۲۳ دی ۱۳۹۴، ۸:۴۶
کد خبر: 81918544
T T
۰ نفر
ایده محقق شهركردی برای  تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش كشاورزی

شهركرد- ایرنا-یك محقق چهارمحال و بختیاری با انجام تحقیقات میدانی در بخش كشاورزی به ایده و راهكارهای عملی برای مقابله با خشكسالی، مهار سیلاب ها، حفظ محیط زیست، مقابله با ریزگردها و در نهایت اقتصاد مقاومتی دست یافته است.

به گزارش ایرنا، نصرالله سورانی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مركز شهركرد با ارائه تحقیقات علمی و عملی خود بخشی از دستاوردهای خود در این زمینه را رونمایی كرد.
این محقق گفت: جهان امروز از وجود آلودگی های زیست محیطی به شدت رنج می برد و این موضوع مشكلات بسیاری را به وجود آورده است، كه ناتوانی در مهار این وضعیت، جهان را با بحرانهای جدی روبرو می كند.
وی، كاشت گیاهان مقاوم و سازگار با محیط را مهمترین راهكار برای رفع مشكلات زیست محیطی دانست و افزود: برای جلوگیری از ضایعات زیست محیطی و ایجاد تعادل در زمین ضروری است تا به كشت گیاهانی پرداخت كه ضمن اینكه به آب بسیار كمی نیاز دارد بلكه مقاوم و سازگار با محیط باشد.
سورانی از شناسایی 45 نوع گیاه مقاوم و كم مصرف در كشور خبر داد و گفت: با تحقیقات بسیاری كه تاكنون انجام داده است،برای هر نقطه ای از كشور یك یا چند گونه گیاهی شناسایی كرده شده است تا متناسب با هر اقلیمی بتوان گونه های مقاوم و سالمی كشت كرد.
این محقق با تاكید بر تغییر الگوی كشت در كشور، تصریح كرد: با وجود خشكسالی و بحران آب در بسیاری از استانهای كشور همچنان گیاهانی با مصرف بالای آب كشت می شود كه این امر مشكلات حوزه كشاورزی كشور را تشدید می كند.
سورانی ادامه داد: در همین راستا الگوی كشتی طراحی كرده ام كه ضمن اینكه گیاهان برخلاف شیب آب، كشت می شود،بلكه این نوع كشت تلفیقی از درخت و گیاه علفی و مكانیزه انجام می شود.
وی با تاكید بر ذخیره آب در زیرزمین برای مقابله با هدررفت آب های سطحی، تصریح كرد: بهترین راهكار برای مهار سیلاب ها و بهره وری از آبهای سطحی ذخیره كردن آب در زیرزمین با استفاده از شیوه های نوین كشاورزی است.
این فعال حوزه اقتصاد مقاومتی خاطرنشان كرد: با تلفیقی از راههای مكانیزه، بیولوژیك و گیاهان سازگار با محیط زیست و با صرفه اقتصادی می توان تحول بزرگی در كشاورزی و به ویژه حفظ محیط زیست كشور و جهان ایجاد كرد.
سورانی افزود: با این راهكار،می توان با خشكسالی مقابله كرد و حتی سیلاب ها و آبهای جاری را نیز می توان مهار كرد و با الگوهای كشت مناسب با هر اقلیم، تحولی در حوزه كشاورزی كشور ایجاد كرد.
وی با تاكید بر حمایت جهاد كشاورزی از طرح های اقتصادی مقاومتی، اظهار كرد: باحمایت سازمان جهاد كشاورزی و آموزش این روش های نوین به كشاورزان می توان به خوبی اقتصاد مقاومتی را در این حوزه محقق كرد.
به گزارش ایرنا، دكتر نصرالله سورانی متخصص بیهوشی علاوه بر فعالیت های پزشكی،در حوزه كشاورزی تحقیقات میدانی نیز دارد و تاكنون طرح ها و تحقیقات كشاورزی خود را در مناطقی از استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان اجرایی كرده است.
7363/2097

سرخط اخبار استان‌ها