توسعه گلخانه‌ ها و اصلاح باغها از مهمترین محورها در برنامه ششم

تهران - ایرنا - معاون امور باغبانی وزارت جهادكشاورزی، توسعه گلخانه‌ها ، گسترش كاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار ، بازسازی، توسعه و اصلاح باغها را از مهمترین محورهای حوزه باغبانی در برنامه ششم توسعه (99- 1395 ) بیان كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه مزبور ، محمدعلی طهماسبی درباره توسعه كاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار گفت: طبق بررسی های فنی، براساس سیاست های كلان اقتصاد مقاومتی و برنامه 10 ساله تا 1404 قرار است در سطح 265 هزار هكتار، طرح اراضی شیبدار اجرایی شود.
وی اشتغالزایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیمزارها و اراضی كم بازده به پربازده ، از اهداف این طرح است و با اجرای طرح توسعه كاشت گونه های مثمر در اراضی شیبدار در واقع یك نوع آبخیزداری با كمك مردم انجام می شود.
وی تصریح كرد: براساس این طرح، گونه های اقتصادی و كم آب بر مانند انگور، بادام و گیاهان دارویی در اراضی شیبدار كشت می شوند.
این مقام مسئول ، توسعه گلخانه ها با توجه به اهمیت صرفه جویی در آب، افزایش عملكرد و صادرات محصولات سبزی و صیفی را از محورهای مهم در برنامه ششم توسعه دانست و گفت: طبق بخشنامه وزیر جهاد كشاورزی، خارج از سقف و محدودیت زمانی و مكانی طرح های گلخانه ای تهیه و متقاضیان به بانك كشاورزی راهنمایی می شوند و بانك نیز موظف است، طرح ها را بپذیرد تا خط اعتباری برای ارایه تسهیلات در این زمینه گشایش یابد.
وی سطح فعلی گلخانه ها را نزدیك به 9 هزار هكتار اعلام كرد و گفت : كشاورزان می دانند كه تولید سبزی و صیفی در فضای باز به صرفه نیست، بنابراین بهتر است به طرف سیاست های اصولی وزارت جهاد كشاورزی حركت كنند.
طهماسبی خاطرنشان ساخت : طبق برآوردها در كشت گلخانه ای دو محصول گوجه فرنگی و خیار نزدیك به سه میلیارد متر مكعب آب صرفه‌جویی می شود كه برای كشور این میزان آب حساس است و نظام هم از آن حمایت می كند.
وی درباره بازسازی، توسعه و اصلاح باغ های كشور گفت: بخش عمده باغ های كشور سنتی و یا مخلوط هستند و در واقع چند رقم یا گونه در یك باغ كاشته شده كه باید با پایه های خوب و تجاری جایگزین و یك دست شوند.
طهماسبی توسعه نهالستان های مجاز در كشور را مورد تاكید قرار داد و اظهار داشت: نهالستان های مجاز باید مواد هسته اولیه و باغ مادری ( تولید كننده اندام های تكثیری سالم و اصیل برای نهالستانها ) داشته باشند و برای تهیه پیوند بتوانند پایه استاندارد و اصیل تولید كنند.
وی درخواست كرد: كشاورزان از نهالستان‌های مجاز و مطمئن نسبت به خرید نهال اقدام كنند تا به این ترتیب نهالستان های غیر مجاز بسته شوند.
به گزارش ایرنا، سالیانه 103 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی در كشور تولید می شود كه بیش از 16 میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد.
اقتصام** 9186 ** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد