۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۲۲:۴۸
کد خبر: 81690393
T T
۰ نفر
طرح توسعه روستايي از اولويتهاي دولت تدبير و اميد است

ملاير- ايرنا- مدير كل دفتر امور روستايي و شوراهاي اسلامي استانداري همدان گفت: طرح توسعه روستايي به منظور جلوگيري از مهاجرت روستاييان و تداوم زندگي ساكنان اين مناطق از اولويتهاي مهم دولت تدبير و اميد است.

به گزارش ايرنا فريدون عربي روز سه شنبه در گردهمايي دهياران شهرستان ملاير و گراميداشت روز دهيار افزود: در اين طرح ظرفيتها، قابليتهاي روستايي، نيروهاي انساني و نقاط ضعف و قوت روستاها توسط دهياران شناسايي و براي برنامه ريزي به بخشداري ها اعلام مي شود.

وي خواستار حمايت بيشتر دستگاههاي اجرايي با دهياران در راستاي اجراي موفق اين طرح شد و اظهار كرد: دهياران مي توانند براي توسعه اقتصادي روستاها، در زمينه جذب سرمايه گذار و كارآفرينان موفق در روستاها نيز تلاش كنند.

وي با بيان اينكه طرح مشاركت مردم در راه اندازي واحدهاي توليدي در روستاها نيز مطرح شده، خواستار حمايت لازم در زمينه توسعه صنايع تبديلي در روستاها شد و افزود: طرح بسته توسعه روستايي از ديرباز مطرح بوده و بايد توسط دهياران تهيه شود.

عربي بيان داشت: براي راه اندازي واحدهاي توليدي در روستاها تسهيلاتي با نرخ سود سه درصد با معافيت 10 ساله از پرداخت ماليات اعطا مي شود كه در 40 سال اخير بي سابقه بوده و در اين زمينه تاكنون دو طرح در ملاير اجرا شده است.

وي اظهار كرد: 49 ميليارد ريال اعتبارات براي دهياري ها در نظر گرفته شده كه تقسيم شهرستاني آن انجام شده و 68 درصد از اين اعتبارات بايد براي خريد ماشين آلات و 32 درصد براي اجراي پروژه ها هزينه شود.

عربي همچنين آموزش تخصصي دهياران، حسابداران و ناظران فني و برخورد جدي با دفع غيراصولي زباله هاي روستاها را از اولويت هاي مهم سال جاري برشمرد و گفت: دهياران بايد با اخذ مجوز از اداره محيط زيست مكان مناسبي را براي دفع اصولي زباله ها و پسماندها در روستاها در نظر بگيرند.

**بيش از 10 هزار ملايري زير پوشش بيمه روستايي و عشايري هستند

مدير صندوق بيمه اجتماعي روستاييان، عشاير و كشاورزي استان همدان نيز گفت: 63 هزار خانوار در استان همدان و بيش از 10 هزار نفر در شهرستان ملاير زير پوشش صندوق بيمه روستايي و عشاير هستند.

مهدي سماواتي افزود: در اين نوع بيمه به ازاي هر مبلغي كه فرد پرداخت مي كند، دو برابر اين مبلغ توسط دولت يارانه پرداخت مي شود كه در اين راستا، سال گذشته از طريق اين يارانه بيش از 100 ميليارد ريال اعتبار وارد استان همدان شد.

وي ادامه داد: از امسال شهرهاي زير 20 هزار نفر به حوزه بيمه روستاييان اضافه شده اند و هر فردي كه به 18 سال رسيده باشد، مي تواند از شرايط اين صندوق استفاده كند، در حاليكه در گذشته تنها كشاورزان شهري از مزاياي اين صندوق بهره مند بودند.

سماواتي بيان كرد: با اضافه شدن كشاروزان شهري و شهرهاي زير 20 هزار نفر، تعداد افراد زير پوشش بيمه روستايي و عشايري در ملاير از 10 هزار نفر به 30 هزار نفر خواهد رسيد.

وي اظهار كرد: با توجه به اينكه حدود 40 هزار نفر در روستاها زير پوشش بيمه سازمان تامين اجتماعي هستند، در مجموع حدود 50 هزار نفر در اين شهرستان زير پوشش بيمه روستايي هستند كه با توجه به جمعيت 111 هزار نفري ساكن در روستاهاي ملاير، افراد بسياري در اين شهرستان فاقد پوشش بيمه روستايي هستند.

وي خواستار اطلاع رساني كامل و به موقع درباره استفاده روستاييان از بيمه روستايي و عشايري توسط دهياران شد و گفت: ممكن است از سال آينده افراد بالاي 60 سال نتوانند در اين صندوق ثبت نام كنند كه انجام اين كار نيازمند كار جهادي است.

شهرستان ملاير داراي جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر است كه از اين ميزان بيش از 111 هزار نفر ساكن روستاها هستند و در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.

7528/6993

سرخط اخبار استان‌ها