۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83020953
T T
۰ نفر
تخصیص ارز از بازار ثانویه مشكل اصلی تولید پوشك بچه است

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال واردات اغلب مواد اولیه تولید پوشك با ارز مبادله ای انجام می شد و اوایل امسال نیز در گروه كالاهای اساسی قرار داشت اما اكنون باید ارز مورد نیاز این اقلام از بازار ثانویه تامین شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس سیاست های جدید ارزی دولت كه از نیمه مرداد ماه امسال اجرایی شده است، تخصیص ارز به همه اقلام وارداتی بجز كالاهای اساسی و ضروری از بازار ثانویه ارز (نیما) انجام می شود؛ دیروز (یازدهم شهریور) میانگین فروش هر یورو در نیما 89 هزار و 977 ریال بود.
در این پیوند «پروین نباتی» مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: برای كمك به تولید پوشك باید از هرگونه محدودیت یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه آن خودداری كرد و تسهیلات لازم برای تامین بهنگام آنها به عمل آورد.
وی افزود: نزدیك به 150 واحد تولیدی با ظرفیت 280 هزار تن در كشور دارای مجوز صنعتی تولید پوشك بچه معمولی، پوشك كامل بچه، نوار بهداشتی و پوشك بزرگسال هستند كه پارسال 125 هزار تن محصول تولید كردند.
به گفته وی، این صنعت با توجه به تغییرات فناوری در جهان، در سال های اخیر توسعه قابل توجهی داشته، به طوری كه قادر به تامین كل نیاز كمی و كیفی كشور است.
نباتی بیان داشت: با توجه به كیفیت محصولات تولیدی، میزان واردات این محصول رقم قابل توجهی در گذشته نبوده و حداكثر 2 درصد مصرف كشور از طریق واردات تامین می شده است.
وی ادامه داد: در سال 1395 بطور ناگهانی واردات این محصول به 10 هزار و 500 تن به ارزش حدود 42 میلیون دلار و سهم آن در مصرف به حدود 9 درصد رسید، اما در سال 1396 این مقدار اندكی تعدیل شد.
مدیركل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اكنون چند طرح تولیدی و تكمیلی با مشاوره و یا تولید تحت لیسانس با شركت های صاحب نام جهانی در كشور در دست اقدام است كه با اجرای آنها صادرات این محصولات بطور جدی تر و گسترده تر در دستور كار قرار می گیرد.
وی خاطرنشان كرد: وابستگی این صنعت به واردات درخصوص اقلامی از جمله خمیر كاغذ «فلاف» بدلیل محدودیت های اكولوژیكی و برخی از اقلام به دلیل تغییرات سریعی كه در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد، زیاد است و به همین دلیل با تغییر نرخ ارز، قیمت این محصول نیز تغییر می كند.
خمیر فلاف پالپ یا خمیركاغذ پالپ از ضایعات كاغذ و لینتر پنبه (آلفا سلولز) و نیز خمیر چوب های نرم و سخت ساخته می شود، در كارخانه های تولید نوار بهداشتی و پوشك بچه كاربرد دارد.
نباتی یادآور شد: پارسال اقلامی زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می كردند و در اوایل امسال نیز در گروه كالایی یك قرار داشتند، اما اكنون براساس سیاست های جدید ارزی اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول از طریق بازار ثانویه تامین می شود.
این مقام مسئول پیش بینی كرد با ترخیص به موقع مواد اولیه موجود در گمركات، تامین و تخصیص ارز مواد اولیه و از سوی دیگر برخوردهای مناسب قانونی با محتكران به زودی شرایط متعارفی بر بازار حاكم شود.

** تاثیر نرخ ارز بر افزایش قیمت ها
در همین پیوند، «نیما بصیری» نایب رئیس كمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: آنچه به عنوان احتكار در پوشك بچه از آن یاد می شود، كمتر از 10 درصد نیاز بازار است؛ اما انبار كردن نیاز یك ساله به دلیل محدودیت جا و مكان و هزینه بر بودن امكانپذیر نیست.
وی ادامه داد: مواد اولیه پوشك بچه، نوار بهداشتی و محصولات سلولزی مشترك است و بخش عمده آنها با خمیر كاغذ و خمیر تیشو كه مشخصات فنی هر دوی آنها یكی است، تولید می شود.
بصیری افزود: با سه برابر شدن نرخ ارز در ماه های گذشته، قیمت مواد اولیه وارداتی تولید افزایش یافت زیرا نزدیك به 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی وارداتی است كه عمده آن از آمریكا، چین، كره جنوبی و كانادا وارد می شود.
به گفته این فعال تولیدی، كرایه حمل و نقل مواد اولیه در ماه های گذشته افزایش یافته است؛ كرایه حمل پیشتر هشت درصد هزینه های تولید را تشكیل می داد، اما امروز به بیش از 20 درصد افزایش یافته است.
بصیری تصریح كرد: در صنعت سلولزی به دلیل حجیم و سبك بودن محصولات، با هزینه های حمل بالایی مواجه ایم و به همین دلیل برای كشوری نظیر چین صرفه ندارد كه به صادرات این تولیدات بپردازد.
وی ادامه داد: اكنون سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت انجام شده كه بدون در نظر گرفتن تولید و نیاز بازار بوده كه در نتیجه آن برخی كارخانجات تولیدكننده تعطیل شده اند.
به گزارش ایرنا، فعالان بخش تولید و توزیع پوشك بچه، ممنوعیت واردات كالا، افزایش بهای خمیر كاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرك را سه دلیل اصلی كمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان كردند.
روز گذشته «محمدكاظم زرین قلم» عضو هیات مدیره یكی از شركت های مطرح در تولید محصولات سلولزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: 10 كارخانه تولیدی شركت در سطح كشور فعالند كه حدود 80 درصد پوشك بچه كشور را تولید می كنند.
وی افزود: این كارخانه ها كه اكنون با نیمی از ظرفیت خود فعالند، در صورت تامین مواد اولیه، می تواند با همه ظرفیت، محصولات سلولزی تولید كنند.
اقتصام*3065*2025
۰ نفر