۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۸:۵۹
کد خبر: 83093002
T T
۰ نفر
تعیین نرخ پایین برای خرید تضمینی گندم به قاچاق منجر می شود

مهاباد- ایرنا- نایب رییس اول كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین قیمت پایین برای خرید تضمینی گندم به قاچاق این محصول استراتژیك منجر می شود.

جلال محمودزاده روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت جهانی هر كیلوگرم گندم با توجه به افزایش نرخ ارز 25 هزار ریال است كه از قیمت داخلی آن بیش از 10 هزار ریال بالاتر است.
وی ادامه داد: این اختلاف قیمت موجب سوءاستفاده دلالان و ایجاد زمینه قاچاق از طریق مبادی غیرقانونی می شود و در نهایت تامین این محصول را خطر می اندازد.
محمودزاده اضافه كرد: اگر طی سال جاری نیز در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم كوتاهی شود، این محصول با نرخ بسیار بیشتر از قیمت خرید تضمینی وارد خواهد شد.
وی گفت: میانگین قیمت هر كیلوگرم گندم بر اساس افزایش قیمت ماشین آلات كشاورزی، تعمیر، دستمزد و سایر هزینه های كاشت، داشت و برداشت بیش از 17 هزار ریال تخمین زده می شود.
نایب رییس اول كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: كاهش تولید این محصول استراتژیك و مورد نیاز كشور و گرایش كشاورزان به كاشت محصولات پرآب بر از دیگر مشكلات تعیین قیمت غیرمنطقی گندم است.
محمودزاده همچنین با اشاره به تاخیر در اعلام این نرخ، اظهار داشت: فصل كشت در حال به پایان رسیدن است اما قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشده و این موضوع مشكلاتی را برای كشاورزان گندمكار ایجاد كرده است.
به گزارش ایرنا سالانه بیش از 10 میلیون تن گندم در كشور از كشاورزان خریدارای می شود؛ شورای عالی اقتصاد نرخ تضمینی گندم را در سال زراعی 1396-1395 حدود 2.4 درصد افزایش داد اما در سال 1396-1397 با وجود انتظار افزایش نرخ از سوی گندمكاران، ملاك خرید به میزان هر كیلوگرم 13 هزار ریال در نظر گرفته شد.
9903/6185/3072
۰ نفر