يك مسئول اتاق بازرگاني اهواز: معامله مستقيم بازرگانان روسي با كشاورزان ما لطمه به اقتصاد استان است

اهواز- ايرنا- رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز گفت: فروش مستقيم محصولات صيفي خوزستان به بازرگانان روسي نه تنها موجب لطمه زدن به اقتصاد استان بلكه موجب متضرر شدن كشاورزان نيز مي شود.

سيد سلطان حسيني دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: نبايد اجازه داد كه بازرگانان روسي به طور مستقيم با كشاورزان صيفي جات خوزستان وارد معامله شوند.
وي افزود: با رونق گرفتن صادرات صيفي جات خوزستان به كشور روسيه و عراق، وضعيت به نسبت خوبي در ميزان صادرات داريم اما مشكلاتي در اين صادرات وجود دارد كه مسئولان استاني بايد آن را رفع كنند.
حسيني گفت: خريد كالا از كشاورز توسط بازرگانان خارجي به اقتصاد خوزستان لطمه وارد مي كند و هم از نظر ارزآوري و هم اشتغال زايي در استان به ما ضربه وارد مي شود.
رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز ادامه داد: اگر بتوانيم حداقل محصولات صيفي را تا مرز كشور برسانيم باز هم ضرر كمتري كرده ايم، اما ورود كاميون هاي روسي به خوزستان و خريد مستقيم محصول از كشاورزان نادرست است.
وي گفت: اين كاميون ها اظهارنامه خود را از مرز آستارا دريافت مي كنند و از اين نظر نيز هيچ سودي براي خوزستان ندارند.
حسيني اضافه كرد: در اين ميان كشاورز خوزستاني نيز متضرر مي شود چرا كه محصول خود را به صورت يكجا و با قيمت كمتر ودر نتيجه سود كمتر به بازرگانان روسي داده، كه با تدبير خاص مي توان از متضرر شدن كشاورز جلوگيري كرد.
رئيس كميسيون كشاورزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي اهواز يادآور شد: همچنين اين وضعيت در خصوص بازرگانان عراقي نيز مطرح است كه با كارخانه هاي توليدي ما به صورت مستقيم وارد معامله شده و قرارداد منعقد مي كند و متاسفانه افراد سودجو كه اقتصاد خوزستان براي آنها اهميتي ندارد در ادامه اين روند همكاري مي كنند.
وي گفت: متاسفانه هم اكنون هيچ يك از دستگاه هاي خوزستان آمار دقيقي از صادرات محصولات كشاورزي و صيفي جات ندارند كه اين امر به دليل صادرات نادرست و بي نظم در اين استان است.
حسيني افزود: در صورتي كه اگر اظهارنامه اين محصولات صادراتي در خوزستان ارائه شود مي توان آماري از كالاهاي صادر شده از خوزستان داشته باشيم.
استان خوزستان از مهم ترين استان هاي كشور در توليد محصولات صيفي است كه بخشي از توليدات آن به روسيه، عراق و كشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي شود.
7148/6037

سرخط اخبار استان‌ها