۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۴
کد خبر: 82093833
T T
۰ نفر
آغاز برداشت/ ورود كمباین به حدود 282 هزار هكتار گندمزار گلستان

گرگان - ایرنا - دبیر ستاد برداشت محصول های پاییزه جهاد كشاورزی گلستان از آغاز برداشت محصول 381 هزارو 946هكتار گندمزار استان خبر داد و گفت: شرایط خوب بارشی وآب و هوایی امسال، نوید بخش برداشت افزون بر یك میلیون و 300هزارتن گندم در گلستان است.

به گزارش ایرنا با مساعد شدن شرایط آب وهوایی طی هفته جاری برداشت گندم در برخی از شهرستان های شمالی استان آغاز شد و در دیگر مناطق از میانه خردادماه انجام می شود.
گلستان از قطب های كشاورزی كشور بویژه در حوزه تولید گندم است، این استان سال گذشته پس از استان فارس رتبه دوم تولید گندم را در كشور با تولید یك میلیون و 50 هزار تن به خود اختصاص داد.
دبیر ستاد برداشت محصول پاییزه سازمان جهادكشاورزی گلستان روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام كرد: تاكنون برداشت گندم از كشتزارهای شهرستان های گمیشان، بندرتركمن، آق قلا، گنبدكاووس و مراوه تپه آغاز و حدود 50هزارتن محصول نیز به مراكز خرید تضمینی تحویل شده است.
عیدمحمد فاروقی افزود: از مجموع اراضی زیر كشت گندم در استان، 220 هزار و 721 هكتار به صورت دیم و مابقی كشت آبی است.
وی پیش بینی كرد كه در سال زراعی 95 - 94، كشاورزان گلستان افزون بر یك میلیون و 200هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به مراكز خرید تضمینی تحویل دهند.

* معاینه فنی مجوز ورود كمباین به مزرعه
همچنین رییس اداره فناوری ومكانیزاسیون سازمان جهادكشاورزی گلستان به كشاورزان توصیه كرد كه قبل از ورود كمباین به داخل مزرعه برای برداشت محصول پاییزه به ویژه گندم، معاینه فنی این وسیله را از كمباین داران طلب كنند.
فاروقی افزود: امسال برای نظارت بر دریافت معاینه فنی كمباین، 44 كارشناس فنی زیر نظر اداره فناوری و مكانیزاسیون جهادكشاورزی در 14 شهرستان گلستان فعالیت دارند.
به گفته وی كارشناسان، شیوه نامه رعایت مسایل فنی را برای آماده كردن كمباین ها جهت برداشت محصول از مزرعه به كمباین داران ارایه می كنند.

* نرخ برداشت گندم
وی در خصوص نرخ برداشت گندم با كمباین یادآور شد كه برای عملكرد كمتر از 2 تن در هكتار 900 هزار ریال معادل 70 كیلوگرم گندم، عملكرد 2 تا 3 تن در هكتار یك‌ میلیون و 250 هزار ریال معادل 100 كیلوگرم گندم و عملكرد بیش از 3 تن در هكتار یك‌ میلیون و 500 هزار ریال معادل 120 كیلوگرم گندم تعیین شده است.
به گفته وی همچنین برداشت با كمباین‌های سنگین وارداتی (نیوهلند- كلاس مدیون310 و سمپو) به علت ریزش پایین ( 2 تا 1 درصد )، 15 درصد بیشتر از نرخ‌های اعلامی است.
امسال در این استان دو هزار و 800 كمباین برای برداشت محصول پاییزه كلزا، جو و گندم از سطح 480 هزار هكتار اراضی زیر كشت فعالیت دارند.

*فعال كردن 100 مركز خرید تضمینی گندم
عضو هیات مدیره و مدیر كل شركت غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز از آماده سازی و آغاز فعالیت 100 مركز خرید تضمینی گندم از كشاورزان در نقاط مختلف استان خبر داد.
علی محمدی گفت: با توجه به سطح زیر كشت گندم، امسال شركت افزایش 30 درصدی تعداد مراكز خرید تضمینی را نیز پیش بینی شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد و بستر مناسب ذخیره سازی در سطح استان، پیش بینی خرید تضمینی گندم به مقدار افزون بر یك میلیون و 200 هزار تن خواهد بود.
سال گذشته شركت غله و خدمات بازرگانی گلستان مقدار 900 هزار تن گندم مازاد بر نیاز كشاورزان استان را به صورت تضمینی خریداری كرد.

*جابجایی هر تن گندم تا مركز خرید تضمینی 200 هزار ریال است
مدیركل حمل و نقل و پایانه های گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت كه امسال نرخ جابجایی هر تن گندم 200 هزار ریال از سوی تشكل های صنفی بخش حمل و نقل بار استان تعیین شده است.
مهدی میقانی افزود: تعیین این نرخ توافقی جهت جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی است كه در سال های گذشته شاهد آن بودیم و كامیونداران برای حمل محصول پاییزه نرخ های بالایی را از كشاورزان دریافت می كردند.
وی اضافه كرد: كشاورزان در صورت مراجعه مستقیم به شركت های باری استان و دریافت بارنامه ملزم به پرداخت مبالغ تعیین شده ،می باشند و در صورت تخلف شركت ها، این اداره كل به تخلفات رسیدگی و بر خورد قانونی خواهد كرد.
میقانی افزود: با توجه به این كه سالانه در زمان جابجایی گندم و جو شاهد ریزش و هدر رفت مقدار قابل توجهی از این محصول ها هستیم، كشاورزان در حفظ این سرمایه ملی كوشا بوده و رانندگان بخش حمل ونقل باری نیز نسبت به چادركشی ودرزگیری كامیون های خود اقدام كنند.
مدیركل حمل و نقل و پایانه های گلستان گفت: امسال برنامه ریزی شده است تا گندم تولیدی استان از مبادی حمل به مقاصد تخلیه زیرپوشش بارنامه قرار گیرد و محصول در زمان قابل قبولی كه باعث شتاب در حمل، كاهش هزینه های حمل و ممانعت از ریزش بار هنگام جابجایی می شود، تخلیه گردد.
وی همچنین با توجه به افزایش تقاضای حمل محصول به ویژه گندم و جو در این ایام اضافه كرد: با برنامه ریزی در خصوص شركت های حمل ونقل كالای استان و فراخوان از استان های همجوار جهت تامین ناوگان باری و خودروهای مناسب برای جابجایی بار اقدام شده است.
طبق تقویم زراعی، كشت گندم در مزارع گلستان هر ساله از میانه آبان آغاز و به مدت یك ماه انجام می شود و برداشت محصول نیز در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی خرداد سال بعد است.
شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم معمولی را 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم را 13 هزار و 68 ریال برای سال زراعی 95 - 94 تعیین كرده كه از افزایش 10 درصدی نسبت به نرخ سال زراعی قبل برخوردار است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران و در كرانه شرقی دریای خزر، دارای افزون بر650 هزار هكتار اراضی كشاورزی است.
6204/1648
۰ نفر