۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 82042478
T T
۰ نفر

تولید آبزیان در كشور از یك میلیون تن فراتر رفت

۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۲۳:۲۶
کد خبر: 82042478
تولید آبزیان در كشور از یك میلیون تن فراتر رفت

رشت - ایرنا- معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران گفت: تولید آبزیان در كشور برای اولین بار در سال گذشته از یك میلیون تن فراتر رفت.

حسن صالحی عصر روزسه شنبه در جلسه نشست اعضای تفاهمنامه حمایت از طرح های تولید ماهیان خاویاری در استان های گیلان گلستان و مازندران در استانداری گیلان اظهارداشت: این میزان از تولید آبزیان در كشور 60 درصد آن دریایی و 40 درصد حاصل آبزی پروری است در حالی كه این نسبت در جهان 51 درصد آبزی پروری و 49 درصد صید دریایی را تشكیل می دهند.
وی خاطرنشان كرد: در آستانه یكصدمین سال تاسیس ایستگاه تحقیقات شیلاتی ایران در بندرانزلی تشكیل چنین جلسه ای نشان از ادامه دادن راه گذشتگان در زمینه احیای ذخیار دریای خزر و تولید ماهی است.
صالحی تصریح كرد: برای اولین بار نیز تاسیسات بازسازی ذخایر دریایی خزر در سال 1351 در گیلان به مرحله عملیاتی رسیده است كه باید این راه ادامه یابد.
وی بر حفظ برند ماهیان خاویاری ایران تاكید كرد و اظهار داشت: جلسه نشست استانداران سه استان شمالی كشور با رییس بنیاد مستضعفان كشور و روسای بانك ها و شیلاتی كشور نقطه عطفی در تاریخ شیلات ایران محسوب می شود و این جلسه در تاریخ ایران ثبت خواهدشد .
وی ادامه داد: در گذشته در تولید ماهیان خاویاری و خاویار حرف اول را در دریای خزر می زدیم و باید تلاش كنیم یك بار دیگر آنرا زنده كنیم.
رییس سازمان شیلات ایران گفت: وظیفه سنگینی در برابر جوانان و فارغ التحصیلان كشور داریم و باید بستری برای ایجاد اشتغال برای آنان فراهم شود.
وی ارزش ماهیان خاویاری بویژه فیل ماهی را خیلی مهم دانست و احیای آن را برای ارز آوری كشور خواستار شد.
صالحی گفت: من از همین جا اعلام می كنم كه گونه فیل ماهی كه قبلا نسل آن در حال انقراض بود از انقراض نجات یافته است و هم اكنون 300 هزار قطعه آن در مزارع پرورش ماهی كشور برای تولید مولد و پروش نگهداری می شود .
وی یادآورشد: توسعه آبزی پروری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شده است و تولید ماهیان خاویاری نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی ایفا خواهند كرد.
وی تصریح كرد: تولید سالیانه 20 هزارتن ماهی در قفس در كشور تصویب شده است كه تولید 10 هزارتن آن امسال در استان های شمالی كشور انجام می شود كه استان گیلان ، مازندران و گلستان هركدام تولید چهار هزارتن را در برنامه دارند.
در مراسمی كه عصر امروز (سه شنبه) در استانداری گیلان با حضور محمد سعیدی كیا رئیس بنیاد مستضعفان و صالحی رئیس سازمان شیلات برگزار شد، تفاهمنامه همكاری بین بنیاد علوی، شركت مادر تخصصی كشاورزی و دامپروری بنیاد، بانك سینا، سازمان شیلات ایران، استانداران گیلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهیان خاویاری در كشور به امضاء رسید.ك/3
2069/6070/ 3404
۰ نفر