۳۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82195314
T T
۰ نفر
استاندار: توسعه كشاورزی گلستان نیازمند تامین كامل منابع آبی است

گرگان – ایرنا – استاندار گلستان بر لزوم تامین كامل منابع آبی برای توسعه طرح های كشاورزی و افزایش سطح زیر كشت و تولیدات استان تاكید كرد و گفت: در این بخش اجرای طرح های آبیاری مدرن و پیشرفته ضرورت دارد.

به گزارش ایرنا، حسن صادقلو روز شنبه در كارگروه اقتصاد مقاومتی استان اظهار كرد: نباید برای تامین آب فقط چشم انتظار بارش باران و پر شدن مخازن سدها و آب بندان ها شد و نسبت به استفاده از روش های مدرن بی توجه بود.
وی بیان كرد: یكی از راه های تامین آب بخش كشاورزی ، تصفیه فاضلاب ها ، ترویج هر چه بیشتر آبیاری قطره ای و صرفه جویی در مصرف آب است كه تاكنون اجرای این روش ها در گلستان آن گونه كه انتظار می رود، همگانی و عمومی نشده است.
استاندار گلستان افزود: متولیان و مسوولان مرتبط با تامین منابع آب به جای آن كه به فكر حل ریشه های و تامین زیرساخت های مرتبط با این موضوع باشند، فریاد كمبود آب را سر می دهند كه این توجیه ها، مشكل زارعین را برای تامین آب ضروری مصارف كشاورزی حل نمی كند.
وی ادامه داد: این درحالی است كه مسوولیت وزارتخانه هایی كه برای این هدف در كشور تاسیس شده اند چیزی جز تامین زیرساخت ها نیست، ولی از تعهد اجرای آن با توجیه كمبود آب شانه خالی می كنند.
صادقلو در ادامه از برنامه جدی دولت در زهكشی 280 هزار هكتار از اراضی غیرقابل استفاده شمال استان خبر داد و گفت: در صورت اجرای كامل این طرح و استفاده بخش كشاورزی از این زمین ها ، شاهد تحول در اقتصاد كشاورزی و افزایش تولیدات استان در این حوزه خواهیم بود.
استاندار گلستان گفت: اگر چه زمین های غیر قابل استفاده استان مطابق برآوردهای انجام شده حتی از مرز 370 هزار هكتار هم بیشتر است، اما امیدواریم با اجرای كامل طرح در این 280 هكتار ، برنامه ریزی برای زهكشی زمین های باقیمانده را هم آغاز كنیم.
وی اضافه كرد: حدود 70 هزار هكتار از 280 هزار هكتار اراضی كه باید زهكشی شود، در محدوده زمین های منابع ملی است كه امیدواریم شاهد همكاری منابع طبیعی برای واگذاری در اجرای این طرح مهم و محوری نیز باشیم.
وی بیان كرد: بخش دیگری از این زمین ها در محدوده اراضی متعلق به منطقه آزاد اینچه برون است كه در صورت تصویب راه اندازی این منطقه ، اجرای طرح زهكشی در این زمین ها متوقف خواهد شد.
استاندار گلستان همچنین اظهار كرد: به تازگی برخی افراد سودجو ، در حال مبادله و فروش زمین های منطقه آزاد به مردم هستند كه بی تردید خرید و فروش این زمین ها غیرقانونی و اسناد مبادله شده آنها فاقد اعتبار است.
3091/1648

سرخط اخبار استان‌ها