۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۵۹
کد خبر: 82460942
T T
۰ نفر
روابط پارلمانی ایران و اوكراین در مذاكرات كی یف بررسی شد

مسكو - ایرنا - در دیدار كاظم نسب الباجی عضو كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی با لئونید كازاچنكو رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوكراین، روابط در حوزه های مرتبط از جمله پارلمانی وهمكاری نمایندگان مجالس دوكشور برای توسعه مناسبات در این بخش بررسی شد.

به گزارش ایرنا، دراین دیدار كه محمد بهشتی منفرد سفیر ایران در اوكراین نیز حضور داشت، كازاچنكو با اشاره به سوابق تاریخی و مشتركات فرهنگی موجود در روابط دوجانبه، خواستار تداوم همكاری ها در كلیه بخش ها شد.
بنا به اعلام روز شنبه سفارت ایران در كی یف، مقام اوكراینی با اشاره به دستاوردهای ششمین نشست كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور، روابط خوب كنونی را از جمله عوامل تاثیرگذار در تداوم بخشی به ارتباطات تجاری و اقتصادی خواند و خواستار استفاده طرفین از این توان برای همكاری های بیشتر شد.
كازاچنكو همچنین بخش های انرژی، كشاورزی و حمل و نقل را از جمله اصلی ترین زمینه های توسعه روابط خواند.
كاظم نسب الباجی نیز در این دیدار با اشاره به ارتباط های نزدیك مجالس دو كشور و سفر در دست برنامه‌ریزی رئیس مجلس شورای اسلامی به اوكراین، خواستار تقویت بیش از پیش روابط بین مجالس شد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و كارون در مجلس شورای اسلامی همچنین با ارائه توضیحاتی پیرامون ظرفیت های اقتصادی و كشاورزی ایران به ویژه استان خوزستان گفت كه زمینه های فراوانی برای سرمایه گذاری شركت های اوكراینی در بخش های مختلف از جمله صنایع تبدیلی این استان وجود دارد.
دیروزدر پایان ششمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و اوكراین باحضور محمود حجتی وزیر جهادكشاورزی و ایگور ناسالیك وزیر انرژی و ذغال سنگ این كشور، سند یادداشت تفاهم گسترش همكاری ها امضا شد.
این سند در برگیرنده توسعه همكاری ها در زمینه های كشاورزی، سرمایه گذاری و مالی، تجاری، اتاق های بازرگانی، صنعتی و معدنی، فولاسازی، ماشین آلات، زمین شناسی، بانكی، نفت و گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، گردشگری، بهداشت، ورزش و جوانان، ارتباطات و خدمات مشاوره مهندسی است.
نشست مشترك بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و اوكراین نیز در چارچوب برنامه های كاری سفر چهار روزه هیات ایرانی برگزار شد كه در آن شماری از مقام های كشاورزی، اقتصادی و صنعتی اوكراین، سرگئی بوردیلیاك سفیر این كشور در ایران و سفیر جمهوری اسلامی حضور داشتند.
هیات ایران متشكل از نمایندگان نهادها و وزارتخانه های مختلف، بخش خصوصی و نیز گروهی از اتاق بازرگانی برای افزایش همكاری های اقتصادی و صنعتی با همتایان اوكراینی خود نیز مذاكره كردند و برنامه های كاری این هیات امروز پایان یافت.
اوكراین در شرق اروپا كه كناره دریای سیاه و آزوف قرار دارد با روسیه، بلاروس، لهستان، اسلوواكی، مجارستان، رومانی و مولداوی هم‌مرز است.
این كشور با مساحت 603 هزار و 268 كیلومتر مربع كه اكنون حدود 46 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، سال 1991 با فروپاشی شوروی استقلال یافت،
اوكراین به دلیل توجه ویژه حكومت شوروی و موقعیت برتر اروپایی نسبت به دیگر جمهوری های وقت، مركز صنایع پیشرفته ای مانند ساخت جنگ افزار، تجهیزات دقیق و هواپیما شد كه هنوز هم در این بخش فعالیت های گسترده ای انجام می شود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل :
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان