۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 82690014
T T
۰ نفر
حجتی: افزایش 25 درصدی صادرات محصولات لبنی/ 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار معدوم شد

تهران - ایرنا - وزیر جهاد كشاورزی كابینه دوازدهم گفت: با تلاش دامپزشكی كشور امسال صادرات لبنیات رشد 25 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه كرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محمود حجتی' روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشكی (14 مهرماه) كه در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شده بود، افزود: مسائل دامپزشكی پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خود را دارد و با كوچكترین غفلت آثار زیانباری را برای كشور به همراه خواهد داشت كه این امر نشان می دهد حساسیت فعالیت‌های دامپزشكی در بخش‌های دولتی و خصوصی از چه اهمیتی برخوردار است.
وی اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی چند 10 هزار تن تولیدات كشاورزی دام و طیور وجود داشت كه اكنون به چندین میلیون تن رسیده است كه این نیز از تلاش همكاران ما در این بخش است.

** ایران دومین تولید كننده گوشت شترمرغ دنیا
وزیرجهاد كشاورزی گفت: طی سالهای اخیر با تلاش های دامپزشكی كشور ایران جز دومین تولیدكنندگان شتر مرغ در دنیا شده است.

** رشد 50 درصد صادرات آبزیان
حجتی تصریح كرد: همچنین در بخش شیلات و صادرات آبزیان بیش از 50 درصد پیشرفت داشته ایم به طوری كه در برخی از موارد با ملاحظات بهداشتی را رعایت و بیشتر از حد از ظرفیت‌های طبیعی استفاده كردیم و فرهنگ مراقبت‌های لازم را لحاظ نكرده ایم اما امروز شاهدیم كه در بحث بیماری ماهی قزل‌آلا وضعیت مناسبی داریم.

** رشد دو برابری میگو با تلاش های دامپزشكان
به گفته این مقام مسئول در كابینه دوازدهم، در سال 92 از لحاظ آبزی‌پروری مشكلات زیادی داشتیم به طوریكه به خاطر بیماری لكه سفید حجم زیادی از میگو از بین رفت زیرا در كنترل بیماری لكه سفید تقریبا منفعل بودیم اما وضعیت این بیماری به شكل قابل ملاحظه ای بهبود یافت به طوری كه تولید میگو پرورشی از 10 تا 12 تن به 27 هزار تن در 4 سال اخیر افزایش یافته است.
وی اضافه كرد: این امر نشان می‌دهد كه نقش دامپزشكی تا چه اندازه در اقتصاد كشور، ثروت‌آفرینی ملی و درآمد خانوار و افزایش بهره‌وری و اشتغال موثر است.

** معدوم شدن 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار كشور در اثر بیماری آنفلوانزا
حجتی با بیان این كه در سال گذشته شاهد بودیم كه پرندگان مهاجر چه شرایط سختی را برای تولیدكنندگان و سازمان دامپزشكی كشور ایجاد كردند، افزود: اگر تلاش و حساسیت‌های مسئولان نبود اكنون وضعیت بدی در تولید طیور داشتیم،
زیرا سال گذشته 17 تا 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار ایران به دلیل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از بین رفت.
وی با تاكید براین كه اگر مراقبت‌های لازم سازمان دامپزشكی و همكاران ما نبود معلوم نیست چه بر سر این صنعت می امد، افزود: پیگیریهای سازمان دامپزشكی كشور با امكانات محدود آن صورت گرفته است این در حالیست كه منشاء بسیاری از بیماریهای دام و طیور ، پرندگان مهاجر بود كه هیچ كس در شیوع آن نقش نداشت.
وی اظهارد اشت: با توجه به مشكلاتی كه برای تامین گوشت گرم دام سبك در بازار مصرف داریم اقدام به واردات می‌شود كه مراقبت‌های مهم این امر نیز توسط دامپزشكان كشور صورت می گیرد.
به گفته وی، در دامپزشكی محدودیت‌های امكانات، ابزار، ادوات و حتی نیروی انسانی وجود دارد، وضعیت كشورمان از لحاظ كیفیت نیروی انسانی مناسب است اما امكانات ما نارسایی و مشكلاتی دارد كه در تلاش برای مرتفع كردن انها هستیم تا از سرمایه تولید كنندگان و مرم مراقبت كنیم و دولت نیز تلاش در حل این مشكلات دارد.
وی با بیان این كه روزانه به تعداد واحدهای تولیدكنندگان خوراك بهداشتی، دام اضافه می شود ،افزود: حتی ضایعات محصولات كشاورزی با تبدیل و غنی‌سازی در اختیار صنعت خوراك دام كشورمان قرار می‌گیرد.
وی اظهارداشت: همچنان تمامی مسئولان سازمان دامپزشكی كشور تمام تلاش خود را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام دادند.
وزیر جهاد كشاورزی با بیان این كه نظام دامپزشكی كشور در كنار سازمان دامپزشكی به صورت آزاد به تولیدكنندگان طرف قرارداد خود خدمات ارائه می‌دهد كه با كمك این نظام و سایر تشكیلات به مردم خدمات ارائه می‌شود، گفت: بنابراین با توجه به این كه فعالان بخش دام و طیور سرمایه های زیادی را در این بخش گذاشته اند باید توجه كنیم كه سرمایه این گروه به دلیل كم توجهی از بین نرود.
حجتی درباره افزایش روزافزون مراودات جهانی كشور ما با كمك سازمان دامپزشكی گفت: صادرات غذا بویژه در حوزه مواد پروتئینی از حساسیت بالایی برخوردار است كه در برخی از اوقات این صادرات به صورت زنده انجام می‌شود و ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.
اقتصام**9186**9189** 6075* خبرنگار: هما همت خواه**انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد