۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹
کد خبر: 81858531
T T
۰ نفر
معاون وزير جهاد كشاورزي:پيشنهاد آزادسازي قيمت نان براي ارتقاي كيفيت است

تهران - ايرنا - مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: پيشنهاد آزادسازي قيمت نان براي ارتقاي كيفيت و حمايت از توليدكنندگان زنجيره توليد گندم تا نان است.

علي قنبري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: هم اكنون به دليل «دوگانگي قيمت ها بين گندم، آرد و نان» همه توليدكنندگان اين زنجيره از جمله گندمكاران، كارخانجات آرد و نانوايي ها ناراضي هستند و انتظار دارند در ازاي افزايش كيفيت نان، قيمت اين محصولات نيز افزايش يابد درحالي كه مصرف كنندگان نيز از كيفيت بد نان گله مندند.
وي اظهارداشت: بنابراين هركيلوگرم گندم با قيمت يك هزار و 155 تومان از كشاورزان خريداري و با توجه به فرآوري و هزينه هاي جانبي كيلويي يك هزار و250 تومان تمام مي شود؛ درنهايت هركيلوگرم آرد با نرخ 665 تومان دراختيار نانوايي ها قرار مي گيرد كه بيانگر مابه التفاوت قابل توجهي است.
وي اضافه كرد: همچنين قيمت تمام شده گندم وارداتي نسبت به گندم توليد داخل پائين تر است بنابراين زمينه براي سوءاستفاده برخي فراهم مي شود تا گندم وارداتي را به جاي گندم توليد داخل به عنوان خريد تضميني به فروش برسانند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر با وجود نظارت هاي شديد و برگزاري دوره هاي آموزشي و بهداشتي، همچنان نان بي كيفيت بدست مصرف كنندگان مي رسد؛ آن هم در حالي كه دولت سالانه بيش از پنج هزار ميليارد تومان يارانه براي نان مي پردازد.
معاون وزير جهاد كشاورزي تاكيد كرد كه پيشنهاد آزادسازي نان، منجر به ارتقاء كيفيت و افزايش رقابت پذيري و فرهنگ توليد و مصرف مي شود.
وي تصريح كرد: بنابراين براي دراين روش بايد يارانه پنج هزار ميليارد توماني دولت حذف شود و از محل اين صرفه جويي حدود سه هزار ميليارد تومان به شكل مستقيم در يارانه نان اقشار آسيب پذير تزريق و بقيه اين يارانه صرف برگزاري دوره هاي آموزشي و بهداشتي شود تا نان جايگاه واقعي خود را در كشور بدست آورد.
قنبري، ضايعات نان را بين 15 تا 20 درصد برشمرد و گفت: درحال حاضر همه كارشناسان امر معتقدند قيمت نان بايد آزاد شود تا نان كيفي با كمترين ضايعات بدست مردم برسد.
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران، درباره نحوه قيمت گذاري نان پس از آزادسازي قيمت ها گفت: با آزادسازي، قيمت نان از 750 تومان به 1500 تومان خواهد رسيد كه اين رقم 50 درصد افزايش را نشان مي دهد كه با توجه به كيفيت، مبلغ بالايي نخواهد بود.
وي اضافه كرد: هم اكنون نيز نان با كيفيت كه داراي وزن بالا و كنجد باشد با قيمتي بين 1000 تا 1500 تومان به فروش مي رسد كه برخي از مردم استقبال مي كنند.
وي گفت: به دليل حساسيت جايگاه نان، اين طرح به كميته ملي آرد و نان ارائه شده تا پس از بررسي به دولت و شوراي اقتصاد پيشنهاد شود در صورت تصويب اجرايي شود.
وي افزود: هم اكنون 75 هزار واحد نانوايي در كشور فعال است كه سالانه حدود 9 ميليون تن نان توليد مي شود.
اقتصام(4)9186 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد