زیاد پیتزا نخورید

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت هرمزگان گفت: اسیدهای چرب مفید در ماهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،اعظم زمانی، اظهار کرد: مصرف بیش از حد روغن‌ها علاوه بر ایجاد چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. روغن‌های نیمه جامد و چربی‌های جامد، حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس هستند که سلامت را تهدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه انواع روغن‌های مایع گیاهی به دلیل وجود اسیدهای چرب غیراشباع، کمتر سلامتی را تهدید می‌کنند، افزود: بهتر است به جای سرخ کردن مواد غذایی از روش‌های دیگر مثل بخارپز و آب پز استفاده شود. در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی، از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید و با حداقل روغن و در مدت کم تفت دهید. همچنین به این نکته توجه کنید که رطوبت، نور و اکسیژن موجب تسریع فساد روغن می‌شود.

زمانی در خصوص آسیب‌ها و مضرات مصرف زیاد و بالای روغن و چربی‌ها، گفت: مصرف زیاد مواد غذایی پرچرب، به طور خاص شامل چربی‌های حیوانی مانند گوشت، شیر و لبنیات پرچرب، خطر بروز سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد و توصیه می‌کنیم مردم مصرف آنها را محدود کنند.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها باید مصرف انواع روغن و چربی را کاهش دهید زیرا افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماریهای قلبی - عروقی است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه ویژه کنند که اگر در خانواده فردی کلسترول بالا یا سابقه بیماری قلبی دارد حتما غذاهای کم چرب مصرف کند. اسیدهای چرب مفید در ماهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد به همین علت توصیه می‌شود حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. همچنین در سفره های غذا از شیر و ماست پاستوریزه و کم چرب و همچنین پنیر کم چرب به جای پنیر خامه‌ای استفاده کنید.

زمانی با بیان اینکه مصرف غذاهای آماده و فست فودها از جمله سوسیس، کالباس و پیتزا را که چربی زیادی دارند، کاهش دهید، اظهار کرد: هنگام طبخ غذا، روغن را به طور مستقیم از داخل بطری به درون ظرف غذا نریخته و آن را با قاشق اندازه گیری کنید تا میزان روغن مصرفی کمتر شود.

وی اضافه کرد: در تهیه انواع کیک وشیرینی علاوه بر قند زیاد مقدار زیادی روغن به کار می رود به همین علت توصیه می‌شود مصرف آنها را محدود کنید و از شیرینی‌های ساده و بدون کرم به مقدار کم استفاه کنید. مصرف روغن جامد و نیمه جامد را حذف کنید و به جای آن از انواع روغن مایع با اسید چرب ترانس کمتر از پنج درصد و البته به مقدار کم استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بهتر است مصرف زرده تخم مرغ را به سه یا چهار عدد در هفته محدود کنید، افزود: مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید تا ضمن دریافت املاح و ویتامین مورد نیاز، دریافت مقدار فیبر بیشتر منجر به کاهش سطح کلسترول شود.

زمانی در خصوص نگهداری از روغن گفت: نور، اکسیژن و رطوبت موجب تسریع فساد روغن می‌شود بنابراین روغن را در ظرف مناسب در محل خشک، خنک و دور از نور نگهداری کنید. همچنین خانم‌ها این نکته را جدی بگیرند که پس از هر بار مصرف روغن، حتما در ظرف را ببندند و ظرف نگهداری روغن باید سالم و غیرقابل نفوذ به نور، حرارت و هوا باشد. نگهداری روغن مایع در ظروف شفاف و در پشت شیشه فروشگاه‌ها به هیچ عنوان صحیح نیست و منجر به فساد سریع روغن می‌شود.


منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار