ايران ظرفيت توليد 2.5 ميليون تن شيريني و شكلات صنعتي را دارد/ثبت صادرات 600 ميليون دلاري در سال 95

تهران - ايرنا - دبير انجمن صنفي صنايع بيسكويت، شيريني و شكلات با تاكيد بر اين كه ايران ظرفيت توليد سالانه 2 ميليون و 500 هزارتن انواع شيريني و شكلات صنعتي را دارد، گفت: سال گذشته اين صنعت يك ميليون و 600 هزارتن ظرفيت توليد داشت كه 900 هزارتن كمتر از ظرفيت واقعي آن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «جمشيد مغازه‌اي» روز سه شنبه در نشست خبري برپايي شانزدهمين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات ايران كه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي شود، افزود: ركود توليد و قاچاق شيريني و شكلات علت اصلي پايين بودن ظرفيت اصلي اين صنعت است.
وي سرانه مصرف شيريني و شكلات صنعتي ايران را 40 درصد كمتر از سرانه مصرف ديگر كشورها دانست و اظهار داشت: اكنون سرانه مصرف داخلي انواع شيريني، شكلات، تافي و كارامل بين 20 تا 21 كيلوگرم است.

** صادرات 250 هزارتن شيريني و شكلات به كشورهاي هدف
دبير انجمن صنفي شيريني و شكلات از صادرات نزديك 250 هزارتن انواع شيريني و شكلات در سال گذشته خبر داد و گفت: اين ميزان صادرات به ارزش 600 ميليون دلار به كشورهاي هدف انجام شده است.
وي ميزان شيريني و شكلات وارداتي به كشور را 131 هزار تن طي سال گذشته عنوان كرد و افزود: ميزان واردات اين محصولات به طور تقريبي نيمي از ميزان صادرات است.
مغازه اي با بيان اينكه به رغم تلاش هاي صورت گرفته موفقيتي در بازار روسيه بدست نياورديم، اضافه كرد: مقدمات كار براي صادرات شيريني و شكلات به قطر در حال انجام است تا سهمي در بازار اين كشور داشته باشيم كه ايران در آبان ماه جاري با برگزاري نمايشگاه بزرگي در قطر حضور پيدا مي كند.

** صنعت شكلات ايران با خارجي قابل رقابت است
وي در پاسخ به ايرنا درباره رقابت پذيري كردن كيفيت شكلات ايراني با خارجي گفت: براين باورم كه توليدات ايراني با خارجي قابل رقابت است زيرا اكنون شركت هاي توليدكننده ما نيز از دانش فني و تكنولوژي روز دنيا بهره مند هستند به طوري كه براي توليد و بسته بندي از بهترين ماشين آلالت ساخت آلمان، ايتاليا، تركيه و حتي توليدات داخلي استفاده مي شود.
اين فعال صنعت شيريني و شكلات اجراي برجام را در ارتقاي صنعت شيريني و شكلات صنعتي ايران تاثيرگذار دانست و افزود: در گذشته مواد اوليه شيريني و شكلات همچون پودر كاكائو از مالزي تامين و وارد مي شد كه با اجراي برجام اين مواد اوليه با بهترين كيفيت از كشورهاي معتبر دنيا همچون فرانسه تامين مي شود و مي تواند در كيفيت توليدات ايران موثر باشد.
وي ادامه داد: البته توليدات ايراني با برخي كشورها از جمله سوئيس با قدمت فعاليت 200 تا 300 ساله در اين صنعت قابل مقايسه نيست اما بايد تلاش كنيم به اين رقابت دست پيدا كنيم.

** احتمال افزايش قيمت برخي كالاها با حذف برچسب قيمت
مغازه اي درباره حذف برچسب قيمت كالا و احتمال افزايش قيمت كالا تصريح كرد: اين طرح جامع بايد دو تا سه سال پيش براي كالاهاي لوكس اجرايي مي شد تا قيمت كالا توسط عرضه و تقاضا تعيين شود نه اينكه قيمت گذاري اجباري و دستوري توسط توليد كننده كالا براي مصرف كننده درج شود زيرا در سنوات گذشته سود اصلي قيمت گذاري دستوري به جيب توزيع كنندگان و فروشندگان مي رفت.
وي اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت صنعت كه از ابتداي مهرماه اجرايي مي شود، به اشتباه توليد كننده را به صراحت از درج قيمت روي كالا منع نكرده است بلكه به نبود الزام درج قيمت توسط توليدكنندگان تاكيد شده است كه اين موضوع بايد طي دو تا سه روز آينده تعيين تكليف شود.
دبير انجمن صنفي صنايع بيسكويت، شيريني و شكلات يادآور شد: در تمام دنيا قيمت گذاري همه كالاها به جز كالاهاي اساسي توسط عرضه و تقاضا انجام مي شود بنابراين ما نيز بايد بخش عمده كالاهاي توليدي خود را از طريق قانون عرضه و تقاضا و فاكتور رسمي عرضه كنيم كه به طور حتم اين مكانيزم به نفع مصرف كنندگان و توليد كنندگان خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه اين طرح بايد به طور كامل قانونمند و همراه با مستندات براي بهاي تمام شده كالا انجام شود، افزود: اكنون عرضه شيريني و شكلات بيشتر از تقاضاي بازار است بنابراين با حذف قيمت گذاري مي توانيم با نظام رقابتي شرايط را براي توليد كنندگان فراهم كنيم.
وي معتقد است كه احتمال افزايش قيمت برخي كالاها و ايجاد هرج و مرج و گراني در ماه هاي اول اجراي اين طرح وجود دارد كه با نحوه اجراي مناسب و قانونمند و ارايه مستندات قيمت تمام شده كالا و در نظر گرفتن حاشيه سود مناسب وضعيت اجراي اين طرح در دو تا سه ماه آينده بهبود پيدا كند.

** شيريني و شكلات بدون مجوز از بازار جمع آوري مي شود
دبير انجمن صنفي شيريني و شكلات درباره وضعيت قاچاق اين كالا گفت: اكنون يكي از معضلات جدي توليدكنندگان، وجود كالاهاي قاچاق است كه به دو طريق گمركات رسمي از طريق كم اظهاري و ديگري از مبادي غيررسمي و به صورت قاچاق وارد مي شود.
وي بخش عمده واردات شيريني و شكلات به كشور را قاچاق دانست و افزود: همكاري رئيس سابق گمرك جمهوري اسلامي ايران در دولت يازدهم موجب شد از كم اظهاري جلوگيري شود كه اين امر در ورود آدامس و بيسكوئيت خارجي تا حدودي موثر بوده و باعث كاهش واردات شده است.
مغازه اي اظهارداشت: در زمينه قاچاق هاي غيررسمي نيز با ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مذاكراتي داشتيم كه مقرر شد كالاهايي كه داراي مجوز (جي ام پي) نيستند جمع آوري و با واردكنندگان آنها برخورد قانوني شود كه با اين اقدام ها اميدواريم تا حدودي وضعيت قاچاق بهبود پيدا كند.

** برگزاري شانزدهيمن نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات از 24 شهريور
مغازه اي گفت: در شانزدهيمن نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات كه از 24 شهريور در تهران برپا مي شود، 34 شركت داخلي و 68 شركت خارجي از 26 كشور دنيا نظير فرانسه، آمريكا، امارات، تركيه، اسپانيا، آلمان، ايتاليا، اكراين، مالزي و چين حضور دارند.
به گفته وي، اكنون نمايندگان كشورهاي مذكور به همراه سه شركت آمريكايي با 6 مهمان براي جانمايي غرفه ها به كشور آمده اند.
وي تصريح كرد: اين نمايشگاه با هدف ارايه جديدترين دانش فني، تكنولوژي، دستاوردها و نوآوري هاي ماشين آلات، مواد اوليه و نهايي برگزار مي شود.
مغازه اي با اشاره به اينكه تعداد شركت‌كنندگان خارجي در اين نمايشگاه در مقايسه با پارسال با افت 6 درصدي همراه است، افزود: با اين‌وجود اين نمايشگاها بزرگترين نمايشگاه تخصصي در خاورميانه در به‌ شمار مي رود.
وي با بيان اينكه در اين نمايشگاه خرده‌فروشي وجود ندارد، گفت: هيچ‌كدام از شركت ها حاضر در اين نمايشگاه اجازه خرده‌فروشي ندارند و دستگاه‌هايي كه فروش مي‌رود تا روز انتهايي اجازه خروج از محل نمايشگاه نخواهند داشت.
به گفته وي، شانزدهمين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات ايران در فضاي 40 هزار مترمربع و 12 سالن از روز جمعه 24 تا 27 شهريورماه به مدت چهار روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برپا خواهد شد.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**9186 **گزارش: هما همت خواه**انتشار: ليلا جودي
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد