۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۸
کد خبر: 82094213
T T
۰ نفر
گفت وگوی فعالان اقتصادی ایران و لهستان/همكاری بانكی محور اصلی مذاكرات

ورشو- ایرنا- فعالان اقتصادی ایران و لهستان امروز(دوشنبه) در حاشیه همایش تجاری دو كشور در هتل سوفیتل ورشو، درباره همكاری در زمینه های انرژی، صنعتی، تجهیزات پزشكی، آی.سی.تی(ICT)، كشاورزی و مواد غذایی دیدار و گفت وگو كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، برای این مذاكرات 48 دیدار برنامه ریزی شده كه 13 مورد مربوط به همكاری های بانكی دو كشور است؛ در واقع همكاری های بانكی محور اصلی این دیدارهاست.
بر اساس این گزارش، نمایندگانی از مدیران بانكی ایران از جمله بانك تجارت، ملت و سامان، هیات اقتصادی ایران را همراهی می كنند.
هیاتی سیاسی - اقتصادی كشورمان دیروز(یكشنبه) سفر دوره ای خود به چهار كشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز كرد و در نخستین ایستگاه، وارد ورشو پایتخت لهستان شد.
در این سفر 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران وزیر امور خارجه كشورمان را همراهی می كنند.
جمهوری لهستان از كشورهای اروپای مركزی، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته است؛ این كشور در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و عضو پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) نیز هست.
مساحت این كشور حدود 312 هزار كیلومتر مربع و پایتخت آن شهر ورشو (Warsaw) است؛ این كشور از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری های چك و اسلواكی، از شرق با اوكراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیك همسایه است.
قسمت كوهستانی این كشور مساحت كمی دارد اما آبی فراوان در آن یافت می‌شود؛ آب و هوای آنجا معتدل بوده و زمستان‌های سرد و طاقت فرسایی دارد اما درجه حرارت در تابستان تا 33 درجه بالای صفر نیز می‌رسد.
براساس آخرین آمار سال 2015، جمعیت این كشور بیش از 38 میلیون و 562 هزار نفر با میانگین سنی 39.9 سال برآورد شده است و رشد جمعیت در كشور لهستان منفی 9 صدم است.
تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2015 میلادی 481.2 میلیارد دلار اعلام شده كه افزایش 3.5 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است؛ همچنین درآمد سرانه این كشور 25 هزار و 100 دلار بوده و میزان بدهی خارجی این كشور در این سال 395.2 میلیارد دلار اعلام شده است.
در سال 2015 میلادی، نرخ بیكاری در لهستان 10.6 درصد و نرخ تورم منفی هشت دهم درصد برآورد شده است؛ در همان سال، میزان صادرات این كشور 190.2 میلیارد دلار و واردات آن 187.5 میلیارد بوده است. محصولات صادراتی این كشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات كارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است كه به كشورهای آلمان اوكراین، جمهوری چك، فرانسه ، ایتالیا، هلند و روسیه صادر شده است.
محصولات وارداتی این كشور نیز شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل ونقل، تولیدات كارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است كه از كشورهای آلمان، روسیه، چین، هلند، ایتالیا، فرانسه و جمهوری چك وارد شده است.
محصولات عمده كشاورزی كشور لهستان گندم، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و لبنیات و اقلام اصلی معدنی آن آهن، فولاد، ذغال سنگ، محصولات شیمیایی و شیشه ای است.
در این شرایط، میزان صادرات ایران به كشور لهستان در 9 ماهه نخست سال 2015 میلادی 13 میلیون دلار و واردات از این كشور 21 میلیون دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل انگور، روده حیوانات، خرما، چای، اسانس ها و عصاره ها بوده و واردات اصلی شامل مكمل های دارویی، پمپ انژكتور، ماشین های ریسندگی، بولدوزر و تراكتورهای جاده ای بوده است.
اقتصام** 9189** 2023
۰ نفر