۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82401141
T T
۰ نفر
فرماندار قصرشيرين: بهره برداري از منابع آب سدها 10هزار هكتار زمين كشاورزي را آبي مي كند

قصرشيرين- ايرنا- فرماندار قصرشيرين گفت: با بهره برداري از آب سدهاي زاگرس، تنگه حمام و شرفشاه و شبكه هاي پايين دست خطوط انتقال آن، در مجموع 10 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي ديم اين شهرستان زيرپوشش آبياري مدرن قرار مي گيرد.

فرامرز اكبري روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از سدهاي در دست اجراي قصرشيرين به خبرنگار ايرنا افزود: سد تنگه حمام (شهداي گمنام) هم اكنون با پيشرفت بسيار خوبي در دست اجراست كه اين سد با اهداف تامين آب آشاميدني، صنعت و كشاورزي با ذخيره سازي 45 تا 60 ميليون متر مكعب آب، سه هزار هكتار از زمين هاي زيردست را زيرپوشش قرار مي دهد.
وي اظهار كرد: كار احداث يك هزار و 800 هكتار از خطوط انتقال و تجهيزات سمت راست سد تنگه انجام شده و شبكه هاي داخل مزارع نيز توسط جهاد كشاورزي آماده است و تا اسفند امسال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي گفت: همچنين كار خطور انتقال آب در يك هزار و 200 هكتار از سمت چپ اين سد نيز انجام شده و تنها شبكه هاي داخل مزارع مانده كه اين بخش هم 70 تا 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميد است در سال آينده با پايان عمليات عمراني، از آب اين سد استفاده شود.
وي گفت: با تكميل و بهره برداري از اين طرح، بخش زيادي از مشكل كمبود آب به ويژه در بخش محصولات گلخانه اي رفع مي شود.
فرماندار قصرشيرين ادامه داد: سد زاگرس نيز پنج ناحيه عمراني دارد كه نواحي يك و 2 و سه در داخل گيلانغرب و نواحي چهار و پنج در قصرشيرين واقع شده كه ناحيه چهار آن با زيرپوشش قرار دادن 2 هزار و 760 هكتار از زمين هاي كشاورزي هم اكنون 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه 400 هكتار آن آماده است و 2 هزار و 300 هكتار آن نيز كار شبكه گذاري در دست انجام است.
اكبري اضافه كرد: ناحيه عمراني پنج سد زاگرس نيز در مجموع 45 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه آب مورد نياز يك هزار و 300 هكتار از زمين هاي كشاورزي منطقه را تامين مي كند كه 2 كيلومتر آن به صورت كانال است.
وي در ارتباط با سد شرفشاه سومار نيز گفت: اين سد از محل صندوق ذخيره ارزي با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامي تامين اعتبار شده كه در مجموع پنج هزار و 700 ميليارد ريال اعتبار دارد كه تاكنون يك هزار و 700 ميليارد ريال براي آن تخصيص و هزينه شده است.
وي افزود: بدنه سد شرفشاه سومار هم اكنون 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه با تكميل آن، آب مورد نياز چهار هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي منطقه تامين مي شود و براي تخصيص اعتبار آن نيز مشكلي نيست.
اين مقام مسوول، پيشرفت فيزيكي شبكه هاي انتقال سد شرفشاه سومار را نيز 25 درصد اعلام كرد و ادامه داد: اين طرح هم اكنون براي 550 تن از افراد جوياي كار شغل ايجاد كرده و اميد است تا اواخر فروردين سال 96 آبگيري شود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان كرمانشاه، نيز هدف از بازديد از سدهاي در دست احداث حوزه شهرستان قصرشيرين را بررسي روند عمليات اجرايي آن ها اعلام كرد و گفت: با توجه به اينكه اعتبار اين سدها از محل صندوق توسعه ارزي پيش بيني شده، مشكلي براي تامين اعتبار وجود ندارد و كارها با سرعت و شتاب بيشتري در دست اقدام است.
كياست اميريان افزود: اميدواريم بتوانيم سال آينده بخشي از سدهاي زاگرس و تنگه حمام را آماده بهره برداري كنيم و امسال نيز سد شرفشاه سومار كه بخش زيادي از عمليات خاكبرداري آن انجام شده، تا سه ماه اول سال 96 آبگيري شود.
وي اظهار كرد: عمليات اجرايي سد شرفشاه كه در بخش مرزي سومار واقع است از سال 89 آغاز شد و درياچه سد نيز در 420 هكتار با قابليت ذخيره سازي 131ميليون متر مكعب آب پيش بيني شده كه با بهره برداري از اين سد علاوه بر تامين آب مورد نياز چهار هزار و 800 هكتار اراضي كشاورزي، آب مورد نياز بخش صنعت و همچنين مشكل آب كمبود آب آشاميدني منطقه نيز را رفع مي كند.
نماينده مردم قصرشيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: منابع آب سدها و شبكه هاي انتقال آب به زمين هاي كشاورزي، هديه بسيار خوبي از سوي نظام اسلامي به مردم منطقه است كه با بهره برداري از آب اين سدها، شاهد رونق در بخش توليد و كشاورزي و تحول منطقه و شكوفايي آن خواهيم بود.
فرهاد تجري افزود: شهرستان هاي قصرشيرين، گيلانغرب و سرپل ذهاب داراي زمين هاي بسيار مرغوبي است كه با تزريق آب از طريق شبكه هاي خط انتقال، شاهد تحول و بالفعل شدن ظرفيت ها خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: با تكميل طرح هاي عمراني در دست اقدام، انقلاب بسيار بزرگي در بخش توليد رخ مي دهد و از فرصت هاي مرز براي صادرات بيشتر محصولات توليدي بايد بيش از پيش استفاده كرد كه در صورت تحقق اين مهم شاهد افزايش درآمد مرزنشينان و ايجاد صنايع تبديلي در نوار مرزي خواهيم بود.
بخش مرزي سومار در 90 كيلومتري شهرستان قصرشيرين واقع شده است.
قصرشيرين در فاصله حدود 180 كيلومتري غرب كرمانشاه با 2 بخش مركزي و سومار و بيش از 27 هزار تن جمعيت داراي 186 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق است.
قصرشيرين داراي 30 هزار هكتار زمين كشاورزي و باغ است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنين باباخاني ** انتشار دهنده:علي مولوي

سرخط اخبار استان‌ها