۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۷:۵۸
کد خبر: 82725731
T T
۰ نفر
رتبه نخست كشور در اجرای سامانه نوین آبیاری برای خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - مدیر امور آب، خاك و فنی مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان در زمینه اجرای سامانه نوین آبیاری رتبه نخست كشور را در نیمه نخست امسال كسب كرده است.

محمدابراهیم بهبودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مدت یاد شده سامانه نوین آبیاری در سه هزار و 600 هكتار از كشتزارهای خراسان رضوی اجرا شده است.
وی اعتبار هزینه شده در این زمینه را 750 میلیارد ریال اعلام و بیان كرد: در مجموع 150 هزار هكتار از زمینهای كشاورزی این استان مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده كه 50 هزار هكتار از این میزان با حمایت دولت تدبیر در سال های93 تا كنون محقق شده است.
مدیر امور آب، خاك و فنی مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این سیستم در 15 هزار هكتار كشتزارهای دیگر استان در حال اجرا می باشد.
بهبودی با بیان اینكه 200 هزار هكتار دیگر از كشتزارهای خراسان رضوی قابلیت اجرای این سامانه را دارد تاكید كرد: در صورت اجرای سالانه 30 هزار هكتار پیش بینی می شود طی هشت تا 10 سال آینده این سیستم به طور كامل در استان اجرا شود.
وی كشتزارهای غالب مجری سامانه نوین آبیاری را كشت های گندم، سیب زمینی و باغات پسته و انگور اعلام كرد.
مدیر امور آب، خاك و فنی مهندسی سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی اظهار كرد: به ازای اجرای هر هكتار سیستم آبیاری بارانی (قطره ای) بین پنج هزار و 600 تا600 هزار متر مكعب صرفه جویی آب محقق می شود.
بهبودی یادآور شد: در اجرای هر كیلومتر خط لوله انتقال آب نیز حدود 700 هزار متر مكعب صرفه جویی آب محقق خواهد شد.
خراسان رضوی یك میلیون و 200 هزار هكتار عرصه زراعی و باغی دارد و 90 درصد مصرف آب در این استان مربوط به بخش كشاورزی است.
خبرنگار:آرزو جاودانی**انتشار دهنده:شاهین فرشاد
7496/507

سرخط اخبار استان‌ها