۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۸:۱۱
کد خبر: 82143413
T T
۰ نفر
قرارداد ایران با شركت بویینگ برپایه توافق برجام اجرایی می شود

تهران- ایرنا- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وكشاورزی تهران معتقد است: قرارداد جمهوری اسلامی با شركت بویینگ آمریكا با وجود تصویب لایحه مجلس نمایندگان این كشور، برپایه توافق برجام شكل اجرایی به خود می گیرد؛ هرچند كمی تاخیر داشته باشد.

به گزارش روز یكشنبه پایگاه خبری اتاق تهران، سیده فاطمه مقیمی افزود: براساس شرایط تفاهمی كه بین ایران و گروه 1+5 اتفاق افتاد و برجام اجرایی شد، بسیاری از طرف ها نگرانی خود را در دو كشور مطرح می كنند و روی این موضوع جریان سازی رسانه ای شكل می گیرد.
وی اضافه كرد: تعدادی از نمایندگان مجلس سنای آمریكا گفته اند شركت بویینگ به ایران هواپیما تحویل ندهد و این موارد ممكن است بار منفی داشته و باعث شود تجارت با ایران شكل نگیرد.
مقیمی تصریح كرد: واقعیت این است كه توافقی انجام شده و ایران از چارچوب توافق خود عدول نكرده است؛ درعین حال مباحث سیاسی فراتر از اقتصادی است و وزیر امور خارجه كشورمان با همراهان خود درباره این موضوع صحبت كرده اند.
مجلس نمایندگان آمریكا چند روز پیش لایحه مخالفتش با فروش هواپیماهای بویینگ با 239 رای موافق در برابر 185 رای مخالف را به تصویب رساند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاكید كرد: قرارداد یادشده شكل می گیرد اما امكان دارد با كمی تاخیر انجام شود؛ اكنون آخر دوره ریاست جمهوری باراك اوباماست و او روی تفاهم نامه هایی كه در دولت خودش شكل گرفته، پافشاری می كند تا اتفاق بیفتد.
پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: شركت هواپیمایی بویینگ با هواپیمایی «ایران ایر» درباره فروش یا اجاره 109 فروند هواپیمای بویینگ به این شركت هواپیمایی در سال های آینده به توافق رسیده اند؛ با این حال، دولت آمریكا اعلام كرده است كه هر لایحه‌ای كه توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف كند، وتو خواهد كرد.
مقیمی اضافه كرد: انتخاب رییس جمهوری بعدی آمریكا اهمیت دارد كه از حزب جمهوری خواهان باشد یا از دموكرات ها، بنابراین چنانچه جمهوری خواهان صاحب قدرت شوند، ممكن است سنگ اندازی هایی در تفاهمنامه ایجاد شود، زیرا آنها اكنون در این ارتباط تبلیغ می كنند.
عضو كمیسیون لجستیك و حمل ونقل اتاق تهران خاطرنشان ساخت: تفكری كه در آمریكا براین باور است، جمهوری اسلامی هواپیماهای بویینگ را تغییر كاربری(نظامی) می دهد، نگاه بدبینانه است زیرا در هرجامعه ای نگاه غلط ممكن است رخ دهد.
وی گفت: انتظار نمی رود در سیستم كنونی آمریكا، وقفه ای در چارچوب قرارداد خرید هواپیما اتفاق افتد، اما ممكن است زمانی كه جمهوری خواهان وارد عرصه می شوند، اوضاع به شكل دیگری ترسیم شود؛ واقعیت این است كه جمهوری اسلامی ایران از قول و قرارهایش عدول نكرده است.
به گزارش ایرنا، «ویتنی اسمیت» سخنگوی امور بین الملل وزارت خزانه داری آمریكا اوایل تیرماه امسال اعلام كرد: واشنگتن به قرارداد بویینگ با تهران احترام می گذارد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی بخش امور بین الملل وزارت خزانه داری امریكا افزود: سیاست كلی آمریكا در مورد همه برنامه های تحریمی این است كه در مورد تعامل با بخش خصوصی، اظهارنظری نكند.
عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی نیز اعلام كرد: ایران برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان نیازمند 400 فروند هواپیمای میان و دوربرد است و برای فواصل كوتاه نیز به 100 فروند هواپیما نیاز دارد.
اقتصام** 1559 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد