۲۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸
کد خبر: 82155347
T T
۰ نفر
پایین بودن میزان مصرف كود در بخش زراعی و باغی كشور به نسبت جهان

گرگان – ایرنا – مدیر بازرگانی داخلی شركت خدمات حمایتی كشاورزی گفت كه میانگین مصرف كود شیمیایی در هر هكتار برای تولید محصول زراعی و باغی در كشور در مقایسه با میانگین جهانی كمتر است.

به گزارش ایرنا، سید حجت طباطبایی روز سه شنبه در همایش و كارگاه كاربرد و مصرف كودهای ریزمغذی و گوگردی با حضور مروجان كشاورزی و كارگزاران شركت خدمات حمایتی كشاورزی گلستان، افزود: میزان مصرف این كودها بویژه در مقایسه با كشورهای چین، انگلستان و آمریكا پایین تر می باشد.
وی اضافه كرد: با توجه به پایین بودن مصرف كود شیمیایی در زمین های كشاورزی و باغی، به همان میزان برداشت محصولات دركشور پایین بوده و جایگاه مناسبی در بهره وری راندمان تولید محصول نداریم.
طباطبایی گفت كه براساس پیش بینی ها مصرف كودشیمیایی شامل ازته، پتاسه و فسفاته در 2018 میلادی در جهان روند صعودی دارد و بسیاری از كشورها با تقویت كودهای ماكرو و تامین نیاز اصلی غذایی گیاه، به كشاورزی صنعتی دست یافته اند، ولی در ایران طبق آمار سال 2009 میلادی نظام تغذیه كشاورزی از طریق كودشیمیایی روبه نزول بوده است.

*پیش بینی مصرف 2 میلیون تن كود شیمیایی در زمین های كشاورزی كشور
وی با یادآوری اهمیت مصرف مناسب و درست كودهای شیمیایی در بخش كشاورزی، گفت: برای سال زراعی 96 – 95 ، مصرف دو میلیون تن كود شیمیایی از جمله ازته، پتاسه و فسفاته در زمین های كشاورزی برای تولید بیشتردر بخش زراعی و باغی پیش بینی شده است.
طباطبایی افزود: سال زراعی گذشته یك میلیون و 300 هزار تن كود شیمیایی ابین كشاورزان از طریق كارگزاران شركت توزیع شد و درعمل 40 درصد از نیاز غذایی اراضی برای تولید محصول های زراعی و باغیرا تامین نكرده ایم.
وی گفت: به عنوان مثال مصرف كود شیمیایی فسفاته 800 هزار تن و پتاسه 220 هزار تن بوده كه به ترتیب حدود 300 هزار و 100 هزار تن میان كشاورزان كشور توزیع ودر اراضی مصرف شده است.
طباطبایی برسرمایه گذاری بیش از گذشته برای مصرف كود شیمیایی در زمین های كشاورزی و افزایش بهره وری تاكید كرد و افزود: باید در این زمینه با افزایش آگاهی و جدی تر وارد شویم تا بخوبی از ظرفیت های كشاورزی كشور در افزایش بهره وری محصول استفاده كنیم.
وی همچنین از برنامه ریزی برای توزیع چهار میلیون و 700 هزار تن كود شیمیایی برای مصرف در زمین های كشاورزی دركشورخبر داد.
مدیر بازرگانی داخلی شركت خدمات حمایتی كشاورزی كشور همچنین از گلستان به عنوان یكی از چهار استان برتر در مصرف و كاربرد كود شیمیایی در تولید محصول های زراعی و باغی نام برد.

*فعالیت 4 هزار كارگزار شركت خدمات حمایتی كشاورزی كشور
طباطبایی گفت: اكنون 4 هزار كارگزار زیرپوشش شركت خدمات حمایتی كشاورزی در استان های كشور برای تولید محصولات زراعی و باغی ، خدمات ارایه می كنند.
وی افزود: تاكنون كارگزاران كود های ازته، فسفاته، پتاسه را زیرنظر شركت خدمات حمایتی كشاورزی در استان ها در اختیار كشاورزان قرار می دادند كه از امسال طرح توسعه سبد كود شیمیایی برای كارگزاران در دستور كار قرار گرفته است.
به گفته وی، توزیع كود سولفات آمونییم و كود گوگرد داردر قالب ریز مغذی، كود ماكرو، سولفات روی و كمپوست جنگلی از طریق كارگزاران شركت در استان ها نیز از مهر سال جاری عملیاتی می شود.

*برنامه ریزی تامین بذر دانه های روغنی در سطح 361 هزار هكتار
مدیر بازاریابی و امور مشتریان شركت خدمات حمایتی كشاورزی نیز با اشاره به تاكید رهبر معظم انقلاب در جهت خودكفایی درتامین روغن خوراكی كشور گفت: برنامه امسال كشت دانه‌های روغنی درسطح 361 هزار هكتار شامل200 هزار هكتار كلزا، 90 هزار هكتار سویا، 40 هزارهكتار كنجد، 25 هزار هكتار آفتابگردان و 6 هزار هكتار كلرنگ است.
فتاح شعبانی افزود: برای تامین بذر دانه های روغنی در سال زراعی 96 – 95 در مجموع 461.5 تن بذر با تنوع 20 رقم پیش بینی شده است كه 86درصد آن به بذر كلزا اختصاص دارد.
مدیر شركت خدمات حمایتی كشاورزی گلستان نیز نقش آموزش را در مصرف درست كودهای شیمیایی و افزایش بهره وری كشاورزی با اهمیت دانست و گفت: این شركت روی چهار محور توزیع بذر، آفت كش، كودهای شیمیایی و مكانیزاسیون كشاورزی فعالیت دارد تا كشاورزی سنتی را به كشاورزی صنعتی تبدیل كند.
صمد ضیایی افزود: تولید یك میلیون و 363 هزار تن محصول گندم از زمین های كشاورزی زیر كشت در سال زراعی 95 – 94 در این استان حاصل حمایت از كشاورزان گلستانی بوده است.
براساس گزارش شركت خدمات حمایتی كشاورزی گلستان، در این استان 108 كارگزار زیر پوشش شركت فعالیت دارند.
استان گلستان واقع در شمال دارای 650 هزار هكتار زمین كشاورزی می باشد و ازقطب های مهم تولید محصول زراعی و باغی در كشور به شمار می رود.
6204/1648

سرخط اخبار استان‌ها