10 درصد خرماي جهان در ايران توليد مي شود

آبادان - ايرنا - مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه 10 درصد خرماي مورد نياز مردم جهان در ايران توليد مي شود، گفت: سالانه 170 هزار تن خرماي توليدي در كشور صادر مي شود.

به گزارش ايرنا، ابوالقاسم حسن پور عصر پنجشنبه در حاشيه ' آيين جشنواره ملي شكرانه خرما' در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت:ايران يكي از كشورهاي توليد كننده خرما در جهان است و يك ميليون و 100 تن از مجموع 7.5 ميليون تن خرماي توليدي در جهان در اين كشور توليد مي شود.
وي سطح زير كشت نخلستان هاي كشور را 230 هزار هكتار خواند و افزود: از اين مجموع، 200 هزار هكتار از نخلستان ها، بارور و 30 هزار هكتار به صورت باغ و نهال است.

** بهبود وضعيت نخيلات آبادان و خرمشهر از وزارت جهاد كشاورزي پيگيري مي شود
مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي همچنين در آيين جشنواره شكرانه خرما در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرمشهر گفت: مشكلات مربوط به بخش كشاورزي شهرستان هاي آبادان و خرمشهر در وزارت جهاد كشاورزي پيگيري مي شود.
حسن پور ادامه داد: در دفتر امور ميوه هاي گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي اقدامات مطلوبي براي تامين زيرساخت ها، انتقال آب، تسطيح اراضي، كنترل نيزارها و كنترل حيوانات وحشي نظير گراز از سوي موسسه جهاد نصر در شهرهاي آبادان و خرمشهر انجام شده است.
حسن پور اظهار كرد: سال 93 با اندك اعتبار جذب شده در بخش باغباني توانستيم چندين هكتار از اراضي كشاورزي شهرهاي آبادان و خرمشهر را بازسازي كنيم.
حسن پور، حمايت بخش خصوصي از باغداران را ضروري دانست و گفت: به طور حتم حمايت بخش خصوصي از باغداران به لحاظ وجود زنجيره توليد مهم است.

** خرما به مدارس و سبد مصرف خانوارها بازگردد
مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي در ادامه سخنانش، ترويج مصرف خرما در مدارس را ضروري دانست و گفت: با شهرداري تهران نيز براي ترويج مصرف خرما در بين شهروندان مذاكراتي انجام شده است.
به گزارش ايرنا جشنواره شكرانه خرما با حضور مديركل دفتر ميوه هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت جهاد كشاورزي، مسئولان استاني، محلي و جمعي از توليد كنندگان و كشاورزان استان هاي سيستان و بلچستان، خوزستان و شهرهاي آبادان و خرمشهر برگزار شد.
در پايان اين جشنواره از 40 توليدكننده و كشاورز نمونه و تني چند از مسئولان دست اندركار برگزاري جشنواره تقدير شد.
اين جشنواره در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خرمشهر برگزار شد.
7100/6125 *شبس * 1488 * 1574 * خبرنگار:كميله حجازي* انتشار دهنده: محسن تهوري
۰ نفر