۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۷-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۴۹۵۳۶
انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۷-۱۲-۱۴۰۲

آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران هیچگاه شامل دارو نبوده است

آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران هیچگاه شامل دارو نبوده است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا : در جریان تحریم‌ها، همیشه خریدهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی استثنا بوده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به توقیف نفتکش آمریکایی به نفع بیماران پروانه‌ای، با این ادعا که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، هیچ‌گاه شامل دارو نبوده! گفت که ایران باید به سرعت نفت‌کش آمریکایی را آزاد کند.

به گزارش ایسنا، نفتکش «ادونتج سوئیت» که با پرچم جزایر مارشال و در اجاره و حامل نفت خام شرکت نفتی «شِوران» آمریکا بود، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هفتم اردیبهشت امسال بعد از برخورد با یک لنج ایرانی توقیف شد.

در نهایت به دنبال شکایت بیماران پروانه‌ای ایران و حکم صادره در این پرونده، محموله نفتی آمریکا از سوی ایران توقیف شد؛ محموله‌ای که ارزش آن بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود و مدت‌ها پیش نفتکش حامل آن در دریای عمان به دست نیروی دریایی ایران توقیف شد.

در پی تحریم‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری از فروش داروهای مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی بر بیماران و خانواده‌های آنها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران طرح کردند.

با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران، دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی «ادونتیج سوئیت» (ADVANTAGE SWEET) در خلیج فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد و متعاقبا دستورات لازم برای تخلیه محموله نفتی آن صادر خواهد شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه با این ادعا که اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت دریایی، ثبات منطقه‌ای و اقتصاد جهانی است، گفت: دولت ایران باید فورا نفتکش ادونتیج سوئیت را آزاد کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خود آمریکا نفتکش‌ها یا کشتی‌هایی را که در گذشته حامل کالاها و ملزوماتی برای ایران بوده‌اند، توقیف نکرده است؟ مدعی شد: «در جریان تحریم‌ها، همیشه خریدهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی استثنا بوده‌اند.

این سیاست تحریمی ما بوده است، نه فقط در این دولت، بلکه در چندین دولت و ما هرگز مانع از رسیدن دارو به مردم ایران نشده‌ایم. بنابراین، کالاهایی که از سیاست تحریمی ما مستثنی هستند، هرگز هدف ما نبوده‌اند. توقیف‌هایی که انجام داده‌ایم (توقیف نفتکش‌های ایرانی)، مطابق با قانون بوده است!»

اشاره میلر به توقیف نفتکش «سوئز راجان» توسط آمریکا بود. «راجان» حامل نفت ایران بود که در بهار امسال با استدلال اینکه حمل آن ناقض تحریم‌های نفتی آمریکاست، توقیف شد. پس از ماه‌ها توقیف این نفتکش در یکی از بنادر تگزاس، وزارت دادگستری آمریکا در تیر ماه دستور تخلیه و فروش نفت آن را صادر کرد.

ارسال به دوستان
وبگردی