۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82683541
T T
۰ نفر

فرماندار: اقتصاد بانه بايد از تك محوري خارج شود

۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 82683541
فرماندار: اقتصاد بانه بايد از تك محوري خارج شود

سنندج - ايرنا - فرماندار بانه گفت: اقتصاد بانه در 2 دهه اخير تك بعدي و به سمت بازار و تجارت مرزي گرايش پيدا كرده كه برون رفت از اين رويه و خارج شدن از اقتصاد تك محوري، نيازمند تقويت بخش كشاورزي و توليد در اين شهرستان است.

به گزارش ايرنا، محمد فلاحي روز سه شنبه در دومين جلسه شوراي كشاورزي اين شهرستان اظهار كرد: مردم بايد براي برون رفت از مشكلات اقتصادي، بخش كشاورزي و توليد را شكوفا كنند چون كشاورزي نقش مهمي در اقتصاد خانوارها دارد.
وي افزود: شكوفا شدن بخش كشاورزي و توليد موجب كاهش مهاجرت روستاييان به سمت شهرها مي شود و حاشيه نشيني و مشكلات ناشي از آن را به حداقل مي رساند.
فلاحي تاكيد كرد: مردم بانه با توجه به بازده زود هنگام سود در بازار به توليد و اشتغال در حوزه هاي ديگر گرايش كمتري دارند كه لازم است در اين زمينه كار كرده، مردم را به فعاليت در بخش كشاورزي و توليد تشويق كنيم.
وي به فعاليت هشت هزار نفر در معابر موقت مرزي اين شهرستان اشاره كرد و يادآور شد: ساماندهي مرزها در دستور كار قرار گرفته و معابر موقت مرزي بزودي ساماندهي مي شود.
** 895 هكتار از اراضي ملي بانه رفع تداخل مي شود
رئيس جهاد كشاورزي بانه نيز در اين جلسه با بيان اينكه تاكنون 299 هكتار از اراضي اين شهرستان رفع تداخل شده است، گفت: رفع تداخل اراضي روستاهاي ولي آباد و درگاشيخان براي تاييد نقشه نهايي به استان ارسال شد و براي اراضي روستاي قلي آباد نيز در دست بررسي است.
كريم شريفي اضافه كرد: با رفع تداخل از اراضي اين روستاها، 895 هكتار از اراضي ملي شهرستان بانه رفع تداخل و تصرف مي شود.
وي به پروژه هاي شاخص بخش كشاورزي اين شهرستان اشاره كرد و افزود: استخر ذخيره آب كشاورزي با حجم سه هزار و 300متر مكعب و اعتبار 14 ميليارد و 300 ميليون ريال، پروژه ايستگاه پمپاژ آب برده ره ش براي 6 خانوار و با سطح زير كشت 27 هكتار و اعتبار چهار ميليارد ريال و پروژه انتقال آب سبز تصفيه خانه مزارع كشاورزي به مساحت زير كشت 150 هكتار، پوشش پنج روستا و تامين آب 120 ليتر در ثانيه با اعتبار 10 ميلياد ريال از جمله پروژه هاي شاخص بخش كشاورزي است.
شريفي پروژه برق رساني به چاه هاي آب كشاورزي به تعداد سه خط و 19 بهره بردار و پروژه انتقال آب با لوله پلي اتيلن در 13 روستا با 110 خانوار به طول 16 هزار و 600 متر را از ديگر طرح هاي بخش كشاورزي بانه اعلام كرد.
وي اظهار كرد: هم اكنون كانال آبرساني به اراضي پايين دست سد عباس آباد كيله با پوشش 268 هكتار با همكاري منابع آب در دست اقدام است و انجام اين طرح موجب ايجاد تحول بزرگ در كشاورزي بخش ننور اين شهرستان مي شود.
رئيس جهاد كشاورزي بانه ادامه داد: براي نخستين بار در اين شهرستان، 2 نفر در توليد ملكه زنبور عسل با توليد 581 ملكه فعاليت خود را آغاز كردند و امسال نيز سه نفر در توليد ژله رويال با ظرفيت توليد 10 كيلو ژله فعال هستند.
شريفي به توسعه باغات در بانه نيز اشاره كرد و گفت: امسال در بحث توسعه باغات، 414 مورد درخواست در سطح 631 هكتار ارائه شده كه در مرحله اول 159 مورد در سطح 317 هكتار تاييد شد.

** 245 تن انگور سياه از باغداران بانه خريداري شد
رئيس تعاون روستايي شهرستان بانه نيز گفت: امسال 245 تن انگور سياه از باغداران بانه اي خريداري و به كارخانه فرآورده هاي غذايي در شاهرود فرستاده است.
هيوا مجيدي آذر با بيان اينكه فصل برداشت انگور سياه تمام نشده خريد اين محصول همچنان ادامه دارد، اظهار كرد: 35 تن انگور سياه تازه خوري با قيمت مناسب از باغداران خريداري شد كه در سردخانه سقز نگهداري مي شود و در ماه هاي آينده به بازار مصرف عرضه مي شود.
به گفته وي، 25 تن انگور سياه تازه خوري نيز در نمايشگاه تره بار تهران توزيع شد و اين روند همچنان ادامه دارد.
مجيدي آذر اضافه كرد: براي خريد انگور ارگانيك بانه محدوديتي نداريم و قرارداد خريد چهار هزار تن منعقد شده كه همزمان با خريد، پول آن به صورت نقدي به باغداران پرداخت مي شود.
بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج قرار دارد.
خبرنگار: زينب طلايي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7469/9102
**آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

سرخط اخبار استان‌ها