۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲
کد خبر: 82334863
T T
۰ نفر
استقبال بیمه سلامت از پوشش هزینه های تغذیه ای بیماران

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با استقبال از پوشش هزینه های تغذیه ای بیماران بدحال در بیمارستان ها گفت: امیدواریم با كمك انستیتو تغذیه حركتی را شروع كنیم تا مستنداتی در این زمینه برای شورای عالی بیمه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، دكتر محمد جواد كبیر روز سه شنبه در هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا در هتل المپیك افزود: قرار گرفتن تغذیه در سبد بیمه پایه می تواند ره آوردهای موثری به دنبال داشته باشد تا با مداخلات مناسب، شرایط امروز جامعه را تغییر دهیم.
وی خاطرنشان كرد: بیماری های متابولیك سندروم (مجموعه ای از شرایط و بیماری ها مانند فشارخون بالا و چربی انباشته در شكم) ، دیابت ، كبد چرب و چاقی باید در بسته بیمه پایه مورد توجه قرار گیرند كه برای این كار به شواهد راهبردی جهت تدوین پروتكل اجرایی نیاز داریم .
وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم تا كلینیك های تغذیه تخصصی وریدی در كلینیك های تخصصی خود تعریف كنیم.اگر نیازمند تغییر سبك زندگی مردم هستیم حتما به تغییرات كلینیكی نیاز داریم .

**بیمه ها باید اثربخشی خدمات را مدنظر قرار دهند
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: یكی از مشكلات نظام بیمه ای كشور این است كه رویكرد بیمه ها به «كارآیی» نیست بلكه به دنبال هزینه هستند یعنی آنكه ما با چه مبلغی چه خدمتی ارائه می كنند.
كبیر افزود: در حالیكه در این خدمات باید شاخص دالی (مجموع سال های ازدست رفته در نتیجه مرگ زودرس یا سپری شده با معلولیت یا ناتوانی) و اثربخشی خدمت را نیز در نظر گرفت. سازمان های بیمه گر باید خدماتی را تحت پوشش دهند كه تاثیر مناسبی در كشور داشته باشد و ما با توجه به سرانه تولید ناخالص ملی كشور مجاز نیستیم دست به اقداماتی بزنیم كه هزینه های سلامت را افزایش دهد.
وی یادآور شد: از سال 1391 ، سازمان بیمه خدمات درمانی به بیمه سلامت تبدیل شد و اساسنامه آن ، سطوح مختلف ماموریت های پیشگیرانه را پیش بینی كرده است و در این راستا اصلاح ساختاری بیمه سلامت آغاز را آغاز كردیم كه دارای یك برنامه راهبردی با 11 محور است.
وی ، حفاظت مالی مردم در هزینه های درمانی ، پوشش حفاظتی بیمه به صورت بیمه همگانی ، فراهم آوردن دسترسی یكسان به خدمات درمانی ، برخورداری عادلانه از خدمات سلامت و تضمین لازم برای كیفیت خدمات سلامت از طریق خرید راهبردی را از جمله ماموریت های سازمان بیمه سلامت عنوان كرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: طی 30 سال گذشته ، سیمای مرگ و بیماری ها در كشور تغییرات و تحولات زیادی داشته و خدمات سلامت در سه حیطه اصلی فرد و خانواده شامل چهارگروه سنی نوزادان، كودكان و نوجوانان، جوانان و میانسالان و سالمندان، محیط های عمومی مانند محیط های عرضه كننده مواد غذایی و محیط های تجمعی مانند مدارس و پادگان های نظامی ، ارائه شده است.
كبیر گفت: با توجه به وضعیت گروه های مختلف سنی در جامعه ، شرایط شیوع و بروز بیماری ها در گروه های مختلف ، متفاوت است بنابراین باید مهم ترین شكایات گروه های سنی در این زمینه ، میزان بروز و شیوع بیماری ها و عوامل منتسب به مرگ و ناتوانی در اولویت بسته خدمات بیمه پایه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به تولید ناخالص داخلی GDP - كه حدود دو هزار و 200 دلار است- و سرانه تولید ناخالص داخلی PPP -كه حدود هفت هزار دلار است - و منابع ملی كشور ، باید نسبتی بین منابع و مصارف كشور برقرار شود.
كبیر اضافه كرد: تجارب سه دهه گذشته در نظام مراقبت كشور نشان می دهد كه با استفاده از طرح مراقبت های بهداشتی اولیه و بومی سازی خدمات بهداشتی، گام های رو به جلویی در زمینه دسترسی مردم به خدمات سلامت برداشته شده است اما طی همین مدت سیمای جمعیت كشور تغییر كرده بطوریكه هم اكنون 70 درصد جمعیت كشور شهرنشین بوده و 30 درصد آنان نیز در مناطق روستایی زندگی می كنند بنابراین باید آرایش نظام خدمات سلامت كشور ، اصلاح شود.

**گم شدن سلامت محوری در لایه های صنفی
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه خدمات پایه باید براساس آرایش جمعیت و نوع مداخلات باشد، امروز وظیفه داریم كه كاركرد اصلی نظام مراقبتی كشور را بر پایه «سلامت محوری» تشكیل دهیم.
كبیر تصریح كرد: متاسفانه در طرح تحول سلامت برغم دستاوردهای ارزشمند ، موضوع «سلامت محوری» در لایه های مختلف صنفی گم شد. امروز باید از منابع كشور استفاده بهینه داشته باشیم.

**خدمات غیراثربخش را پوشش نمی دهیم
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در حاشیه این كنگره گفت: خدمات بهداشتی و درمانی غیراثربخش را پوشش نمی دهیم و در ورود و خروج یك خدمت به بیمه سلامت باید شواهد و مستندات آن وجود داشته باشد.
دكتر محمد جواد كبیر در جمع خبرنگاران افزود: 95 درصد منابع بیمه سلامت از سوی دولت تامین می شود و اگر قرار است مداخلات جدیدی به بسته های این سازمان وارد شود ، ابتدا باید منابع آن نیز در نظر گرفته شود.
وی خاطرنشان كرد: هرچه خدمات پیشگیرانه در بسته های بیمه ای پایه تقویت شود ، میزان كیفیت شرایط سلامت مردم هم بهتر می شود اما باید منابع آن تامین شود.
هفدهمین كنگره بین المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا از امروز با حضور مهمانانی از كشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان، چك ، تایلند، بلژیك ، اندونزی و هلند در هتل المپیك تهران آغاز شده و تا سه روز ادامه دارد.
آخرین دستاوردها در زمینه تغذیه در بیماران بدحال و بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و سایر بخش های درمانی به منظور كاهش میزان سوء تغذیه و مرگ و میر در این كنگره ارائه می شود.
اجتمام**9185**1569**خبرنگار : سادات حسینی خواه *انتشار: علی حبیبی
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه