۱۷ دی ۱۳۹۶، ۸:۰۰
کد خبر: 82787760
T T
۰ نفر
یك طارمی به عنوان تولید كننده برتر زیتون در كشور معرفی شد

ایرنا- زنجان- صفر حیدری باغدار اهل شهرستان طارم با تولید زیتون به میزان 42.5 تن در هكتار، به عنوان تولید كنندۀ نمونه زیتون در سی و دومین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش كشاورزی در سال 1396 كشور انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، زیتون به عنوان یكی از باارزشترین میوه های خوراكی و روغنی جهان شناخته شده و شهرستان طارم، سرآمد تولید این محصول در ایران محسوب می شود.
طارم به عنوان یكی از شهرستان های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون كشور و گزینه اول احداث سومین كلكسیون جهانی زیتون است. ركوردهای بیشترین سطح زیر كشت زیتون، بیشترین سطح باغات زیتون بارور، بزرگترین تولیدكننده زیتون كشور، بهترین عملكرد در میانگین تولید سالانه زیتون ایران و جهان و تولید مرغوبترین زیتون كشور در سال 96 چندی پیش به نام شهرستان طارم در كتاب ملی ركوردهای تولید ثبت شده است.
صفر حیدری، دارای مدرك فوق دیپلم كشاورزی(گلهای زینتی)، كارمند ادارۀ جهاد كشاورزی شهرستان طارم و یكی از باغداران نمونه تولید زیتون است كه به مدت 15 سال در عرصۀ تولید زیتون فعالیت می كند.
وی با تولید زیتون به میزان 42.5 تن در هكتار به عنوان تولید كنندۀ برتر زیتون كشور در سال 96 انتخاب شده و همزمان ركورد كشوری و جهانی را در تولید زیتون به نام خود ثبت می كند و ركورد جهانی او در حال پیگیری جهت ثبت می باشد.
حیدری در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاقه فراوانی به كارهای كشاورزی دارم، به عنوان یك باغدار، سالیان سال است كه تلاش می كنم و با رعایت كلیه اصول و قواعد فنی كشاورزی و با استفاده از مشاورۀ متخصصان امر از مرحله كشت تا برداشت محصول توانستم این عنوان را كسب كنم.
وی به دلایل موفقیت خود در این زمینه اشاره كرد و افزود: با توجه به كشت و برداشت انواع ارقام زیتون از قبیل كنسرو آلیا، مانزانیا، كایلت، زرده زیتون، زرده روغنی، آربیكن و ماری باغ اینجانب به عنوان باغ مادری زیتون شناخته می شود، سیستم آبیاری در این باغ به صورت قطره ای است كه هم باعث تقسیم متوازن آب و كود به تمامی درختان و هم در مصرف آب كشاورزی صرفه جویی می شود.
حیدری، هرس كردن درختان را یكی دیگر از عوامل مهم پرورش محصول زیتون دانست و اظهار كرد: به طور معمول بعد از برداشت كامل زیتون و قبل از رسیدن بهار باید درختان به صورت اصولی هرس شوند.
با توجه به باغ مادری بودن باغ، از شاخ و برگهای هرس شده نیز برای تولید قلمه زیتون استفاده و در مواقعی نیز برگهای آن جهت تولید عرق برگ زیتون روانه بازار می شود.
این باغدار نمونۀ كشوری گفت: هر 4 سال یكبار خاك باغ خود را مورد آزمایش كارشناسان قرار می دهم تا با توجه به تغییرات بوجود آمده در نوع خاك، نیازهای درختان زیتون به مواد خاص از طریق كودهای حیوانی، شیمیایی و اخیراً محلول پاشی بر روی برگ های درخت جبران شود.
وی ابتدا زیر سایه انداز درخت را چال كود كرده سپس اولویت اول در زمینه كود دهی، كود حیوانی از نوع گوسفندی پوسیده است كه هر سال از آن استفاده می كند و متعاقباً استفاده از كود اوره به عنوان یك كود مهم را پیشنهاد كرده و معتقد است این كود را یك ماه قبل از برداشت محصول باید به درختان تزریق كرد تا هم باعث شفاف شدن محصول شود و هم رشد آن را زیاد كند.
حیدری گفت: در كنار تمامی این موارد از بین بردن علف های هرز زیر درختان زیتون از طریق شخم زنی كه خود نیز باعث هوادهی به خاك زیر درخت شده و در میزان بارآوری محصول بسیار مفید واقع می شود، از عوامل موثر در تولید بالای این محصول است.
این باغدار نمونۀ كشوری به 2 پیشنهاد مهم برای همكاران باغدار خود اشاره كرد و افزود: در این وضعیت بحران آب بهتر است به جای افزایش سطح زیر كشت با استفاده از مشاورۀ كارشناسان و متخصصان امر و تجربیات باغداران نمونه به دنبال افزایش عملكرد تولید در واحد سطح باشند همچنین مبارزه با آفت پسیل را قبل از گل دهی درختان زیتون یكی از اولویتهای باغداری خود در زمینه زیتون قرار دهند.
9886/6085
خبرنگار: مهدی اسدی ** انتشار: رویا رفیعی

سرخط اخبار استان‌ها