۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۰
کد خبر: 82154296
T T
۰ نفر
آويزان كردن لاشه هاي احشام خارج از يخچال قصابي ها ممنوع است

ايلام - ايرنا - رييس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي ايلام گفت: برابر بخشنامه هاي بهداشتي اين اداره كل آويزان كردن لاشه گوشت احشام ذبح شده توسط قصابان داراي مجوز خارج از يخچال مغازه قصابي ممنوع و خلاف قانون است.

دكتر سعيد صيديوسفي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: قصابان بايد از آويزان كردن لاشه دام در محيط خارج از يخچال به ويژه در فصل تابستان اجتناب كنند چرا كه در اين فصل به علت گرماي هوا و وجود حشراتي چون مگس و پشه مي تواند سلامت گوشت آويزان شده در هواي آزاد را به مخاطره اندازد.
وي افزود: اين بخشنامه به قصابي هاي مجاز استان ابلاغ شده و در صورت مشاهده لاشه آويزان شده خارج از محيط يخچال با فرد خاطي برخورد مي شود و همچنين همه فعالان در مغازه هاي قصابي در هنگام كارملزم به پوشيدن روپوش سفيد هستند.
وي يادآور شد: گوشت هاي موجود در قصابي هاي مجاز داراي برچسب پلمپ و كددار و نيز مهر دامپزشكي است و تاريخ ذبح دام بر روي لاشه درج و توسط ناظر اين اداره كل قبل و بعد از تحويل به قصابي ها ثبت مي شود.
صيديوسفي تاكيد كرد: به هيچ وجه قصابان حق نگهداري و فروش لاشه هاي فاقد برچسب و مهر دامپزشكي در محيط قصابي ها را ندارند و در صورت مشاهده با خاطيان برخورد قاطع مي شود.
وي گفت: روزانه به طور متناوب ناظران و بازرسان اين اداره كل با سركشي از قصابي هاي سطح استان تاريخ و كد لاشه هاي تحويل شده به اين اماكن را براي جلوگيري از هرگونه تخلف نظارت مي كنند.
وي درخصوص اين مطلب كه برخي قصابي ها شبانه و دور از چشم ناظران اقدام به دريافت لاشه هاي احشام از افرادي مي كنند كه اين لاشه ها مورد تاييد اداره كل دامپزشكي نيستند، افزود: قاطبه جامعه قصابان از اين اقدام مبراهستند.
رييس اداره نظارت بر بهداشت عمومي و مواد غذايي اداره كل دامپزشكي ايلام گفت: شايد عده كمي از قصابان اين عمل را انجام دهند كه البته با توجه به نظارت هاي مداوم بازرسان در طول روز آنها به هيچ وجه حق نگهداري و فروش لاشه هاي خارج از كشتارگاه را ندارند و درصورت اطلاع با قصابان خاطي برخورد جدي مي شود.
صيديوسفي تاكيد كرد: مصرف كنندگان اطمينان داشته باشند كه گوشت هاي قصابي ها يك روز قبل از ذبح و هنگام كشتار مورد بازرسي ناظران اين اداره كل قرار مي گيرند و در صورت وجود بيماري در لاشه يا يكي از اندام ها، بخش مريض و غيرسالم دام از چرخه توزيع حذف و امحا مي شود.
7172/6034

سرخط اخبار استان‌ها