۱۴ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴
کد خبر: 82373118
T T
۰ نفر
رشد بخش كشاورزی با وجود محدویت منابع آبی تحقق یافت

تهران- ایرنا- رییس كمیسیون كشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران گفت: امسال با وجود محدودیت‌هایی كه در مزارع و منابع آب‌ وجود دارد، در سال زراعی به بیشترین سطح از تولید و رشد در بخش كشاورزی دست یافته ایم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، كاوه زرگران افزود: در بخش كشاورزی به رشد قابل‌توجهی رسیده ایم كه یك دستاورد برای دولت یازدهم است و این مهم نتیجه مدیریت مناسب وزارت جهاد كشاورزی درزمینه زراعت و خلاهای بزرگ پایان دولت دهم در بخش كشاورزی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار داشت: سال های گذشته، در زمینه تولیدات زراعی مشكل داشتیم كه از سال نخست دولت یازدهم در این زمینه كارشده و از رقم‌های پایین به میزان تولید بالا رسیدیم.
زرگران درباره پیش‌بینی رشد اقتصادی سال آینده گفت: تحقق رشد 7.7 درصدی با توجه به بررسی برنامه بودجه سال 96 بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر مساله نرخ ارز در سال آینده اهمیت دارد و به نظر می‌رسد پس از انتخابات ریاست جمهوری تغییراتی در نرخ ارز بروز كند؛ بنابراین باید در همان مقطع و با توجه به نرخ ارز، در همان زمان رشد اقتصادی كشور را می توان ارزیابی كرد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود:خودكفایی در گندم محقق شده و در تولید دانه‌های روغنی و جو به رشد مناسبی دست یافته ایم و افزایش اشتغال، كاهش واردات و به دنبال آن جلوگیری از خروج ارز برای تامین بسیاری از اقلام اساسی در كشور از نتایج رشد در زمینه زراعت است.
وی اضافه كرد: اكنون در جایگاه فعلی بخش كشاورزی، ظرفیت تولید بیشتر از این برای صادرات ماده خام نداریم و می توان بخش قابل‌توجهی از نیازهای كشور را تا جایی كه منابع آبی و خاكی به ما اجازه دهد، تامین می‌كنیم.
رییس كمیسیون كشاورزی اتاق تهران افزود: امروز محصولات دامی و شیلاتی، طیور، فرآورده‌های دامی به خودكفایی رسیده ایم و جایی برای رشد بیشتر نداریم؛ در سه سال گذشته به رشد قابل‌توجهی در این زمینه رسیده ایم و شرایط ثبات ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، عباس كشاورز معاون امور زراعی وزارت جهاد كشاورزی حدود یك ماه پیش در جشن شكرگزاری برداشت محصول گندم، میزان خوداتكایی در سال های 92-1390 را نزدیك به 55 درصد ذكر كرد و گفت : سال 1393 حدود 65 درصد و پارسال 72 درصد از یاز خود را در داخل تامین كردیم.
وی اضافه كرد: میزان تولید محصولات كشاورزی از 93 میلیون تن در سال 1392 به 110 میلیون تن در سال 1394 رسید كه نشانگر 20 درصد رشد است و این روند همچنان ادامه دارد.
كشاورز گفته بود، رشد بخش كشاورزی در سال های 94- 1392 به ترتیب 4.7 درصد، 3.8 درصد و 5.4 درصد بود و از سوی دیگر وابستگی به واردات كاهش یافت، به طوری كه تراز تجاری منفی پنج میلیارد دلار بخش كشاورزی به میزان 64 درصد بهبود یافت.
اقتصام**9189** 1559 ** تنظیم كننده: اسماعیل داودی ** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر