۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۳۷
کد خبر: 82906878
T T
۰ نفر
جهانگیری : مردم باید روزانه از آخرین تحولات ارزی مطلع شوند

تهران- ایرنا- معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینكه اخبار بی اساس درمورد خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی منتشر می شود كه منبع آن نامشخص است ، گفت : بانك مركزی و وزارت خانه های صنعت و كشاورزی باید روزانه مردم را در جریان آخرین تحولات ارزی و میزان واردات كالاهای اساسی بگذارند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری امروز(یكشنبه) در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی كشور با اشاره به حمایت همه دستگاه ها و اركان نظام از اجرای سیاست های جدید ارزی افزود: این سیاست ها موجب جلوگیری از خروج سرمایه های ملی، مقابله با قاچاق، حمایت از تولید داخلی و نیز ایجاد اطمینان در مردم و فعالان اقتصادی برای ثبات و پیش بینی پذیر كردن اقتصاد كشور می شود و دولت كمترین تردیدی در خصوص موفقیت این سیاست ها ندارد و با قدرت این سیاست ها را اجرایی خواهد كرد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به انتشار اخبار بدون مبنا و بی اساس درخصوص خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی گفت : با توجه به اینكه دولت نیازهای واقعی ارزی را تامین می كند و اگر كسی برای واردات كالا نیاز به ارز داشته باشد می تواند با مراجعه به نظام یكپارچه معاملات ارزی (نیما) ارز به قیمت مصوب 4200 تومان دریافت كند، منطقی نیست كه كسی برای واردات كالا از بازار سیاه ارز تهیه كند.
جهانگیری اظهار داشت : متاسفانه این اخبار نادرست كه منبع آن مبهم و نامشخص است توسط برخی رسانه ها تیتر می شود اما وقتی پرسیده می شود این میزان ارز كجا و با چه منظوری خرید و فروش شده است؟ پاسخ می دهند؛ كسانی به آنها اینطور گفته اند كه البته نباید به این اطلاعات غیرصحیح اتكا كرد.

** دستور كار اصلی دستگاه ها كمك به اجرای سیاست های ارزی است
معاون اول رئیس جمهوری با تاكید بر اینكه دستور كار اصلی همه دستگاه های كشور كمك به اجرای درست سیاست های جدید ارزی كشور است، از وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزی خواست تا به صورت روزانه مردم را در جریان آخرین تحولات ارزی و میزان واردات كالاهای اساسی به كشور قرار دهند تا از ایجاد شرایط برای فضاسازی و افزایش اخبار نادرست كه موجب تشویش و نگرانی در جامعه می شود، جلوگیری شود.
وی در این جلسه كه با هدف بررسی موانع پیش روی انتقال ارز حاصل از صادرات به اقتصاد كشور و چگونگی ثبت سفارش برای واردات برگزار شد، عنوان داشت: تغییر ساز و كارها همواره به لحاظ روانی، اطلاعاتی و اجرایی با مقاومت و مشكلاتی روبرو بوده است اما با همت و تلاش همه دستگاه ها و مردم از این مرحله به نفع اقتصاد و منافع ملی كشور با موفقیت عبور خواهیم كرد.
جهانگیری با تاكید بر اینكه موضوع مدیریت بازار ارز كشور و تامین نیازهای واقعی مردم به ارز موضوع اصلی دولت است، اظهار داشت: نیازهای جاری كشور به ارز، با بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد مرتفع خواهد شد و در این زمینه برنامه ریزی شده است تا همانند سال گذشته حداقل ماهانه 3 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد كشور بازگردد.

** دولت به اندازه كافی ابزار لازم برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به كشور را دارد
معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت به اندازه كافی ابزار لازم برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به كشور را دارد و با هماهنگی همه صادر كنندگان در صدد است علاوه بر شفاف سازی مبادلات ارزی و پولی، اقتصاد كشور را در برابر تكانه های خارجی مقاوم سازی كند.
جهانگیری افزود: با اختصاص منابع اعتباری و ریالی لازم برای خرید ارز به قیمت رسمی از صادر كنندگان كالا توسط بانك مركزی، روند واریز ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به اقتصاد كشور تسریع خواهد شد.‌

** ارز به قیمت مصوب در نمایشگاه بین المللی كتاب به اصحاب فرهنگ تعلق می‌گیرد
معاون اول رئیس جمهوری همچنین شناسایی نیازهای واقعی مردم به ارز توسط بانك مركزی را ضروری خواند و با اشاره به مسایل عنوان شده درباره نیاز ارزی و ریالی مردم و غرفه داران داخلی و خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی كتاب تهران یادآور شد: دولت در این زمینه پیش بینی های لازم را انجام داده و با توجه به جایگاه و اهمیت اصحاب فرهنگ و ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی تدابیر لازم را اندیشیده است و ارز مورد نیاز این بخش با تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قیمت مصوب اختصاص می یابد.
سیف رئیس كل بانك مركزی نیز در این جلسه با اشاره به فروش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به قیمت مصوب برای واردات كالاهای اساسی و اختصاص 100 میلیون یورو ارز مسافری، دانشجویی و درمانی از زمان اجرای سیاست های جدید ارزی، از هماهنگی با بانك شهر و صرافی این بانك بعنوان متولی تامین ارزی و ریالی نمایشگاه كتاب خبر داد و گفت: خوشبختانه هر روز شاهد استقبال بیشتر صادر كنندگان و وارد كنندگان از سامانه نیما هستیم.
حجتی وزیر جهاد كشاورزی هم با اشاره به میزان واردات كنجاله، دانه های روغنی و سایر اقلام مورد نیاز صنعت دام و طیور كشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر نگرانی از بابت تامین نیازهای كشور به این اقلام وجود ندارد و كمبودی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.
نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه بیان داشت: از زمان اجرای سیاست های جدید ارزی تاكنون بیش از 4.5 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات كالا به كشور شده است.
در این جلسه كه وزیران اقتصاد و دارایی و جهاد كشاورزی، رئیسان كل بانك مركزی و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس جمهوری نیز حضور داشتند، آخرین تحولات مربوط به نظام یكپارچه معاملات ارزی (نیما) میزان واردات كالاهای اساسی به كشور، نحوه تامین نیازهای واقعی ارزی تبادل نظر شد.
همچنین مقرر شد كارگروه ساماندهی مسائل ارزی با تشكیل روزانه جلسات خود در بانك مركزی ضمن شناسایی نیازهای واقعی مردم كه تاكنون مورد توجه قرار نگرفته اند، راهكارهای لازم برای حل این دست از نیازها را جهت تصمیم گیری پیشنهاد كند.
سیام*3061*1449
۰ نفر