطعه ماهي زينتي در اين استان توليد مي شود كه از اين حيث رتبه اول كشوري با ميزان 27 درصد توليد ماهيان زينتي كشوري را داريم.
مجتبي فوقي ادامه داد: اميدواريم سال آينده همايش آبزيان ماهيان زينتي با توجه به اهميت و فعاليت 700 بهره بردار و توجه به صادرات آبزي پروري داشته باشيم.
وي هدف از برگزاري اين همايش را نامناسب بودن مصرف سرانه آبزيان در كشور دانست و افزود: ميانگين جهاني سرانه مصرف آبزيان ٢٠ كيلوگرم است كه ايران نيمي از مصرف سرانه جهان را به خود اختصاص داده است كه بايد به استاندارد جهاني دست پيدا كنيم.
مدير شيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي اصفهان با تاكيد بر ارتقاي آبزي مصرفي در كشور بيان كرد: آبزيان به عنوان محصول سالم كه امنيت زيستي و غذايي را فراهم مي كنند از اهميت ويژه اي برخوردار هستند.
به گزارش ايرنا، براساس آخرين آمار از سال 96 در سطح استان هفت هزار و 300 تن انواع آبزيان توليد كه از اين ميزان پنج هزار و 500 تن ماهيان سردابي و مابقي مربوط به توليد ماهيان گرمابي در استخرهاي ذخيره آب كشاورزي است.
٩٩١٣/6026/

سرخط اخبار استان‌ها